Filem dan Mentaliti

Biasalah time nak exam, idea nak menulis kat sini memang mencurah-curah bagaikan bah. :P Next week punya paper but a lots of film already watched. And mostly of course English film not Malay. Honestly said, saya memang tak minat nak tonton filem-filem Melayu nih sebab the story mostly tentang cinta. Kalau ada pun tentang keislaman atau islamik, pastinya ada cinta diselitkan. Malah cinta islamik yang dijajakan. And a bit tentang gejala sosial yang realitinya memang berlaku kepada remaja-remaja Malaysia. Secara kesimpulannya, jalan cerita filem Melayu memang tak berapa nak match dengan selera saya kecuali filem-filem terbitan KRU. That want memang awesome sebab effect filem. Hehehe.

Oklah, rasanya tak pernah terlintas langsung saya nak cerita tentang any film or anything yang berkaitan cerita. Sebab saya sendiri tak nak orang fikir yang saya nih, "wah!! tengok movie juga dia nih." Well, tak boleh dinafikan I loves watching movies but not in cinema just in front of laptop ok. And a year ago, with my partner, Mr Husband. He always accompany me to watch together especially animation movie. Apatah lagi baru-baru nih saya sudah jumpa website yang boleh download filem dengan puas hati tanpa perlu ke Utube. Tahu jelah UTube tuh, bukan semua animation they're uploaded. Lagipun, di situ individu yang share the movie. But this website, memang ada semua kategori filem dari animation, fantasy sampailah ke horror. All in one. Itupun mujur my sister yang inform. Sebab saya tak pergi ke cinema for movie. 

The animation that we watched together at home, UP.


Masalah dengan filem-filem yang diterbitkan nih, sometime not real. Hahaha. Dah nama pun ceritakan, takkanlah bebetul. Tapi the story yang dibawa oleh director memang saya boleh assume the mentality of the person. Let's say the story about Islam. Kita akan lihat betapa orang Barat nih memang akan menghentam muslim. Mereka akan buat cerita seolah-olah Muslims are terrorist. But most of the film memang akan tuding jari ke orang Islam. This is one of the agenda of kufar Barat from film. Contoh filem aksi Taken 2 lakonan Liam Neeson. Lokasi penggambarannya ada Muslims. Kalau ikut maklumat google, di Albania. Dari situ orang akan fikir, Muslims are terrorist. Itupun kalau orang yang tengok cerita tu observe the film lah.

Ada juga filem yang meletakkan manusia itu lebih hina dari binatang. Allah SWT telah berfirman di dalam surah At-Tin ayat 4:

 لَقَدْ خَلَقْنَا الإنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ

yang bermaksud: "Verily, We created man of the best stature(mould) (Sesungguhnya kami telah jadikan manusia dengan sebaik baik kejadian)."*

*Untuk huraian dan tafsiran ayat dengan lebih jelas, boleh rujuk kitab tafsir ye.

Kenapa saya mengatakan demikian? Kerana fikiran manusia sudah terlalu maju (ikut tafsiran Barat ye), maka mereka cuba untuk menghasilkan sesuatu yang menyerupai binatang. Dalam bahasa lembutnya, haiwan. Elok-elok manusia itu adalah satu susuk tubuh yang memang sudah cantik dengan funsi-fungsi organ yang telah Allah SWT aturkan, mereka (orang-orang Barat) nih cuba untuk merubah sesuatu di luar naluri dan penciptaan al-Khaliq. Kononnya untuk mencipta sistem gastrointestinal (sila google) yang berterusan antara satu manusia dengan manusia lain, tetapi masyaAllah. Tak tahu saya nak cakap. Sampai saya dua malam susah untuk lelapkan mata memikirkan cerita tuh dan pemikiran manusia yang bukan lagi menggunakan akal yang waras. Manusia-manusia. Kalau tamadun sudah tak tahu maju ke tidak, rasanya macam dah balik semula ke zaman batu. Aishh..

Penceritaan sebuah filem sebenarnya menggambarkan siapa manusia itu, bagaimana mereka berfikir dan apa yang mereka cuba sampaikan. Kita jangan tengok cerita just for fun. There's a few messages inside the film that we should take note. Samada good or bad itu lain cerita. Tetapi mesti ada sesuatu yang disampaikan (please excluded love). Memang saya tak boleh lupa how they're treating other people like an animal. Owh, no!! Hahaha.

Note : 
Happy exam everyone!!
Don't forget this coming Sunday, there is a seminar for you (read: Muslimah only!!) to attend (for those who has no paper on Monday). Kindly click http://www.mykhilafah.com/ for more details. And to support us, please like this page, MHTM.  Thank you.

The animation that we watched together again at home, Legend of the Guardians.

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat