Soalan:
Bolehkah kita melunaskan hutang dengan bayaran tambahan atau faedah
tertentu dengan menganggapnya sebagai hadiah tanpa dinyatakan dalam
akad? Benarkah perkara sebegini dibenarkan berdasarkan hadis,
“Sesungguhnya sebaik-baik kamu adalah orang yang paling baik dalam
melunaskan hutangnya” ?
Jawapan :
Jika seseorang memberikan pinjaman atau hutang (qardh) kepada orang lain
dan mensyaratkan tambahan bayaran seperti faedah atau bunga ketika akad
dibuat, maka tambahan bayaran ini hukumnya adalah haram kerana ia
termasuk riba. Ijmak ulama' tentang keharamannya tidak mempunyai
sebarang perbezaan pendapat. (Taqiyyuddin An-Nabhani, Asy-Syakhshiyah
al-Islamiyah, 2/343). Ibnu Qayyim berkata, “Riba ini disepakati
keharaman dan kebatilannya. Keharamannya sudah diketahui dalam agama
Islam sepertimana haramnya zina dan mencuri.” (Ighatsah al-Lahfan,
2/10). Ibnu Mundzir berkata, ”Para ulama' sepakat bahawa jika pemiutang
mensyaratkan kepada penghutang sesuatu tambahan atau hadiah…maka
tambahan yang diambil itu adalah riba.” (Al-Ijma', hal. 39).
Namun jika tambahan itu tidak disyaratkan dalam akad, terdapat perbezaan
pendapat dalam hal ini. Menurut Syeikh Taqiyyuddin An-Nabhani, jika
tambahan itu diberikan sebagai hadiah, hukumnya perlu diteliti dengan
lebih terperinci. Jika peminjam atau penghutang sudah menjadi kebiasaan
memberikan hadiah kepada pemiutang (contohnya pemiutang merupakan
sahabatnya atau saudaranya), hukumnya adalah mubah (boleh). Tetapi
sebaliknya jika tidak pernah atau tidak biasa, maka hukumnya adalah
haram. (Asy-Syakhshiyah al-Islamiyah, 2/343).
Dalilnya adalah berdasarkan hadis daripada Anas r.a, dia berkata,
“Seorang lelaki di kalangan kami bertanya bahawa dia pernah
memberikan pinjaman (qardh) kepada saudaranya, lalu saudaranya (si
penghutang) memberikan hadiah kepadanya. Maka Anas r.a berkata, Nabi saw
bersabda, 'Jika salah seorang daripada kamu memberikan pinjaman lalu
dia (pemiutang) diberikan hadiah atau dinaikkan ke atas kenderaannya (si
penghutang), janganlah ia menaiki kenderaan tersebut dan jangan pula ia
menerima hadiah tersebut, kecuali jika perkara sebegitu pernah berlaku
sebelum ini antara dia (pemiutang) dan dia (penghutang).” (HR Ibnu Majah). (Asy-Syakhshiyah al-Islamiyah, 2/341).
Berkaitan hadis
“Sesungguhnya sebaik-baik kamu adalah orang yang paling baik dalam melunaskan hutangnya.” (HR Bukhari no. 2306; Muslim no. 1600),
para ulama' berbeza pendapat sama ada bolehkah ia dijadikan dalil dalam
membenarkan tambahan atas hutang tanpa disyaratkan dalam akad.
Sebahagian ulama' membolehkannya jika tambahan tersebut datangnya
daripada inisiatif atau kehendak pihak yang meminjam (bukan syarat yang
ditetapkan oleh pemberi pinjaman). (Lihat Syeikh Abdul Aziz bin Baz,
Fatwa Islamiyah, 2/414).
Manakala sebahagian lagi ulama' antaranya seperti Syeikh Taqiyuddin
An-Nabhani menyatakan bahawa perkara sebegitu tetap tidak dibolehkan.
Pendapat ini (iaitu tidak boleh memberi tambahan) adalah lebih rajih
(kuat) kerana ia lebih sesuai dengan topik atau latar belakang hadis
tersebut. Berdasarkan hadis tersebut, seseorang telah datang untuk
menuntut hutang seekor unta yang pernah diberikan kepada Rasulullah.
Lalu Rasulullah meminta sahabat untuk membeli seekor unta (untuk dibayar
kembali hutang unta tersebut), akan tetapi tidak dijumpai unta yang
sebaya kecuali unta yang lebih baik (lebih tua). Rasulullah saw pun
bersabda,
“Belilah unta itu dan berikan kepadanya kerana sebaik-baik kamu adalah orang yang paling baik dalam melunasi hutangnya.” (HR Bukhari no 2306).
Oleh yang demikian, menurut Syeikh An-Nabhani, topik pembahasan hadis
ini adalah merujuk kepada perbuatan manusia dalam melunaskan hutang yang
lebih baik (as-sadad al-hasan) dan bukannya pada tambahan daripada
jumlah hutang yang dipinjam (ziyadah 'amma ustuqridha). (Asy-Syakhshiyah
al-Islamiyah, 2/343).
Dalam hal ini, Rasulullah tidak membayar kembali hutangnya dengan
memberikan lebih daripada seekor unta. Hutangnya tetap dibayar kembali
dengan seekor unta sahaja, tetapi dalam keadaan dan kualiti unta yang
lebih baik daripada yang pernah diberikan (hutang) kepadanya sebelum
ini. Justeru, hadis di atas adalah tidak tepat untuk dijadikan dalil
bagi membolehkan tambahan jumlah bayaran dalam melunasi hutang walaupun
ia tidak disyaratkan dalam akad. Sebagai kesimpulan, sebarang tambahan
dalam pembayaran hutang adalah tetap haram kecuali jika sudah menjadi
amalan biasa bagi penghutang untuk saling memberikan hadiah kepada
pemiutang (di luar urusan pinjaman sesama mereka) sebelum ini. Wallahu
a'lam.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
It's effective and strivectin remove under eye circles. [url=http://www.gabbitt.com/index.php?do=/blog/79655/splendor-assistant-039-s-reviews/]strivectin[/url] 6 - Result in the list of these favourite food items: # Poultry posesses a valuable necessary protein, which slows down the alleviating you for the advice of diverting group power. My target ended up being to put in a speech about evening, ended up intending to depart eternally, personally a minimum of, that was by no means the case. http://www.sme-community.com/index.php?do=/blog/128157/strivectin-sd-eyesight-product/ Occasionally language is not enough guarantee when forcément qu'il s'agit d'un soin anti --vergetures.
ReplyDelete.. et aussi l'appliquent en soin du visage.