Kelantanese. Why??

Perjalanan pulang dari KL memaksa saya untuk menaiki monorail dan lrt untuk sampai ke rumah. Laluan pulang saya petang semalam berlainan dari minggu-minggu sebelumnya. Kenderaan awam penuh! Tertanya-juga saya atas sebab apa penuh memandangkan jam baru menginjak angka 4. Ada lagi 1 jam untuk kenderaan awam penuh kalau ikut kebiasaan hari-hari lain.

Saya mencari tempat duduk yang sesuai dan selesa di dalam lrt. Gerabak kegemaran penuh dengan pelajar sekolah. Saya berlari ke gerabak seterusnya, penuh juga tapi masih ada ruang kegemaran saya di dalam lrt tersebut. Pelajar sekolah lagi. Chinese. Saya tak faham apa yang dibincangkan mereka. Ada pelajar india di antara mereka, memegang buku latihan PMR. Haa, baru saya teringat! Itu merupakan hari terakhir PMR 2012 bagi yang tidak ambil subjek bahasa lain. Juga PMR terakhir buat adik saya. Alhamdulillah.

Mujur mereka tidak lama. Dua stesen seterusnya mereka sudah turun. Saya termenung seketika.
Tiba di stesen Masjid Jamek yang terkenal dengan ramainya manusia, saya terlihat sebuah keluarga kecil. Ibu, ayah dan dua orang kanak-kanak lelaki comel. Si abang iras wajah ibu dan si asik saya tidak pasti. Ibunya cantik dan usia kanak-kanak comel itu seusia si cilik saya kalau tak silap.

Pada mulanya gelagat mereka tidak saya endahkan seperti manusia lain di dalam lrt itu. Namun perhatian saya teralih kepada mereka apabila tiga gadis yang berpaut di tiang berhampiran saya bercakap tentang mereka terutamanya anak kecil yang sedang disusukan dengan susu botol.

"Alahai, comelnya!!" 

Itu antara ungkapan saya dengar daripada salah seorang gadis tersebut. Gelagat gadis-gadis itu buat saya tertarik untuk memerhatikan keluarga kecil itu.

Tiba di stesen Tasik Selatan, tiga gadis tadi beredar keluar. Mata saya masih setia memerhatikan keletah dua kanak-kanak itu. Bila si ibu beralih tempat untuk mencari tiang memaut anaknya yang kecil, si abang ikut sama. Tetapi si abang bawa sekali dengan beg plastik yang ada berdekatan ayahnya. Si abang bercakap loghat kelantan dengan si ibu. Alahai.. Orang kelantan. Seronok tengok anak kecil itu bercakap.

Sebenarnya ketika saya memerhatikan ibu bapanya, saya tertanya-tanya loghat apa yang mereka guna. Percakapan mereka perlahan untuk saya dengari. Bukan bermaksud saya ni 'busybody' tapi loghat yang mereka gunakan tidak seperti saya.

Si abang beria-ria meminta tolong ibunya untuk membukakan plastik itu. " Ibu, tolong buka." "Nantilah, dah nak sampai ni." Perbualan itu berulang hampir empat kali. Saya terus memerhatikan si abang. Dek kerana si ibu tidak mahu melayan sangat keinginan anak sulongnya itu, maka si abang berusaha juga untuk membukanya.

Mula-mula dicubanya dengan tangan, kemudian dengan tangan lagi. Setelah beberapa cubaan gagal, si abang terus menggigit plastik itu sampai terkoyak sehingga mencuri perhatian ai ayah yang dari tadi termenung jauh. Tergelak saya sendirian. Owh, kanak-kanak! Lagi seronok sebab dia orang kelantan. Owh my!! Rindunya saya suasana di Kelantan.

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat