Post-Wedding - After A Week

Assalamualaikum wbt,

Sekian lama menyepi dan mendiamkan diri di blog sendiri. Hendak ditatap laptop nih lelama, dirasakan seakan membuang masa. Bila difikirkan semula, kalau menulis sesuatu yang bermakna, masakan itu dikatakan membuang masa kan? 

Seminggu berlalu dirasakan terlalu sekejap. Banyak perubahan drastik yang perlu disesuaikan dengan cepat. Belajar, urusan rumah yang perlu dibereskan, keperluan diri dan orang sebelah serta ikatan persaudaraan dengan keluarga baru. Semuanya perlu persediaan mental, fizikal dan emosi. Bagaimana kalau tidak mampu menghadapi semua ini?

Ingat ALLAH!

"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah hati menjadi tenang" (TMQ Ar-Ra`d:28) 

Kalau kita ada perselisihan suami isteri atau ada sesuatu yang kita tak suka terhadap pasangan, berterus teranglah dan berbincang dengan baik. Bukan mudah sebab sebelum ini kita selalu uruskan untuk diri sendiri. Tapi bila sudah berdua, semuanya kena uruskan untuk dua orang. Memasak tidak boleh cincai-cincai, lebih-lebih lagi kalau dapat pasangan yang sedikit cerewet.

Ingat ya, kita perlu jadikan pasangan kita sebagai sahabat, kekasih dan juga teman. Belajar untuk meredhai segala kelemahan dan kekurangan yang bakal kita temui setelah tidur sebilik. No body is perfect, try hard to open our heart to accept him/her.

Apa yang penting, perlahan-lahan belajar mengenali hati budi, kesukaan, kebencian dan segalanya tentang pasangan. Mesti belajar memahami pasangan. InsyaAllah.

Nota: terima kasih kepada semua sahabat, teman dan rakan-rakan alam maya yang mendoakan keberkatan pernikahan kami. Semoga Allah memakbulkan doa-doa kalian. Amin..

Inai dimerahkan oleh si adik pada jam 5 pagi. =D

10 comments:

  1. =), da nak kawen eyh.. Bestnyaaa.. Alhamdulillah..

    Congrats for ur new future life.. Smoga perkahwinan korang selalu dalam rahmatNya dan sentiasa bahagia, insyaAllah =)

    ReplyDelete
  2. tahniah .semoga bahagia dunia akhirat :D
    insyaAllah

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Shira. Tahniah sekali lagi! Kakchik tumpang gembira dengan pernikahan Shira. Semoga Allah memberkati hidup Shira dan suami.

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah. semoga bahagia di dunia dan akhirat!!! amin

    ReplyDelete
  5. tahniah & rs gembira dgn nasihat yg shira berikan....semoga bahgia selalu dik..jd isteri yg baik..bgs klu dpt tgl sebumbung dgn suami..dpt jln kan tggjwb sbg isteri sepenuhnya

    ReplyDelete
  6. Misz-sakura..

    dah kawen dah, alhamdulillah.. ;)

    ameen..

    ReplyDelete
  7. Kakchik,

    Waalaikumussalam,

    Terima kasih ya.. InsyaAllah, Ameen..

    ReplyDelete
  8. kak mia,

    insyaAllah..

    kalau ada perkongsian, bolehlah ya nanti..

    ReplyDelete
  9. assalamualaikum syira..
    barakallahulakuma. semoga berbahagia sampai syurga. ameen.
    tahniah buat syira dan suami.

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat