Makmal oh Makmal!! Ada Apa dengan Engkau?

Harapnya berakhirlah kerja-kerja tesis saya di makmal. Sehari suntuk berada di makmal, layaklah kalau kaki sudah tidak mampu menapak ke bumi. Tertidur dan tidak sedar suami sudah berada di sisi. Mujur ada teman yang juga balik lewat. Thanks to Zara and Nana.

Kalau diimbas kembali detik-detik kerja makmal dimulakan, terasa sangat lama proses menyudahkannya. Padahal, kerja-kerja dari awal bulan Mei sehingga ke 26 Oktober boleh disiapkan dalam SATU HARI sahaja! Itupun kalau bermula seawal 8 pagi dan berakhir 8 malam.

Arghh.. Sungguh, masa banyak dihabiskan dengan sia-sia. Seperti mana firmanNya:

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian. " 
 (Al-Asr [103]:1-2)

Akhirnya, siapa yang sudah rugi? SAYA! Peringatan buat diri sendiri untuk hari-hari mendatang -

Apa yang dirancang tidak semestinya seperti yang kita harapkan.. Sebab yang penting adalah kebergantungan dan pengharapan kita 100% kepada ALLAH SWT..

Apapun, keputusan untuk dianalisis sudah menanti. Pertemuan dengan supervisor juga sudah diadakan. Perbincangan kritikal bersama telah dilakukan walaupun hanyalah asas. Semoga penulisan manuskrip dapat disiapkan pada masa yang dikehendaki supaya segalanya seperti yang diinginkan.

Pertanyaan spontan supervisor semasa berbincang sambil makan-makan pagi, "apa yang diperolehi daripada semua ini?" Lantas saya teringat jawapan yang diberikan kawan saya 2 semester lepas. Jawapannya buat saya tersenyum sebab katanya, "saya pun tak tahu kenapa saya buat semua nih." Dan ini jawapan saya :

- berkerja sendiri (of course)
- bagaimana menggunakan instrumen yang sebelum nih hanya juruteknologi makmal sahaja yang uruskan.
- organizing kerja-kerja makmal
- sabar (jawapan gempak teman satu kumpulan)
- etc

Sedikit gambar-gambar alat-alat radas dan sampel kajian saya, Kacip Fatimah. Hee.






Setahu saya macam banyak je lagi gambar-gambar yang saya ambil ketika bekerja di dalam makmal. Tapi saya tak ingat di mana gambar-gambar tersebut saya letak. Huhuhu.

Kalau diikutkan tajuk, sebenarnya boleh lagi nak berkongsi cerita tentang makmal farmaseutikal yang ada-ada nih. Tapi nanti dululah ye. Khatamkan study untuk mid sem exam dulu. Sekian.

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat