Tersirat : Gempa Bumi di HAITI

Tatkala saya mencari-cari info tentang Israel, satu nama telah menarik perhatian saya. Nama itu tidaklah saya ketahui apakah. Ia adalah Port-au-Prince. Sebelum meneruskan bacaan lanjut di mana nama itu tertera, saya juga membuka tetingkap Kosmo! Online.

Tajuk berita, Haiti bandar mayat begitu menarik mata saya untuk terus membaca. Hakikatnya, saya sebagai seorang da'ie memang wajib untuk ambil tahu isu-isu yang berlaku samada di dalam negara ataupun luar negara. Kerana Rasulullah SAW telah bersabda:
من أصبح الله فليس من الله في شيء من أصبح لا يهتم بالمسلمين فليس منهم رواه الحاكم

“Sesiapa sahaja bangun di pagi hari dan perhatiannya kepada Allah, maka ia tidak berurusan dengan Allah. Dan barangsiapa yang bangun dan tidak memperhatikan urusan kaum muslimin, maka ia tidak termasuk golongan mereka (kaum muslimin)”. (HR Muslim)

Bukan da'ie sahaja yang perlu ambil tahu malah seluruh umat Islam serta pemimpinnya wajib mengambil tahu akan hal yang berlaku di Haiti. Terutamanya apabila rakyat yang tidak berdosa menjadi mangsa gempa bumi yang terjadi akibat ujikaji senjata HAARP (High Frequency Active Auroral Reasearch Program) oleh tentera Amerika.

Kita sebagai umat Islam tidak boleh menerima berita dari media massa bulat-bulat tanpa memikirkan benar atau tidak berita tersebut. Segala maklumat tambahan perlu dicari dan dikaji dengan lebih mendalam demi menjana pemikiran yang cemerlang sebagai umat Islam.

Berbalik kepada berita online yang telah saya baca, apa yang disampaikan adalah apa yang tersurat semata. Isi yang disampaikan adalah sedikit tentang latar belakang masyarakat Haiti yang dikenali sebagai negara termiskin di rantau Amerika. Untuk berita lanjut, sila baca di sini. Mungkin ramai umat Islam yang bersimpati terhadap kejadian gempa bumi yang menimpa rakyat Haiti. Alhamdulillah, saya bersyukur. Tetapi cukupkah sekadar itu, wahai kaum muslimin? Cukupkah sekadar dengan bersimpati?

Petang tadi ketika membuka akaun facebook saya, ada rakan yang menghantar mesej "HELP the people in Haiti now!" Jadi saya tertanya-tanya apakah yang berlaku di Haiti. Maka dari situlah saya mencari bahan-bahan hingga kepada bacaan Kosmo! online.

Kerana tidak berpuas hati dengan berita yang hanya sekadar itu, saya membaca madah sahabat seperjuangan saya tentang nama yang menarik minat saya di awal post ini. Port-au-Prince: Mencurah Cuka Ke Luka. Port-au-Prince adalah ibu negara Haiti. Maka saya telah mendapat kesimpulannya. Bagaimana dengan anda?

1) Anda mesti baca US Quake Test Goes “Horribly Wrong”, Leaves 500,000 Dead In Haiti (mesti klik!)
2) Baca ini juga versi Indonesia, AWAS! AS Punya Senjata Rekayasa Gempa dan Tsunami (klik!)

Yang baik itu datangnya dari Allah, dan yang buruk itu datangnya juga dari Allah tapi disandarkan atas kelemahan saya sendiri sebagai manusia. Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat