Assalamualaikum wbt,
Lama rasanya tidak update blog. Tiada perkongsian dalam diari kehidupan seharian. Itu perkara biasa.
Sabtu baru nih, saya terima surat untuk adik saya. Surat dari Yayasan Pelajaran Johor. Tapi sayang, adik saya sudah pulang ke kolej. Saya dan seisi keluarga membaca segala isi surat tersebut termasuk perjanjian pinjaman oleh yayasan berkenaan.
Kiranya berita gembira buat kami semua. Setelah 2 semester adik saya ditaja penuh oleh Pa&Ma, kini sudah tiba masanya untuk bertukar penaja. Hikhik. Call adik cakap temuduga dia hari tuh dengan yayasan sudah berjaya. Kiranya dapatlah pinjaman pelajaran. Ada 4 semuanya surat perjanjian untuk dipenuhkan. Dia pun sudah excited.
Saya baca dengan teliti segala isi perjanjian serta surat tawaran. Hampir sepuluh minit baca bersama hubby, ada sesuatu yang meragukan lagi memusykilkan. Ermm.. Terus inform Pa&Ma tentang perkara ini. Call adik semula cakap bukan rezeki untuk dapatkan pinjaman itu. Ummi pesan kat adik, 'La Tahzan.' =( Yelah kan, adik siap tanya macamana nak sujud syukur sebab dapat pinjaman nih. Tapi apakan daya, perkara yang bathil haruslah segera ditinggalkan.
Jadi, bagaimanakah penyudahnya? Mari kita baca sedikit apa yang ingin saya kongsikan sebenarnya.
Islam bukan sekadar menganggap pendidikan sebagai perkara yang penting,
malah Islam telah menjadikan pendidikan sebagai salah satu keperluan
asas masyarakat, termasuklah kesihatan dan juga keselamatan. Islam bukan
sahaja menjamin agar keperluan pendidikan dapat dipenuhi, tetapi Islam
juga mewajibkan setiap individu warganegara untuk menuntut ilmu serta
mewajibkan negara untuk memberikan layanan kelas pertama kepada
rakyatnya dalam bidang pendidikan.
Nabi SAW bersabda, "Tuntutlah ilmu walaupun sampai ke negara China,
kerana menuntut ilmu itu hukumnya fardhu bagi setiap Muslim."
(al-Khathib al-Baghdadi, ar-Rihlah fi Thalab al-Hadits; as-Suyuthi,
Jami' al-Masanid wa al-Marasil, Juz I/463). Mengikut penjelasan
al-'Allamah al-Manawi, biar betapa jauh pun tempat ilmu itu berada, maka
kita diperintahkan untuk mencarinya. Sebab menuntut ilmu itu hukumnya
adalah fardhu (al-Manawi, Faidh al-Qadir, Juz I/543). Daripada sini
dapatlah disimpulkan bahawa kewajiban menuntut ilmu tidak pernah
mengenal batas sempadan, baik sempadan wilayah negara mahupun sempadan
waktu, sebagaimana yang dipraktikkan oleh Nabi SAW terhadap para sahabat
di mana mereka semua menuntut ilmu sehingga ke akhir hayat.
Menuntut ilmu merupakan satu kewajiban di mana pendidikan merupakan
proses ilmu untuk merubah masyarakat, maka keperluan kepada pendidikan
merupakan suatu yang bersifat pasti dan tidak boleh tidak. Oleh kerana
itu, negara wajib menjamin serta menyediakan segala perkhidmatan dan
prasarana pendidikan untuk seluruh rakyatnya, sebagaimana polisi yang
ditunjukkan oleh Nabi SAW ketika menjadi ketua negara. Antaranya adalah
ketika kaum kafir Quraisy dijadikan sebagai tawanan perang di mana
sebagai tebusan untuk membebaskan diri mereka, mereka disuruh untuk
mengajar kaum Muslimin membaca dan menuulis (Ibnu Hisyam, as-Sirah
an-Nabawiyah, Juz I/).
Hak Asas Rakyat dan Kewajiban Negara
Ilmu merupakan kunci kepada dunia dan akhirat. Dengan ilmu, dunia boleh
dikuasai dan akhirat dapat dikecapi. Generasi terbaik umat Islam
terdahulu telah menguasai dunia sekaligus merangkul kebaikan di akhirat
melalui penguasaan mereka terhadap ilmu. Ilmu-ilmu ini mereka peroleh
melalui proses pendidikan. Menyedari betapa pentingnya keperluan mereka
terhadap ilmu, para sahabat terus-menerus menuntut ilmu tanpa mengenal
usia. Al-Bukhari meriwayatkan bahawa para sahabat Rasulullah SAW
terus-menerus belajar dan menuntut ilmu meskipun usia mereka sudah senja
(al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, Juz I/26). Begitu juga dengan para
sahabat yang masih muda belia, mereka juga tidak ketinggalan. Ali bin
Abi Thalib digelar oleh Nabi sebagai pintu kota ilmu (bab al-Madinah)
dan Ibnu Abbas digelar sebagai penafsir Al-Quran (turjuman al-Qur'an),
kedua-duanya telah sama-sama belajar sejak usia 7 atau 8 tahun. Saidina
Ali RA menyatakan, "Belajar di waktu kecil adalah seperti memahat di
atas batu." (al-Kattani, at-Taratib al-Idariyyah, Juz II/162).
Pada zaman Nabi SAW dan para Khulafa' Ar-Rasyidin, masjid Nabawi telah
dijadikan sebagai pusat pengajian ilmu. Nabi sentiasa mengadakan
halqah-halqah ilmu (pembelajaran dan perbincangan), begitu juga dengan
para sahabat. Al-Imam al-Yusi dalam kitabnya al-Qanun menyatakan bahawa
model penyampaian ilmu sepertimana yang ada pada zaman sekarang
sebenarnya berasal daripada praktik Nabi yang dilakukan terhadap para
sahabat dalam majlis-majlis ilmu. Pada waktu itu, masjid menjadi pusat
mengajar dan belajar. Umar mengatakan, "Barangkali orang yang masuk
masjid ini bolehlah diumpamakan seperti kuda yang berkeliaran. Jika dia
melihat terdapat majlis kaumnya dan melihat orang yang dia kenal, maka
dia duduk bersama-sama mereka." (al-Kattani, at-Taratib al-Idariyyah,
Juz II/152). Sehingga ke hari ini di Masjid Nabawi mahupun di Masjid
al-Haram, kita dapat melihat halqah-halqah ilmu ini masih berjalan.
Menyedari tentang kewajiban negara melalui hadis "Imam adalah
pemelihara, dan dia bertanggungjawab terhadap rakyat pemeliharaannya"
[HR al-Bukhari], maka Daulah Islam wajib menyediakan segala
infrastruktur pendidikan kelas pertama untuk seluruh rakyatnya. Mulai
daripada prasekolah, menengah, kampus, perpustakaan, makmal, tenaga
pengajar sehinggalah kepada pembiayaan biasisiwa pendidikan, semuanya
diberikan sepenuhnya secara percuma, tanpa mengenal bangsa dan agama.
Pada zaman Abbasiyah, al-Kuttab (sekolah asas) banyak didirikan oleh
Khilafah, di mana bangunannya bersambungan dengan masjid. Di sana juga
dibangunkan perpustakaan. Pendidikan tinggi pertama pada zaman itu
adalah Bait al-Hikmah yang didirikan oleh Khalifah al-Ma'mun (830 M) di
Baghdad. Selain daripada berfungsi sebagai pusat penterjemahan, ia juga
digunakan sebagai pusat akademik, perpustakaan umum dan planetarium
(Philip K Hitti, History of the Arabs, 514-515). Kemudian, muncul pula
Akademi Nidzamiyyah yang dibangunkan antara tahun 1065-1067 M. Akademi
ini dijadikan contoh dan rujukan oleh Eropah sebagai model untuk
perguruan tinggi mereka (Reuben Levy, A Baghdad Chronicle, Cambridge:
1929, 193).
Di Cordoba, Sepanyol, pada zaman itu telah berkembang Le Mosquet yang
mana pada asalnya ia merupakan sebuah gereja. Setelah Islam mengambil
alih, ia kemudian dialih fungsi kepada masjid, lengkap dengan madrasah
yang dilengkapi dengan pelbagai prasarana pendidikan yang lain. Lembaga
pendidikan ini telah melahirkan ramai ulama berkaliber seperti
al-Qurthubi, as-Syathibi dan lain-lain. Bukan sekadar bidang tafsir dan
usul, akademi pendidikan di era Khilafah juga berjaya melahirkan para
pakar dalam pelbagai bidang. Antaranya, bidang kedoktoran seperti Ali
at-Thabari, ar-Razi, al-Majusi dan Ibnu Sina, bidang kimia seperti Jabir
bin Hayyan, astronomi dan matematik seperti al-Hajjaj bin Mathar,
Hunain bin Ishaq, Tsabit bin Qurrah, Ali bin Isa al-Athurlabi, bidang
geografi seperti Yaqut al-Hamawi dan al-Khuwarizmi, historiografi
seperti Hisyam al-Kalbi, al-Baladzuri dan lain-lain. Nama-nama yang
disebutkan ini hanyalah sebahagian kecil daripada ribuan ilmuan yang
terhasil dan kesemuanya merupakan produk daripada akademi pendidikan di
era Khilafah.
Percuma dan Bermutu
Fakta sejarah di era keemasan Islam di atas telah membuktikan bahawa
kualiti pengeluaran pendidikan yang dihasilkan oleh Khilafah telah
mendapat mengiktirafan dari seluruh pelusuk dunia tanpa tolok
bandingnya. Apa yang menarik sekali adalah pendidikan kelas pertama ini
diberikan dengan percuma sepenuhnya kepada seluruh warganegara Daulah
tanpa membezakan warna kulit, bangsa dan agama. Pendidikan percuma dan
bermutu dalam sistem Khilafah bukanlah fantasi atau khayalan, tetapi
sebaliknya ia telah terbukti dalam lipatan sejarah Islam selama lebih
daripada 1300 tahun.
Pendidikan percuma dan bermutu boleh diwujudkan oleh Khilafah kerana
Khilafah mempunyai sumber pendapatan yang sangat besar. Kekayaan milik
negara dan milik umum diuruskan sepenuhnya oleh Daulah dan hasilnya
diagihkan kepada rakyat melalui skim biasisiwa pendidikan, kesihatan dan
kemudahan-kemudahan awam yang lain. Dengan cara yang sama, Daulah juga
mampu untuk membangunkan seluruh infrastruktur pendidikan yang jauh
lebih canggih serta mampu memberikan gaji dan insentif yang lebih tinggi
kepada para ulama' dan guru atas jasa dan karya mereka. Daripada
pendidikan dasar, menengah sehinggalah ke menara gading, yang mana
kesemuanya adalah menjadi kewajiban negara, tidak sesen pun bayarannya
akan dikutip daripada rakyat. Sebaliknya, kesemua pembiayaan pendidikan
ditanggung sepenuhnya oleh negara. Anak-anak orang kaya dan miskin
sama-sama boleh menikmati pendidikan dengan kualiti yang sama secara
percuma.
Melalui falsafah hadis "Imam (ketua negara) adalah pemelihara, dan dia
bertanggungjawab terhadap rakyat pemeliharaannya", Daulah berkewajiban
untuk memberikan layanan kelas pertama dalam bidang pendidikan serta ia
dipikul sepenuhnya oleh negara. Jikalau didapati kekayaan negara tidak
mencukupi dalam hal ini, maka negara berhak untuk mengambil pajak
(bayaran) sekadarnya daripada kaum Muslimin untuk membiayai keperluan
ini. (al-'Allamah Syeikh Taqiyuddin an-Nabhani, Muqaddimatu ad-Dustur,
hal. 364-370).
Begitulah caranya Islam, melalui institusi Khilafah, merealisasikan
pendidikan percuma dan bermutu dengan layanan dan kemudahan kelas
pertama. Wallahu a'lam.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
alhamdulillah..
ReplyDelete=)