Mekap dan Perubahan Zaman

Wanita dan fesyen tidak dapat dinafikan akan terkaitannya antara satu sama lain. Begitu juga dengan mekap. Wanita dan mekap umpama kawan karib yang tidak diragukan lagi akan keakrabannya. Maka semakin banyaklah jenama-jenama barangan komestik berada di pasaran. Namakan sahaja pasti ramai wanita yang tahu. Maybelline. Silky Girl. In2it. Mac. Mary Kay. SimplySity juga tidak ketinggalan. Farmasi cosmetic juga mendapat tempat di hati peminat-peminatnya yang mementingkan kehalalan sesuatu produk dan banyak lagi jenama-jenama kosmetik yang saya pun tak berapa ingat..

Melalui pengamatan dan pemerhatian saya, para pengguna produk kosmetik ini terdiri daripada wanita-wanita bertudung atau dengan kata yang lebih moden wanita hijabista. Saya fikir mereka mersa tidak lengkap tanpa rakan karib mereka, produk kosmetik. Rata-rata yang saya lihat paling simple pun mereka pasti akan memakai secalit lipstik atau lipbalm yang berwarna merah merah jambu di bibir dan juga eyeliner supaya lebih nampak menarik. Agaknya wajah mereka yang semulajadi itu tidak menarik. Huhuhu. Tetapi untuk siapa dan apa mereka perlu nampak menarik??

Telah jelas diterangkan di dalam Al-Quran yang bermaksud bahawa "Janganlah kamu berhias diri seperti orang-orang Jahiliyah zaman dahulu." (TMQ Al-Ahzab [33]:33)

Allah SWT telah memberi peringatan kepada kita wanita muslimah bahawa kita tidak boleh memakai mekap di depan lelaki ajnabi kerana perbuatan seperti wanita Jahiliyah. Adakah kita ingin dikategorikan seperti itu oleh Yang Maha Pencipta?? Tepuk dada tanyalah iman kita wahai muslimah yang dikasihi sekalian..

Fenomena fashionista dan hijabista (hijabishion) sangat mendarahdaging kaum muslimah saat ini. Fenomena ini juga dikatakan adalah yang paling dahsyat melanda muslimah terutamanya di Indonesia dan Malaysia. Sehingga banyak acara-acara hijabishion yang menggabungkan kedua-dua negara ini. Muslimah fashion yang diadakan tahun lepas melalui online blog melibatkan beberapa fashionista yang berhijab. Mereka bukan sahaja diminta menggayakan beberapa tema pakaian malah merek juga turut bertabarruj dan tidak sempurna cara pemakaiannya menurut Islam. Adakah ini yang dibangga-banggakan selaku muslimah??

Tambahan pula, penjualan tudung-tudung yang beraneka stail tetapi sopan secara online dan juga offline sangat menjerat para muslimah ini untuk terus berfesyen mengikut peredaram zaman. Ketersediaan untuk membeli produk kosmetik juga mendorong para muslimah ini untuk sentiasa melakukan dosa bertabarruj. Nauzubillah minzalik!! Adakah kita tergolong di dalam golongan muslimah seperti ini?? Tanyalah diri sendiri. Assalamualaikum..

1 comment:

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat