Homamade Baked Cheddar Meatballs

Assalamualaikum, apa khabar?

Alhamdulillah, harini satu lagi resepi baru telah dipelajari. Resepi western food yang diilhamkan ketika makan di sebuah restoran pizza iaitu cheese baked  meatballs. Jadi rasa mahu dikongsi bersama rakan-rakan yang membaca blog ini. Macamlah hebat sangat kan? Huhuhu.

Ini resepi Homemade Baked Cheddar Meatballs. Why Cheddar not Parmesan or Mozarella or Romano or other type of cheeses?? The story about it when you read this entry until the end. :-)

Homemade Baked Cheddar Meatballs

Bahan-bahan:

- Meatballs beli siap sahaja. Nak buat sendiri saya belum rajin sangat ketika ini.. Mungkin lain kali saya akan buat sendiri..
- Bawang besar -1 biji tapi kalau guna bawang holand lagi best. Sebab rasanya lagi manis.
- Bawang putih 5 ulas dicincang halus. Sebab saya nakkan rasa pure Itali, banyak saya letak. Hehehe.
- Lada capsicum hijau dan merah. Ikutlah nak letak banyak mana. Saya letak tak banyak sebab stok yang ada dalam fridge itu je tinggal..
- Tomato 3 biji yang sedang-sedang je.
- Daun kari 2 tangkai sebab takde daun apa tah yang orang selalu letak dalam kuah spagetti. Parsley leaves kot. Sebenarnya Basil leaves. Jangan silap letak ye, nanti rasa lain. Tapi kalau nak cuba jugak, apa salahnya. :D
- Cili boh dalam 2 sudu
- Garam dan gula secukup rasa.
- Cheese keping Cheddar. Sepatutmya keju spread Parmesan or Mozarella tapi itu je yang ada. Hehehe.

Caranya:

- Tumis bawang besar dan bawang putih yang telah dipotong halus-halus boleh, hiris-hiris je pun boleh
-Letak lada capsicum dan daun kari, goreng sampai bau best hingga meresuk ke dalam hidung..
-Letak cili boh, tomato, garam dan gula secukup rasa.. Agak-agaklah sampai cili boh masak ye.. Nanti rasa cili lagi, mesti tak berapa sedap.
- Masukkan meatballs dan kacau dalam 5 minit gitu.

Sambil menumis dan memasak tuh, sila pre-heat oven ye. Saya guna 200 degree celcius je sebab takut panas sangat. Saya panaskan bahagian bakar atas sebab nanti nak keju mencair dengan cemerlang kan. 

Dah siap masak yang tadi, masukkan dalam bekas yang boleh digunakan untuk bakar dalam oven like caserol ke, kemuadian tabur cheese sebanyak-banyaknya ikut stok yang ada dan bakar dalam 10-15 minit.

Simple kan? Hehehe

My portion.

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat