Kanak-kanak Lelaki Usia Berapa?

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Penyayang lagi Maha Pemurah,

Dalam saya mencari-cari idea untuk menulis entri baru, saya terbaca satu ruangan di myMetro. Ruangan ANDA MUSYKIL DR.MASHITAH JAWAB merupakan pertanyaan para pengirim tentang soal agama. Di sini saya ingin berkongsi dan mungkin bercerita, insyaAllah tentang pertanyaan seorang pengirim. Klik di sini untuk membaca pertanyaan si pengirim.

Saya ubah sedikit pertanyaan si pengirim untuk skop yang lebih kecil seperti di bawah beserta petikan jawapan Dr Mashitah untuk pertanyaan bagi skop tersebut.

SAYA ingin bertanya, siapakah orang yang dimaksudkan dalam surah di bawah di zaman kita sekarang?

Maksudnya: Dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti mengenai aurat wanita. (Al-Nur:31).

Jawapan: Anak yang belum faham mengenai aurat wanita ini tidak disebut umurnya berapa, ia bergantung pada keadaan dia dibesarkan. Biasanya ialah yang berumur 10 tahun ke bawah, namun dalam zaman yang serba canggih ini jika mereka lebih terdedah mengenai wanita, gunakan budi bicara untuk mengukurnya.



Pengalaman Saya.

Dulu pernah saya bertanya seorang sahabat saya ni. Dia anak sulung dalam keluarga dan merupakan satu-satunya perempuan. Usianya sebaya saya. Pertanyaan saya kepadanya, "Kalau di rumah, adik-adik tidur dengan siapa?" Katanya sebilik dengannya. Saya agak terkejut tapi saya juga memahami mengapa. Keadaan ruang rumah yang agak terhad, kadang-kadang menyukarkan kita untuk untuk tidur berasingan. Namun, saya menasihatinya. Adik-adik lelaki yang telah mumayyiz dan telah mengerti aurat wanita hendaklah dipisahkan tidurnya.

Ada hadis mengatakan, sekiranya anak telah berusia 7 tahun, hendaklah dipisahkan tidur daripada kedua ibu bapanya. Saya kira hal yang sama berlaku sekiranya anak itu lelaki. Jadi, asingkanlah tidur adik-adik lelaki dengan adik-beradik perempuan.

Kadang-kadang, ramai umat Islam terkeliru terutamanya wanita akan kebolehan kanak-kanak lelaki melihat aurat wanita. Ketika saya di sekolah dulu, cikgu-cikgu perempuan yang menulis di papan hitam seakan-akan sengaja menampakkan tangannya ketika menulis. Sebabnya apabila menulis di papan hitam, kebarangkalian lengan baju jatuh adalah tinggi. Saya perasan ada sesetengah cikgu saya yang menarik lengan bajunya apabila jatuh ketika menulis. Mungkin cikgu ini faham akan auratnya.

Rekaan fesyen pakaian terkini juga menyumbang kepada terdedahnya aurat wanita. Cikgu-cikgu saya yang mengandung biasanya mereka akan memakai lengan pendek. Saya pun tak faham mengapa bila mengandung je mesti pakai pakaian mengandung yang macam itu. Dengan berlakunya keadaan itu, maka lebih ramai kawan-kawan lelaki saya melihat aurat cikgu-cikgu tersebut.

Kita tak boleh nak kata usia 7-9 tahun itu kecil lagi. Dan kita tak boleh sekali-kali menganggap usia itu kecil. Ini kerana kecanggihan teknologi yang ada pada hari ini memudahkan kanak-kanak terdedah lebih awal tentang aurat wanita. Ada adik sepupu saya yang berusia 10 tahun bercakap tentang pemakaian saya ketika saya di rumah. Pakaian macam mana tak perlulah saya nyatakan di sini. Tetapi saya perlu mengambil apa yang dia cakapkan itu sebagai tanda bahawa saya perlu menutup aurat saya dengannya. Dia telah mengerti aurat seorang wanita. Jadi, kanak-kanak yang belum mengerti aurat wanita mungkin seusia 5 tahun ke bawah dan terpulang kepada ibu bapa untuk mengukurnya.

Wallahua'lam...

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat