Kau satu-satunya. Eh, bukan. Dua-duanya.

Saya kehilangan idea menulis sejak kebelakangan ini. Dan semakin ketandusan idea apabila saya lebih menggemari tidur. Owh, semakin lemah otak ini nak berfungsi. Okeyh, abaikan karutan saya.

Sekarang dah masuk bulan Mac. Dah tak lama dah. Pejam celik pejam celik, tibalah masanya. Tibalah harinya. Bila difikirkan balik dengan naluri kewanitaan dan jiwa kemanjaan (perasan manja) saya ini, saya jadi sedih. Dapatkah saya mencurahkan sepenuh kudrat saya ini untuk membalas jasa kedua insan tercinta yang banyak menaburkan bakti, kudratnya, kasih sayangnya, masanya, penat lelahnya, risaunya demi saya? Dapatkah?

Owh tidak!! Tiba-tiba saya menangis. Menaip sambil menangis dan mendengar lagu ini.

Oh... siapalah diri aku ini
Tanpamu.. dunia ku pasti tak berseri
Dan hidup tak menjadi

Kau bagiku... satu-satunya
Padamulah ku meminta, ke bermanja
Ku rindui, ku kasihi
Di hatiku kau abadi

Dengan sinaran kasihmu
Kian terancang hidupku
Tiada lagi keraguan
Kau bagiku kekuatan
Mana jua kau berada
Ditemani cahaya cinta


Maaflah ye. Saya rasa saya ingin luahkan apa yang saya rasa. Sebak. Inilah saya, lemahnya saya. Lebih-lebih lagi Mac sudah menghampiri ke pertengahan bulan. Maknanya, semakin hampir walaupun bakinya masih berbulan-bulan. Perancangan dan pengaturan kehidupan serta masa perlu dilaksanakan dengan cermat, betul dan mengikut syariat.

Mungkin lagu yang sedang saya dengari ini adalah lagu layaknya buat sang kekasih, tapi bagi saya ia buat 2 orang kekasih hati saya sejak saya lahir dan insyaAllah sehingga ke akhir hayat saya. Mampukah saya menjadi anak yang solehah buat umi dan abah?

Bila saya sendirian dan membaca buku tentang ketaatan kepada kedua ibu bapa, saya jadi termenung panjang. Saya teringat kata-kata kekasih hati saya, "jangan marah ye." Ya Allah! Buatkanlah saya sentiasa sabar berbicara dan berbuat baik kepada kedua orang tua saya. Ya Allah, buatkanlah hati saya sentiasa ingin memandang mereka dengan penuh kasih sayang. Buatkanlah saya sentiasa rindu akan bicara nasihat mereka. Buatkanlah saya lemah-lembut di hadapan mereka. Sungguh, saya bukanlah contoh anak yang baik, tapi saya berusaha. Kadang-kadang, saya malu untuk menunjukkan ketundukan saya kepada perintah dan suruhan mereka. Malu.

Dan apa yang paling buat saya lemah? Umi dan abah. Merekalah kelemahan saya. Dan merekalah juga kekuatan saya yang paling besar. Kata-kata kasih kadang-kadang perlu juga diungkapkan sebagai pengerat hubungan. Tapi untuk saya lafazkan dengan kata-kata, saya belum bisa. Saya masih malu untuk luahkan perasaan saya kepada 2 orang kekasih hati saya ini. Jadinya, saya hantar sms kata-kata sayang ke kedua-kedua handphone. Bila saya ingatkan balik, lawak pun ada. Tapi saya rasa, itulah saya yang malu berkata-kata sayang dengan kekasih saya. Namun, semoga saya istiqomah melakukannya dan sentiasa memohon maaf atas kesalahan, kekasaran kata-kata saya kepada mereka. Dan saya tidak akan lupa mendoakan mereka.


Semoga kita akan bertemu dan bersatu di JannahNya
dengan redhaNya sebagai keluarga
Amin..

4 comments:

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat