...SIGN MATI sebagai DA'IE...

Satu perkara yang kita kena selalu ingat, setelah SIGN MATI sebagai DA'IE, perjalanan yang kita tempuh dalam hidup ini pastinya ada duri dan ranjau kerana matahari tidak akan menyinari kita sepanjang hari.. Langit yang mendung akan menyejukkan kita bila kita sendiri tidak mampu menahan bahang jika hari sentiasa cerah.Syaitan juga takkan pernah cuti dan rehat dari cuba menggoda manusia... terutamanya bila emosi sedang DOWN.

Di kala keadaan merundum kesepian dan mungkin ketandusan idea, kita perlulah memperbanyakkan mengkaji buku-buku islami untuk menarik kembali kekuatan dakwah Islam ini..

"Sesungguhnya Islam saat ini menginginkan setiap muslim berkata pada dirinya sendiri,
adilkah aku beristirehat, sementara saudara-saudarku kepenatan? Sesuaikah aku tidur nyenyak, sementara saudara-saudaraku di tempat lain disiksa? Layakkah aku meninggalkan perjuangan untuk Islam, padahal sekarang kaum Muslim menjalani kehidupan penuh duka-lara dan berperang melawan musuh?."

Setiap Muslim juga perlu berkata pada dirinya sendiri, bagaimana pernah dikatakan oleh Abu Khaitsamah ketika ia terlibat menyusul Rasulullah saw .dalam Perang Tabuk, "Rasulullah saw. disengat terik matahari, terkena angin dan panas, sedangkan Abu Khaitsamah selesa berteduh di tempat sejuk dengan makan siap santap dikelilingi isteri-isteri cantik dan dekat dengan hartanya? Tidak, ini tidak adil!" (Diriwayatkan Ibnu Ishaq dan ath-Thabrani).

Sesungguhnya Islam menghendaki agar kita mencontohi Rasulullah saw. yang diperintahkan Allah "Apabila kamu telah selesai (dari suatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-sungguh (urusan yang lain) QS 94:7.

Roda amal kita untuk Islam telah berputar maka janganlah kita hentikan walaupun sejenak, dengan alasan ini dan itu sebab jika roda ini kita hentikan maka nyaris ia tidak akan berputar lagi selama-lamanya, atau sekalipun ia boleh berputar selepas itu, ia akan berputar dengan lambat.

Rawatlah emosi yang berkecamuk dengan aktiviti taqarrub ilallah. Bila sibuk dengan aktiviti, kita takkan sempat nak fikirkan soal dan urusan peribadi semuanya kerana sedar, pena hanya diangkat dalam tiga zon sahaja - anak kecil yang belum baligh, tertidur dan gila [HR Abu Daud].

Buat sahabat-sahabat yang kadang-kadang merasa down, kita perlu bersyukur bilamana kita masih mepunyai perasaaan tidak menentu bila terasa 'jauh'. Ada orang, tidak merasa demikian. Tidak menzahirkan perasaan bersalah bilamana kewajipan dan arahan dilanggar. Dalam kalangan manusia, mungkin keadaaan seperti itu masih perlu dibaiki - akan tetapi bagaimana pula status manusia itu disisi Allah?

Sekadar renungan untuk kita semua (daripada seorang sahabat):

Sebahagian daripada tanda MATI HATI itu ialah jika tidak merasa dukacita kerana tertinggal suatu amalan perbuatan kebajikan, juga tidak menyesal jika terjadi sesuatu pelanggaran yang membawa dosa - Sheikh Ibnu Athoillah

2 comments:

  1. Betul Ukhti saya sangat setuju
    roda perjuangan kita untuk menegakkan Islam dalam bingkai Daulah Khilafah Islamiyah 'Ala minhajin nubuwah jangan terhenti dan tidak boleh dihentikan
    go Khilafah....

    ReplyDelete
  2. iya saudara AgusAlgoruti..
    roda perjuangan kita tidak akan terhenti. InsyaAllah..

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat