Atas Pemintaan Ramai,....

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah, akhirnya saya telah mengetahui 100% cara untuk membuat Read More. Sebabnya ada orang buatkan untuk saya ketika mula-mula dulu. Tapi sekarang saya dah tahu.

Oleh kerana ramai sangat permintaan supaya disuruh ajar bagaimanakah cara untuk membuat Read More, maka saya telah explore and learn. Dulu ketika di awal saya berblogging, ada seorang sahabat saya tanya bagaimana caranya untuk membuat Read More. Saya hanya memberinya link website yang orang buatkan untuk saya. Kerana sahabat saya juga baru dalam dunia blog ketika itu, maka kod HTML nya rosak. So, blognya terpaksa dibatalkan. Sedih juga saya sebab tak dapat nak membantunya.

Selang beberapa minggu kemudian, kakak saya pula suruh mengajar cara untuk membuatnya. Sekali lagi saya telah menghampakan harapan orang. Saya katakan padanya yang saya tidak tahu sebab bukan saya yang buat. Dan ada lagi beberapa sahabat alam maya yang juga bertanyakan soalan yang sama. Dan jawapan yang saya bagi adalah sama. Saya tidak tahu. Saya tengok balik link website yang kawan saya buatkan untuk saya tue. Banyak kali juga saya belajar dari website tue tapi saya still tak faham-faham.

Ada satu hari tue, ada sahabat lain yang bertanya lagi. Dia bertanya soalan yang sama. Saya katakan padanya saya hanya tahu 80% sahaja. Maka bermula dari situ saya search di Google. Akhirnya saya try klik satu website dan saya membuat penelitian serta eksperimen ke atas kod HTML blog saya. Alhamdulillah, step yang diberikan adalah mudah difahami dan saya telah 100% tahu cara membuatnya.

Oleh kerana ada lagi permintaan tentang cara membuat Read More, maka saya hadirkan cara-caranya di sini. Sebarang pertanyaan, bolehlah dikemukan ya.. =)


Ada 3 langkah, untuk membuat paragraf pengantar yang akan ditampilkan di halaman depan:

1. Penambahan ‘Conditional CSS’

Conditional CSS mengubah bagaimana postingan tampil di halaman yang berbeda.
Caranya, klik Layout ---> Edit HTML.
Lalu backup template dengan mengklik Download Full Template.
Lalu cari dan temukan kode ini
Tambahkan kode berikut tepat di atasnya:


Gunanya adalah membuat class bernama fullpost yang akan tampil hanya di halaman detail (permalink).


2. Penambahan Read more

Langkah kedua, menambahkan link "Read More" (atau apa pun sesuai selera Anda) yang akan tampil setelah paragraf pengantar.
Untuk itu klik checkbox Expand Widgets Template tepat di atas kotak Edit Template.
Lalu scroll sampai ketemu kode:

Tambahkan kode berikut setelahnya:


Kalau sudah, klik Save Template. Link Read more ini hanya akan tampil di halaman depan (home) dan arsip (Archive). Kalau diklik, akan membuka halaman baru berisi satu tulisan penuh.


3. Penambahan di Post Template

Langkah terakhir adalah menambah format di template postingan, sehingga setiap membuat postingan baru akan memudahkan Anda, di mana menempatkan paragraf pengantar dan di mana sisa keseluruhan tulisan.
Klik Settings ---> Formatting, lalu geser ke paling bawah halaman.
Copy dan Paste kode berikut ini ke kotak Post Template:


Untuk membuat step kedua agak susah sedikit. Sebab anda perlu klik checkbox Expand Widgets Template tepat di atas kotak Edit Template. Jika anda tidak melakukan step ini, anda tidak akan mungkin jumpa perkataan Untuk mengedit kod HTML, anda perlu teliti dan berhati-hati, jangan tersilap ya. Tapi apapun, explore and learn dulu ya sebelum anda mengubah kod HTML anda. =) Dan setiap kali anda ingin post yang baru, jangan lupa buat step ketiga. Sebab kalau anda lupa, post anda takkan menjadi.

Selamat belajar dan mencuba, kawan-kawan.

p/s: maaf kod HTML tidak appear di compose. Sebarang pertanyaan akan segera dijawab.

4 comments:

  1. Rajin Shira...
    Tolong cr maklumat and etc... (^_^)

    ReplyDelete
  2. Syukran atas perkongsian ini

    ReplyDelete
  3. salam..macam kutahu siapa yang blognya rosak itu..hehe...ni ada satu link lagi, kalau nk belajar: http://maxx256.blogspot.com/2009/07/tutorial-cara-buat-read-more.html

    ReplyDelete
  4. ~PaMpeRed bY worDs~,
    biasa je, Nabila..
    Menolong rakan-rakan yang bertanya..
    Hee..
    (^_^)



    Dhiya,
    Afwan..



    Kak Insyirah binti Ameer,
    Alamak, terkantoi lak.. Hehehe..
    Terima kasih di atas link yang dikongsikan..

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat