Udang Mentega versi WM

Lama rasanya tak kongsi tentang masakan. Dan ini entri draft bergambar beberapa bulan yang lepas. :P Masakan yang simple tapi sedap (bagi sayalah).

Mula-mula (ayat sangat biasa) kenalah sediakan bahan-bahan dulu kan. Bahan-bahan saya modified segala sukatan mengikut keadaan. Kalau nak makan banyak, kenalah tambah semua bahan-bahan barulah sekata.
Baiklah, kita perlukan kuning telur (saya guna 6 biji), udang (1/2 kg, diperap dengan serbuk kunyit dan garam secukup rasa) dan minyak masak (tiada dalam gambar, hikhikhik).
Mentega (dalam 2 sudu besar), susu cair (2 sudu besar jugak), lada besar* sebiji je walaupun dalam gambar ada 2 biji, bawang putih* beberapa ulas ikut suka hati, daun kari* (juga suka hati ye) dan garam secukup rasa.

Memandangkan tangan saya hanya 2, jadi cara-caranya tiada gambar. Hanya penerangan yang akan saya berikan di sini. Harap maaf (takde siapa nak tolong ambilkan gambar.. sobs..sobs.)

Cara-caranya:
Cairkan mentega di dalam kuali. Kuning telur dan susu cair dipukul hingga berbuih menggunakan whisk (saya guna garfu je). Macam pukul telur untuk membuat telur dadar. Kemudian, tuang sedikit demi sedikit bancuhan itu ke dalam kuali. Tangan kiri menuang dan tangan kanan terus mengacau secara bulatan. Kacau tu kena laju-laju ye. Nanti tak jadi halus-halus (saya punya tak jadi, sobss..sobss.. lagii). Ketepikan.

Kemudian, panaskan minyak masak di dalam kuali dan goreng udang hingga masak serta kulit agak garing. Ketepikan.

Dengan menggunakan minyak yang sama, tumis bahan-bahan bertanda *, bila dah naik bau, masukkan udang yang sudah digoreng tadi.

Hidangkan dan taburkan kuning telur di atas udang seperti gambar di bawah. :D

Siap!! 

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat