Kerabu Mangga Yang Superbb Sedap!


Pernah makan tak? Saya pernah buat beberapa tahun lepas. Lama dah rasanya. Masa tuh kemaruk hendak buat kerabu. Tak kisahlah kerabu apa, asalkan kerabu. Kerabu mangga, kerabu pegaga, kerabu kacang botol dsb. Ada pelbagai jenis cara masakan dan bahan-bahannya.

Yang saya buat untuk kelapa, saya hanya goreng kelapa putih tanpa minyak di atas kuali dengan api sederhana sahaja. Goreng hingga kekuningan yang sedap dilihat mata. Kemudian, tumbuk bersama bahan-bahan lain yang hendak dibuat kerabu kecuali bahan utama kerabu seperti mangga, pegaga atau kacang botol. Yang itu haruslah dipotong halus-halus. ;)

Tapi, bila saya ke rumah nenek, cara buatannya lain. Ia dimasak. Kelapa dan segala bahan-bahan digoreng sekali. Cara begitu saya kurang berminat untuk makan. Cuma, suka sangat sebab ia adalah hasil air tangan nenek. Siapa boleh challenge kan.

Resepi? Mudah sahaja.

Bahan-bahan :
  1. Mangga muda - potong halus
  2. Bawang besar 1/2 biji - ditumbuk
  3. Cili padi/ lada besar - ditumbuk (ikut kesedapan kepedasan yang digemari)
  4. Kelapa putih - digoreng tanpa minyak
  5. Perahan limau kasturi (ingat-ingat lupa tentang ini tapi nak sedap, perah je)
  6. Garam dan gula secukup rasa

Cara-caranya, gaulkan semua bahan-bahan di atas hingga sebati. Kemudian, sediakan di atas pinggan yang comel. Hidangkan dan siap dimakan. Pasti sedap. Owh, sebelum terlupa, mulakan semuanya dengan bismillah, selawat ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, ikhlas dannnnnn pasti licin.. Hehehe. InsyaAllah.

Nota : Sekarang ini suka sangat kerabu mangga di The Chicken Rice Shop. Maka, gambar di atas adalah kerabu mangganya. Ada sesiapa yang ada resepinya? =)

1 comment:

  1. Kerabu mangga TCRS ada letak minyak dan gula sikit. Tu yang jadi sedap. :)

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat