[Gambar] Muslimah ENERGIK mesti tahu hal KERETA

Assalamualaikum,

Dulu sebelum dapat lesen kereta, memang tak pernah pandu kereta. Bila dah belajar dalam kelas memandu, maka itulah secara rasminya memandu kereta. Opss!! Bukanlah. Ketika form 2 dah pandu kereta. Terlupa pula. :D

Ditakdirkan saya mendapat lesen kereta tanpa P sebab saya telah memegang lesen P B2 untuk 2 tahun. So, pandu kereta tanpa sticker P. Bangga? Hahaha

Oleh kerana sudah pandai memandu kereta beberapa tahun yang lalu, maka kenalah juga tahu selok belok tentang kereta. Sesi pengajaran segalanya bermula akhir tahun lepas bersama Mr Dad. Hee.


Kalau suka jalan-jalan bawa kereta, mesti rajin cuci kereta. Jangan malas. Kalau sayang kereta, mesti bersihkan. Kesian kat kereta, hari-hari kena hujan (kalau hujanlah), hari-hari kena panas dan hari-hari kena habuk terutamanya di kota-kota seperti Kuala Lumpur. Maka frekuensi membersihkan kereta akan meningkat dengan kerapnya kita memandu ke kota-kota.


Kalau lagi rajin, sila vakum kereta bagi lagi suci sesuci sucinya. Alas kaki dalam kereta semuanya mesti dicuci. Ingat, habuk-habuk dan segala sisa kotoran dari kasut yang ditinggalkan di atas alas kereta mesti dihilangkan. (Saya tahu semuanya tahu kan.) Kereta macam nih lah baru best nak bagi orang masuk kan.


Owh, ya. 3 gambar di atas nih adalah car wash Kg Baru. Pernah pergi? Saya pertama kali pergi. Itupun sebab berlaku kejadian yang tak diingini ke atas kereta tersebut. Malu nak drive sampai balik, singgahlah di situ cuci terus. Bersih sampai dashboard pun habis licin takde habuk. Hehehe.. Tapi takdelah bersih sangat. :D


Petangnya pula, ke bengkel kereta. Minyak hitam harus diganti kerana sudah sampai limit. Ini juga pertama kali ke bengkel tanpa Mr Dad. Yang ada hanyalah Si kecil Megat Ilham dan kakchik, peneman setia. Tak pernah tengok orang ganti minyak hitam. Yang pernah hanyalah isi minyak enjin sampai penuh. :D Ini juga pengalaman baru buat kami bertiga terutamanya si Ilham, Kenapa? Sila tengok gambar di bawah ini.


Si Ilham sangat teruja dengan terangkatnya tayar kereta. Hehehe. Okeyh, bila kita pandai naik kereta, kena pandai isi minyak, basuh dan cuci kereta sampai bersih, tukar tayar (ini Mr Dad belum ajar), cek enjin (termasuk air dalam radiator, minyak enjin), cek lampu dan segala yang berkaitan kereta. Kena tahu semua. Dalam bab ini, tak boleh sentiasa harapkan kaum adam. Kalau tiba-tiba berlaku perkara tak diingini, takdelah panik kan.

Lagi satu sebelum berundur sebab guruh dah berbunyi bukan telefon yang berbunyi ye, kalau accident sila jangan panik. Segala urusan atau masalah atau kemalangan yang berlaku, tidak kira siapa yang salah, sila laporkan ke balai polis. Jangan sesuka hati sesedap rasa nak bayar on the spot kalau kita yang salah. Itu sahaja buat masa ini ya.

1 comment:

  1. yelah yang basic kena ambil tahu.. kalau pakai aje sian kereta, takut tak tahan lama nanti..

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat