Something Special

Sudah lama rasanya saya tidak berkongsi sesuatu yang membuatkan para pembaca berfikir. Beberapa minggu lepas (adalah dalam 2-3 minggu) saya surfing internet untuk mencari bahan-bahan atau artikel yang menarik untuk dikongsi bersama. Maka, saya hadirkan artikel dibawah untuk renungan bersama. Semoga bermanfaat, insyaAllah.. Artikel ini ditulis oleh saudari Nurisma, saudara dari seberang.

Kita sebut saja namanya Weni. Beliau memiliki dua putera. Yang pertama normal dan yang kedua, didiagnosis menderita sakit Down Syndrom. Demi memberikan yang terbaik, Weni dan suaminya membawa kedua anaknya ke Amerika Syarikat.

Biarpun di Indonesia mereka tergolong dalam golongan keluarga berada tetapi di US, sebagaimana di negara-negara maju lainnya, Weni harus mengurangkan sedikit kualiti hidupnya. Tiada lagi pembantu rumah. Tiada lagi pemandu peribadi. Semua kerja harus dilakukan sediri. Dari memasak, menggosok baju, menghantar dan menjemput anak dari sekolah, mengurus rumahtangga dan lain-lain lagi. Ini belum lagi mengurus anak Down Syndrom yang berdaftar sebagai pesakit baru, jadi harus mulakan prosedur dari awal. Appointment dengan doktor. Dirujuk ke doktor specialist kanak-kanak. Dirujuk ke doktor konsultan. Dirujuk ke therapist. Dan seterusnya, dan seterusnya.

Hidup tanpa dikelilingi keluarga besar dan tiada lagi teman baik membuatkan Weni lelah. Dia mulai bosan, jenuh, penat mengurus anak Down Syndrom. Dia malah mula merasakan yang Allah tidak adil.

“Apa salah dan dosaku hingga diberi anak yang menderita Down Syndrome? Bukankah aku selalu berusaha menjalankan perintah-Mu? Ada ribuan bayi yang tidak dikehendaki orang tuanya di luar sana mengapa Allah berikan mereka sihat dan normal? Mengapa bukan padaku Ia memberikan anak yang normal?”

Weni mula membenci anak keduanya itu. Hingga suatu ketika, saat di heath centre demi menghantar puteranya menjalani rutin terapi, dia bertemu Winona dan suaminya yang sedang menghantar keempat anaknya dan keempat-empat anak pasangan ini semuanya adalah penghidap Down Syndrome!

Bagai sungai bermuara ke samudera (jiaaahhh!!!), Weni pun mencurahkan isi hatinya habis-habisan kepada Winona. Dia mengungkapkan kerisauan akan masa depan anaknya bahawa kemungkinan besar anaknya akan bergantung seumur hidup kepada orang lain dan dia merindukan kebebasannya. Dia juga meluahkan tentang rasa malunya memiliki anak Down Syndrom. Soal dia sudah penat, jenuh, bosan, merasa sudah tiak sanggup dan tidak kuat lagi merawat anak Down Syndrome serta luahan hatinya yang lain.


“Bagaimana awak boleh hidup dengan 4 anak Down Syndrome sementara saya dengan satu saja sudah seperti ini?” begitulah luahnya.

Winona menjawab dengan lebih kurang, “Anak adalah anugerah, hadiah, a gift, dari Tuhan kepada orang tua. Seperti kita memberikan hadiah kepada orang lain, semakin istimewa orang yang kita beri hadiah, semakin istimewa pulalah hadiah yang kita pilih. Kita akan memilihkan hadiah yang unik, yang istimewa, untuk orang yang istimewa.”

“Di mata Tuhan semua anak sama. Mereka dilahirkan dengan jiwa yang suci. Demi keperluan administrasi, manusia memberikan definisi anak-anak ini dengan Native/white American, Chinese American, Black American, dan seterusnya. Toh tidak semua boleh didefinisikan. Banyak anak-anak hasil perkahwinan campuran yang sukar digolong-golongkan seperti ini.”

“Begitu juga dengan sebutan anak dengan Down Syndrome, anak dengan Tourette Syndrome, Asperger’s Syndrome, anak autisme, anak dengan Attention deficit/hyperactivity disorder, dan sebagainya. Semua hanya buatan manusia yang terbatas akalnya dalam usahanya menjelaskan keragaman hadiah dari Tuhan ini. Tuhan sendiri tidak pernah melabeli anak dengan sebutan-sebutan itu.”

Di akhir pertemuan, Winona mengatakan, “Saya bangga memiliki anak-anak dengan Down Syndrome. Mereka adalah special children. And special children are for special parents.”

Hati Weni gerimis. Dia tak pernah lagi mengeluhkan keadaan anaknya yang menderita Down Syndrome. Ya, di negara-negara maju, anak-anak yang berkeperluan khusus disebut sebagai special children. Mengasuh anak-anak yang kurang akalnya dan mempunyai keperluan khusus, umum disebut parenting special children. Pendidikan untuk mereka disebut Special Education Needs. Mereka tidak disebut cacat. Mereka adalah anak-anak istimewa.

Weni tidak lagi malu memiliki anak Down Syndrome. Ia aktif membesarkan hati para ibu bapa dengan anak-anak berkeperluan khusus. Di mana-mana sahaja juga di blognya, dia selalu mengulang kalimat Winona, “Anak Down Syndrome adalah anak istimewa. Kerana itu mereka diberikan kepada orang tua yang juga Istimewa. Special children for special parents.”

Ya, special children are for special parents.
Dan tentu saja, a special husband, is for a special wife


Artikel asal :

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat