Jumaat dan Lembu. Apa Kaitannya?

Hampir seminggu makan daging korban. Lembu ada kerbau pun ada. Kambing ada juga tapi tak sempat nak rasa. Alhamdulillah, sekali lagi AidilAdha dapat disambut oleh saya.

Bila buka facebook, banyak status kawan-kawan bercerita tentang 11.11.11. Ada yang suka dan ada yang tak suka. Tapi kebanyakan daripada mereka sangat suka dengan tarikh hari nih, 11.11.11. Kebetulan pula tarikh hari nih jatuh pada hari Jumaat, macam satu tuah bagi yang meminati tarikh ini. Erm.. Kalau tak silap saya, tarikh keramat menjadi kegilaan sejak 8.8.08 bagi orang-orang Cina. Tapi mengapa ya orang Islam kini terikut-ikut dengan tarikh-tarikh sebegini? Apa ada pada tarikh? Atau apa ada pada nombor?

Berbalik kepada niat asal saya menulis entri ini okeyh.

Jika 11 tahun yang lalu, hari Jumaat saya selalu ke sebuah gerai. Gerai itu di tepi jalan raya atau jalan utama. Saya selalu ke sana berbasikal. Kadang-kadang sendirian, kadang-kadang ditemani adik saya. Macam sudah menjadi kebiasaan saya untuk ke gerai tersebut pada hari Jumaat setiap minggu. Itupun ummi saya yang suruh. :D

Gerai apakah?


Gerai daging lembu segar. Setiap kali saya ke sana, pasti ada kepala lembu di hujung gerai tersebut. Suka saya tengok. hehehe. Alhamdulillah, sejak duduk di Kelantan kami sekeluarga tak pernah makan daging beku. Selalu makan daging segar. Sehinggakan kalau arwah atok saya ke Kelantan, pasti disuruh saya membeli daging lembu segar. Ahh.. Semuanya itu tinggal kenangan. =(

Sekarang saya tinggal jauh dari ketenangan bunyi bising dan udara yang segar. Asyik menghirup udara yang kotor. Daging segar? Owh, itu hanya setahun sekali, itupun kalau ada rezeki. Kalau tak, hanyalah daging beku menjadi santapan.

Di bawah ada 2 keping gambar ketika solat AidilAdha di masjid berdekatan rumah baru-baru nih. Dan gambar terakhir, pastinya si kecil 'Angry Bird' ;)




p/s:
- semoga apa yang dirancang hari nih berjalan dengan lancar dan mendapat redha Allah SWT. Doakan kami ya teman-teman. Amin..
- coming soon = cerpan (InsyaAllah).

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat