Friendly Comparative Religion @ MU Cyberjaya

Assalamualaikum wbt, sahabat-sahabat,

Alhamdulillah, syukur dipanjatkan ke hadrat Ilahi kerana dengan izinNya saya masih diberi kesempatan untuk menulis dan berkongsi cerita. Perkongsian ini adalah semata-mata untuk menyampaikan apa yang saya peroleh dari Bengkel : Saya Seorang Muslim @ Modern Da'ie 2009 bertempat di Multimedia University, Cyberjaya. Seminar ini dianjurkan oleh crew Institusi Usrah, MU.

Seminar atau bengkel yang memakan masa 2 hari ini betul-betul membuat saya berfikir dan semakin ingin bertaqarrub ilallah. Saya tidak akan bercerita detail tentang setiap sesi seminar tersebut tapi saya hanya akan mengulas serba sedikit mengikut kefahaman yang telah saya ada dan baru peroleh semalam, insyaAllah. Namun, untuk detail program, sahabat-sahabat boleh melihat laporannya di sini. (Semoga mendapat maklumat berguna, insyaAllah.)



Sebelum itu, saya ambil satu petikan ayat Al-Quran yang bermaksud:

"Serulah (manusia) ke arah jalan Tuhanmu dengan hikmah (hujjah) dan pelajaran yang baik serta bantahlah mereka dengan cara yang baik." (TQS an-Nahl [16]:125)

Untuk pengetahuan saudara/i, kita sebagai muslim telah diwajibkan oleh Allah SWT untuk berdakwah kepada orang-orang non-muslim untuk memeluk Islam. Tugas ini telah Allah perintahkan dan dilaksanakan sejak 14 abad yang lalu. Namun, terdapat beberapa salah tanggapan orang-orang non-muslim terhadap Islam yang menyebabkan mereka semakin jauh dengan Islam. Hal ini tidak hanya khusus buat non-muslim kerana orang-orang muslim juga semakin jauh dari Islam. Jadi, apakah dan bagaimakah untuk memulihkan kembali keadaan ini, saudara/i?

Menurut speaker pertama, Bro Shah Kirit bin Kakulal Govindji, seorang mualaf yang telah 13 tahun memeluk Islam, beliau telah menerangkan beberapa salah tanggapan mereka (baca: non-muslim. Dan saya menambah, dan muslim) terhadap Islam. Namun terdapat satu salah tanggapan yang benar-benar menjauhkan Islam dari mereka iaitu konspirasi Barat. Sekali lagi saya tegaskan di sini. Saya hanya menulis apa yang saya faham berdasarkan ilmu-ilmu yang telah saya pelajari sebelum menghadiri seminar ini. Ini kerana KONSPIRASI BARAT tidak termasuk dalam point yang diberikan oleh speaker tetapi ditambah oleh salah seorang peserta seminar. Untuk saya membincangkan tentang point ini memerlukan satu lagi post. Oleh itu, saya minta saudara/i berfikir agar kita sebagai umat Islam mengetahui dan memahami mengapa konpirasi barat membuat salah tanggapan mereka terhadap Islam semakin menular.

Seperti yang telah saya beritahu tadi, kewajiban berdakwah terletak ke atas bahu saya dan saudara/i sebagai seorang muslim. Kalau kita perhatikan, mengapa segelintir umat Islam mengatakan bahawa kewajiban berdakwah terletak di atas bahu ataupun tugas ustaz/ustazah atau ulama-ulama atau orang-orang yang bertauliah sahaja atau tugas PERKIM? Apakah jawapan yang akan saudara/i berikan kepada orang-orang sebegini?

Untuk saya, saudara/i dan mereka memahami kewajiban berdakwah, ia bukanlah sesuatu yang mudah. Ia adalah sesuatu yang amat berat. Ini kerana saya juga memahaminya setelah saya belajar. Jika kita telusuri perjuangan baginda Rasulullah SAW, baginda SAW berdakwah kepada orang-orang kafir dan pada masa yang sama, baginda SAW berdakwah kepada sesama muslim. Mengapa? Mengapa perlu berdakwah kepada orang-orang kafir dan juga melakukan peng'islah'an (dakwah) kepada orang muslim juga sedangkan mereka dah Islam? Allah telah berfirman di dalam surah az-Zariyat [51]:56 yang bermaksud:

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu"

Ini jelas menunjukkan bahawa perlunya kita berdakwah kepada muslim untuk memperbaiki kehidupan muslim ketika ini demi melanjutkan kehidupan Islam di atas muka bumi ini. Umat Islam sekarang ini terlalu jauh dengan Islam. Mereka lebih gemar mengamalkan gaya kehidupan Barat. Saya tidak mengatakan bahawa boleh saja tidak berdakwah kepada non-muslim, namun keutamaan sekarang adalah memperbaiki kehidupan umat Islam yang ada sekarang ini agar kalimah lailaha ilallah sentiasa dijunjung tinggi bukannya lagu "Negaraku" yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia.

Ramai umat Islam saat ini mengamalkan Islam hanya sebagai ikut-ikutan bukan dari pemerhatian dan akal mereka. Saya juga begitu suatu ketika dahulu. Kerana ibu bapa saya telah Islam, makan saya ikut jelah agama mereka. Namun, alhamdulillah. Pencarian ibu bapa saya terhadap Islam yang sebenar dan saya juga belajar, maka jalan menuju iman semakin nyata kelihatan. Umat Islam tika ini memiliki akidah yang bercampur baur. Mereka beragama Islam dan pada masa yang sama mengamalkan gaya kehidupan barat. Kerana itu bagi mereka yang benar-benar memahami Islam akan berusaha untuk merealisasikan agar kehidupan Islam kembali bersinar di muka bumi ini. InsyaAllah.

Untuk menukar keadaan ini adalah sesuatu yang sukar namun ia tidaklah mustahil. Ini kerana Allah SWT berfirman:

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah keadaan sesuatu kaum, sebelum kaum itu sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka" (TQS Ar-Ra'd [13]:11)


From left : Yussamir, Mohammed Yusof, Raja Zahir dan Shah Kirit (berdiri)

Selain itu, di dalam seminar ini saya juga telah didedahkan tentang anutan hinduism, kepercayaan cina juga agama kristian. 3 agama atau anutan utama rakyat Malaysia selain Islam. Speaker-speaker adalah Bro Mohammed Yusof bin Dawood Gany, Bro Shah Kirit bin Kakulal Govindji, Bro Yussamir Yusof dan Bro Mas-Yuri Muhyiddin. Anutan-anutan dan agama-agama inilah yang sering dicari titik persamaan dengan Islam. Walaupun ada persamaan dalam kitab-kitab mereka, hanya Islam yang Allah redha sebagai agama.

"Pada hari ini telah aku sempurnakan agamamu untukmu, dan telah Aku cukupkan nikmatKu bagimu, dan telah Aku redhai Islam sevagai agamamu" (TQS Al-Maidah[5]:3)

Ada beberapa perkara atau pelajaran yang amat berguna untuk saya dan juga mungkin sahabat-sahabat yang telah menghadiri seminar ini. Bagi saya, belajar tentang agama lain membuatkan rasa taqarrub ilallah semakin meninggi. InsyaAllah, mudah-mudahan saya isiqamah. Jalan menuju iman juga semakin nyata dan terang tanpa suluhan. Moga Allah sentiasa memberi hidayah kepada saya, sahabat-sahabat, saudara/i dan umat islam umumnya. Ameen..

Wallahu'alam..

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat