Pengalaman Temuduga SPA

6 Julai 2012 : Pagi hari dimulakan seawal jam 2. Study berkenaan isu-isu semasa, politik Malaysia, tentang farmasi khususnya dan dasar-dasar baru kerajaan. Almaklumlah, semuanya hendak dibuat last minute tapi Alhamdulillah.

Dengan keizinan dan doa suami, aku memandu ke Putrajaya seawal 6.15 selepas hantar ibuku ke rumah ibu saudaraku. Punyalah macam gelabah, boleh pula aku turn ke sekolah pepagi buta hendak hantar ibuku. Mujur ibuku tegur dan aku terus berubah arah perjalanan ke rumah makcikku.

Malam sebelum hari kejadian, aku sudah survey jalan ke Putrajaya. Jadi, aku sudah boleh budget jam berapa aku sampai di bangunan SPA meandangkan aku ingin dapat parking. Pak guard di sana kata, kena awal datangnya baru ada parking. Maka tiba sahaja di sana, aku adalah kereta ke-3 bukan yang pertama. :((

Aku terus ke tingkat 6 dan duduk. Takde orang pun lagi, gelap gelita dewan temuduga. Lebih kurang jam 7.10 rasanya pihak SPA menyuruh aku dan beberapa lagi peserta dari Masterskills tunggu di dalam. Uiii, besar rupanya. Rasanya boleh muat 300 orang dalam satu-satu masa. Dan yang utamanya sejuk serta ada TV, boleh tonton berita pagi.

Jam menunjukkan angkan 7.46 pagi. Namaku dipanggil, lantas aku menyerahkan resume dan mengisi borang calon. Aku calon ke 1401 means orang pertama untuk bilik P. Aku sudah mengenali penemuduga dari SPA, cuma tidak kenal wakil dari KKM. Rupanya, dua-dua lelaki.

Kemudian, angka giliran aku terpampang di skrin. Aku berlalu ke bilik P dengan tenang. En I (wakil SPA) and En H (wakil KKM) meminta aku duduk setelah aku menyerahkan salinan-salinan yang diminta beserta fail sijil-sijil. En I menerangkan apa yang perlu aku beritahu. In Malay and hobbies must in English. Ok, this were the conversation:

En I: Puan S, (terharu betul aku time nih, yelah tak pernah orang panggil aku puan bila status sebenar aku adalah puan) sila mulakan.


Aku: bercerita panjang lebar jugaklah tentang diriku dan seangkatan.

En I: Hobbies in English ya!

Aku: my hobby is cooking (En I menyampuk, lucky your husband, hahaha), reading novels (En I, english or Malays) aku jawab Malay from Alaf 21. Then, blogging. (He said about teenagers and 'drug mold' tapi aku senyum dan angguk jelah sebab aku tak sure time tuh apa maknanya). Then, cycling and bla..bla..bla..
En I : future plan?

Aku: sebab polisi kerajaan dah 1+1, maka mestilah ada retail pharmacy for future career but that must be in 10 years. (He said, good!!)

Then, masuk tentang persoalannya.

En I: Pilihanraya yang akan datang nih pilihanraya ke berapa? (Aku jawab PRU13). Kenapa orang barat takut dengan angka 13? (Erk? Alamak kenapa ek? Jawab je tak tahu. Huhuhu) Sebab 13 unlucky number, just common sense.

En I: dalam 2 3 minggu nih, apa yang berlaku di Eropah? (EURO 2012) Husband you minat bola tak? (Owh tidak)


En I: sejak 3 minggu kebelakangan nih, kerajaan ada bagi bantuan pada satu golongan nih.. (Tak sempat dia nak habiskan pertanyaan, aku dah jawab pemandu teksi). Dia kata betul dan kenapa mereka bukan pemandu bas ke? (Aku cakap pasal dorang selalu cakap pasal politik dan blaa... ) and bla..bla..

En I: Last but not least, apa slogam 1Malaysia? Aku senyum, aku jawab Rakyat diutamakan, pencapaian didahulukan. Dia kata terbalik, aku tukar pencapaian diutamakan, rakyat didahulukan. Terbalik juga. Hahaha. Kantoi!!

En H pula: Ok, Puan S.. (Terharu lagi) Apa yang awak faham tentang 1+1? Aku jawab dengan yakin, siap mention pasal PRP and FRP dan hospital settings untuk farmasi.

En H: Macamana nak bezakan sesuatu ubat tuh ubat tradisional ke bukan? Aku cakap pasal hologram, then dia tanya lagi, ubat tradisional kena ada hologram ke? Aku jawablah tidak tapi ada nombor pendaftaran. (Haa.. itulah jawapan yang saya nak.) Apa nombornya? Erk... Dia beritahu then suruh ingat sebab ramai orang selalu tanya tentang ini. Baik!!

En H: awak kena counsel saya pasal furosemide. bila nak makan semua sekali. Aku jawab pasal air banyak dalam badan, kena makan pagi sebab nanti buang air, jangan ambil malam, nanti ganggu waktu tidur sebab nak ke bilik air je. (Dia cakap, bagus.. Perlu tekankan pasal buang air.)

En I: You boleh ambil fail-fail ya. (Mereka sempat ucapkan good luck untuk aku.)

Aku: Owh, dah siap ke? (Macam sekejap lah pula)

 Tapi kawan-kawan cakap, akulah yang paling lama antara kawan-kawan yang pertama masuk. :D 

Jarang dapat ambil gambarnya tersenyum sebab after nampak flash baru nak senyum.

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat