Mendidik Genarasi Unggul adalah Tugasku selaku Muslimah..

Dah seminggu saya tak update menulis atau update apa-apa entri. Saya nih bukannya boleh menghadap laptop lama-lama, kepala boleh pening. Tipu. Kalau untuk perkara yang kurang berfaedah, boleh je lama-lama. Huhuhu. Okeyh, kepada yang menantikan sambungan entri lalu, ini adalah kesudahannya. Macam dalam novel pulak. :P

sambungan daripada entri Muslimah Pembentuk Generasi Mulia (klik sini untuk baca)

5. Memahami keadaan anaknya secara baik, dan menggunakan cara yang tepat. Di samping itu, ibu harus menguasai materi yang akan diajarkan, juga harus memahami keadaan anaknya, dan memahami cara pendidikan. Sehingga kita mampu memilih cara dan teknik yang tepat sesuai dengan tingkat akal anak. Dan mampu mengelola mental anak dengan baik. Hal ini perlu diperhatikan kerana boleh jadi kita punya anak 4, dan ternyata karakter keempat-empatnya berbeza satu sama lain. Dan ingat tentu saja berbeza kurikulum untuk anak kita yang umur 10 tahun dengan anak yang umur 3 tahun. Kerananya harus sesuai dengan tingkat akal anak, sehingga boleh difahami. Sabda Rasulullah:

امرناان نكلم الناس  علىقد رعقولهم

“Kami diperintah supaya berbicara kepada manusia menurut kadar akal (kecerdasan) mereka masing-masing” (HR. Muslim)

6. Tidak menyimpang dari kurikulum yang ditetapkan.

Seringkali kalau kita menyebut kurikulum pendidikan, kita beranggapan bahawa itu untuk pendidikan formal saja, padahal pendidikan keluarga pun memerlukan kurikulum. Kurikulum pendidikan adalah suatu rangkaian mata pelajaran berikut cara penyampaiannya yang menjadi ikutkan penyampaian ilmu pengetahuan (materi pelajaran). Kerananya jika kita menyimpang dari kurikulum yang telah ditetapkan, maka tidak akan mampu mencapai tujuan pendidikan. Dengan demikian dalam mendidik anak, ingat pada kurikulum pendidikan keluarga yang telah kita tetapkan: ketika bila harus dilakukan dan ketika harus mencapai targetnya. Ingat, kita tentu sudah menetapkan agar anak kita menjadi pejuang dan penggerak Khilafah. Tentu kita harus memprosesnya sesuai dengan kurikulum yang telah kita persiapkan.

7. Ikhlas.

Ibu harus ikhlas dalam melaksanakan tugasnya  kerana sesungguhnya Allah memerintahkan hambahnya untuk beribadah dengan ikhlas, termasuk mendidik anak. Sebagaimana firman Allah dalam surat al Bayinah ayat 5:

وَما أُمِروا إِلّا لِيَعبُدُوا اللَّهَ مُخلِصينَ لَهُ الدّينَ حُنَفاءَ

Padahal mereka tidak disuruh kecuali supaya menyembah Allah dengan memurnikan ketaatan kepada-Nya dalam (menjalankan) agama yang lurus,.

Dan sungguh Allah membatasi ibadah yang diterima di sisiNya hanya ibadah yang dilaksanakan hanya kerana Allah.

8. Menyayangi anak dan penyabar.

Ibu mempunyai tugas untuk mendidik anak agar  memperoleh ilmu pengetahuan dan mengubah tingkah lakunya sesuai dengan tuntutan materi pelajarannya dan tentu saja harus sesuai dengan Islam. Anak adalah manusia bukan benda atau robot. Kalau benda diberi perlakuan sama, maka ia berubah secara serentak, tapi berbeza dengan manusia. Kerananya ketika manusia diberi perlakuan tertentu tidak serta merta semuanya berubah, ada satu-dua yang ‘ngadat’. Keadaan seperti ini tidak akan boleh diatasi, jika ibu bukan seorang yang menyayangi anak dan sabar. Firman Allah surat Ali Imrann 134

وَالكٰظِمينَ الغَيظَ وَالعافينَ عَنِ النّاسِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ المُحسِنينَ

dan orang-orang yang menahan amarahnya dan mema’afkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan.

9. Doa

Doa merupakan hal yang penting yang harus dilakukan orang tua untuk anak-anak. Sebagaimana  Allah mengajarkan dalam firmanNya: surat al Furqan; 74:

وَالكٰظِمينَ وَالَّذينَ يَقولونَ رَبَّنا هَب لَنا مِن أَزوٰجِنا وَذُرِّيّٰتِنا قُرَّةَ أَعيُنٍ وَاجعَلنا لِلمُتَّقينَ إِمامًا

dan orang orang yang berkata: “Ya Tuhan Kami, anugrahkanlah kepada Kami isteri-isteri Kami dan keturunan Kami sebagai penyenang hati (Kami), dan Jadikanlah Kami imam bagi orang-orang yang bertakwa.

rindu!!!

Sumber : sini.

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat