Bola Sepak 2012

Salam semua,

Piala AFF Suzuki 2012 Ahad baru nih telah menyaksikan penjaringan gol pasukan Malaysia 1 sama dengan Thailand. Siapa yang tengok mesti tak puas hati kan sebab nak Malaysia menang  walaupun dah jadi seri.

Saya ni bukanlah pandai sangat tentang bola sepak apatah lagi untuk menjadi pengulas sukan. Huhuhu. Cumanya Ahad lepas tertengok perlawanan bola sepak Malaysia lawan Thailand. Itupun secara tak sengaja sebab bertandang ke rumah sedara, dorang dah memang on siaran tersebut. Saya memang tak minat bola sepak ni. Mujurlah suami pun tak minat bola. Jadi satu bonus buat saya sebab tak perlu bertindak seperti orang lain yang suaminya minat bola.

Kenapa tajuk kali ini berbeza untuk ditonjolkan buat pembaca blog wm?? Dalam 2 minggu kebelakangan ini banyak sangat isu-isu panas yang perlu diulas dan diceritakan kepada umum terutamanya yang tengah membaca nih. ;-)

Awal Muharam baru-baru nih kita telah disambut dengan serangan Israel ke atas Gaza. Ramai umat Islam menyatakan kebenciannya terhadap Israel dengan melakukan pemboikotan, demonstrasi dan memberikan kesedaran kepada umat. Ia berlanjutan sehingga beberapa hari. Restoran makanan segera terkenal McDonalds terkena tempiasnya apabila ramai umat Islam memboikot atas dasar kemanusian. Yes, humanity. Ada juga yang condem akan tindakan sesetengah pihak. Namun tak kurang juga yang menyokong.

Dalam waktu yang sama, Malaysia ditonjolkan dengan aksi-aksi pemain bola sepak dalam Piala Suzuki 2012. Suara-suara yang memboikot dan menyatakan kebenciannya terhadap Israel bagaikan lenyap dan sepi. Ajaib!! Kemarahan umat Islam telah diredakan dengan aksi-aksi panas dan hebat daripada pemain-pemain bola sepak Suzuki Cup ini. Rata-ratanya sanggup bersengkang mata di depan tv untuk menyaksikan perlawan Malaysia menentang negara luar. Sungguh tabik spring bila mereka ini sanggup bersesak-sesak ke stadium untuk menyokong pasukan kegemaran mereka (baca: Malaysia).

Beginilah keadaan umat Islam hari ini. Hiburan (hedonisme) telah mendarahdaging dalam diri umat. Sehingga melupakan saudaranya yang memerlukan bantuan ketenteraan.  Yang melalaikan mereka adalah bola sepak. Kalau Malaysia menang pun, ko ada dapat habuan selain cuti??

Owh, Bola Sepak. Kesian kat umat yang menggilai kau.

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat