Pendakwah Ikhlas atau Sekular??

Bismillahirrahmanirrahim..

Tiga hari lalu, saya telah membaca sebuah akhbar tempatan. Tajuk yang saya baca tersebut agak memeranjatkan namun saya tidak hairan. Untuk berita penuh, sila klik sumber : [UM 3/10/2009]. Mengapa para pendakwah tidak dibenarkan mencampuradukkan ilmu agama dan politik? Bukankah Rasulullah dulu itu penyampai agama sekaligus pemimpin di Madinah? Jadi mengapa perlu diasingkan antara agama dan politik? Bukankah itu sekular namanya?

Wahai sahabat sekalin!!

Allah telah berfirman di dalam Al-Quran bahawasanya, “Sesungguhnya Allah tidak mengubah akan apa-apa yang ada pada suatu kaum itu (nasib @ keadaan yang mulia atau hina) sehinggalah mereka sendiri yang berusaha mengubah akan apa yang ada pada diri (pemikiran @ persepsi) mereka” ( QS Ar Ra’du [13]:ayat 11)

Ayat ini menjelaskan kepada kita bahawa tindakan Jabatan Agama Islam Perak (JAIPK) ini adalah suatu kesalahan yang membawa padah dan mengakibatkan umat Islam terus berada di dalam keadaan hina dan tertindas sampai bila-bila. Yang jelas, menyempitkan Islam hanya kepada ilmu agama (baca: ibadah khusus) akan hanya menjuruskan umat Islam ke dalam kejumudan. Mereka seolah-olah mahu umat terus berada di tahap pemikiran yang mundur kerana memisahkan agama dari kehidupan berpolitik dengan dalih tidak mahu umat Islam hidup berpecah belah kerana perbezaan fahaman politik.

Mereka menganggap bahawa dengan perbezaan ini, akan berlaku pecah belah yang akan mengakibatkan umat hancur dan mundur ke belakang serta ditinggalkan oleh bangsa-bangsa yang lebih maju. Namun hakikatnya, dengan meninggalkan aspek politik Islam (menjaga urusan umat) inilah, umat akan mundur. Sepatutnya kita perlu mengkaji Al-Quran dan As-Sunnah serta sejarah umat Islam di era kegemilangannya. Umat Islam pada ketika mengamalkan perintah Allah sebagaimana yang tertera dalam surah Al Imran [3], ayat 112 yang mafhumnya,

“Telah ditimpakan ke atas mereka kehinaan di mana-mana sahaja mereka berada melainkan mereka menghubungkan tali dengan Allah dan juga menghubungkan tali dengan sesama manusia dan telah kembali mereka dengan mendapat kemurkaan dari Allah dan juga telah ditimpakan keatas mereka kemiskinan….”

Mereka tidak memisahkan kedua-dua aspek hablun minaa llah (agama) dan hablun minan-naas (mengatur kehidupan berpolitik). Hakikatnya, berpolitik di dalam Islam adalah satu keperluan dan kewajiban kepada kita sebagai umat Islam dalam mengamalkan perintah Allah dan mengikuti tuntunan Sunnah Rasul SAW. JAIPk sepatutnya menyeru agar umat Islam agar memahami Islam secara kaffah dan berusaha untuk kembali menegakkan Deen Allah ini secara keseluruhan – aspek ibadah dan politiknya. Saranan inilah sebenarnya yang akan menjauhkan umat dari perpecahan!

Wallahu’alam

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat