Haji : Penyatuan Umat Seluruh Dunia

Saya mulakan penulisan saya pada kali ini dengan Selamat Menyambut Aidiladha kepada seluruh umat Islam. Semoga ibadah haji yang dilakukan pada tahun ini adalah pencetus kepada penyatuan umat dengan khilafah, amin.

Umum mengetahui saban tahun, berjuta-juta umat Islam dari seluruh pelusuk dunia akan menunaikan haji di Mekah Al-Mukarramah bagi menunaikan rukun Islam yang kelima. Dan saban tahun juga kita akan menyaksiakan umat Islam diperingatkan agar sentiasa menjaga kesucian Kaabah sebagai kiblat umat Islam. Semalam merupakan hari wukuf di Arafah. Dan hampir 3 juta jemaah haji dari 160 negara umat Islam membanjiri Padang Arafah. Sepanjang berada di Arafah, jemaah menghabiskan masa dengan berdoa, membaca al-Quran, memohon pengampunan dan berzikir.

Satu amaran telah diberikan kepada para jemaah haji pada tahun ini selain amaran selsema H1N1. Pemerintah Saudi sendiri telah mengancam umat Islam agar tidak menjadikan pertemuan besar di tanah suci itu untuk membincangkan perkara-perkara politik. Mengapakah perbincangan politik menjadi satu halangan di tanah suci itu? Apakah haknya untuk menghalang? Adakah haji hanya merupakan ibadah ritual semata-mata? Sejenak, persoalan-persoalan untuk membuka minda para pembaca yang budiman.

Pagi tadi, ketika saya membaca akhbar online, saya amat teruja untuk membaca berita-berita di tanah suci. Saya ingin mengetahui apakah yang berlaku setelah arahan pihak berkuasa Arab Saudi melarang aktiviti berpolitik beberapa hari lalu. Saya ambil petikan berita tersebut,

(Langsung tidak menghiraukan amaran pihak berkuasa Arab Saudi yang melarang aktiviti politik, jemaah-jemaah itu melaungkan slogan ke arah penyatuan ummah dan tentangan terhadap musuh Islam di kem mereka di sini, pinggir Mekah.

"Hapuskan Amerika Syarikat (AS)!, hapuskan Israel!," laung beribu-ribu jemaah Iran di dalam khemah-khemah mereka di sini.

Namun, bantahan yang dipimpin oleh Ayatollah Muhammed Rishari iaitu wakil pemimpin agung Iran, Ayatollah Ali Khamenei itu berlangsung tanpa sebarang insiden tidak diingini atau campur tangan pihak berkuasa.

"Kita memerlukan semua orang Islam sama ada Sunnah atau Syiah bersatu untuk menghadapi isu-isu penting seperti penaklukan Palestin, krisis Iraq, penaklukan Afghanistan dan perang saudara di Yemen," katanya.) [Kosmo, 27 Nov 2009]

Biarpun, aktiviti politik yang dilakukan jemaah Iran tersebut lebih kepada Iran (betulkan jika saya salah memahami), namun satu yang perlu kita fikirkan. Mereka melaungkan slogan ke arah PENYATUAN UMMAH. Jika difikirkan dengan akal sekalipun, bukankah itu yang terbaik? Namun, mengapa ia dihalang oleh pemerintah Saudi?

Umat Islam semakin mempunyai kesedaran politik bahawa semua kerajaan dan penguasa yang ada saat ini gagal membela ideologi yang agung ini iaitu Islam. Sesungguhnya umat Islam mulai sedar akan hal ini dan kebangkitan Islam boleh dilihat di mana-mana sahaja. Ini menjelaskan sebab mengapa Barat dan agen-agen mereka sentiasa menonjolkan aspek kerohanian atau ritual belaka. Salah satu contoh yang paling jelas adalah bagaimana penguasa Arab Saudi melarang setiap perbincangan yang bersifat politik berkaitan kaum Muslimin sedunia kecuali terhad hanya pada perbincangan tentang ibadah haji masing-masing. Padahal perkara tersebut (membincangkan tentang politik) telah menjadi kebiasaan sejak bertahun-tahun.

Tidak ada seorang manusia pun yang berhak menghalang manusia lain dari membincangkan perihal Islam, apatah lagi di tanah suci, baik dari segi perbincangan politik, ekonomi, sosial, ibadah dan sebagainya. Sesungguhnya di tanah suci inilah Rasulullah SAW dahulu memulakan perjuangan politik baginda di mana para sahabat diseksa dan dibunuh dalam usaha mereka membebaskan rumah Allah ini dari segala taghut dan kekufuran untuk digantikan dengan hukum dan sistem Islam. Bersempena musim haji ini, marilah kita sama-sama menghayati Khutbah Al-Wida’ yang penuh peringatan ini.

Wallahu'alam.

2 comments:

  1. Haji: Manakah Hilangnya Permata Maknamu?

    Di antara pulau bukit-bukit
    di balik karang batu-batu
    aku mencari kilauan
    mutiara-mutiara persaudaraan
    yang telah jatuh bertaburan
    dari kalung kesatuan
    yang terputus berselerakan.

    Di hamparan putih lautan tenda-tenda
    kesedihan menyelimuti aku yang tergamam
    di sunyi hati pecah berderai kaca rasa
    melihat permata maknamu jauh tenggelam
    ditarik ladung kolektivisme yang padam
    ke dasar gelita individualisme yang dalam.

    Di muktamar tahunan ini
    telah jatuh bertaburan dan berselerakan
    erti kesatuan dalam persaudaraan
    titipan Junjungan di Haji Perpisahan.

    Haji,
    tangan-tangan kotor berdosa itu
    telah meragut kembang persaudaraan dan dedaun kesatuan
    yang pernah mekar segar dahulu di jambangan hikmah ritualmu.

    Jadilah kau kini…
    kuntuman kembang kehilangan seri
    sakar madumu tak lagi wangi.

    FM
    9 Zulhijjah 1430 H

    ReplyDelete
  2. salam aidil adha.. info yg menarik utk dikongsikan bersama.. terima kasih.. :)

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat