My Passion : Homemade TRIFFLE

Assalamualaikum, ^_^

Senyum lagi kita di petang hari. Okeyh, harinih saya nak berkongsi resepi homemade triffle. Kali nih bukan saya teringin sangat nak makan atau orang tua kata mengidam. Tapi saya lebih kepada teringin nak buat. Seriously, saya gembira sangat ketika membeli, menyediakan dan memberi insan-insan tersayang makan triffle nih. Yang ajaibnya, saya tak kisah kalau dapat makan sikit. Tak macam sebelum nih untuk masakan yang lain. Kalau saya ingin buat sesuatu masakan, bermakna saya yang nak sangat makan. Tapi tidak kali nih ye.

Untuk pengetahuan,saya ambil resepi ini 100% melalui internet. Sumber utama resepi saya adalah Puan Lynna (http://kisahlynna.blogspot.com/2010/10/homemade-triffle.html). Sebab saya teringin nak buat sejak tengok resepinya di belog. Tapi belum bersungguh-sungguh. Tapi setelah melihat belog Puan Syaima, (http://syaimanotes.blogspot.com/2011/03/mari-kita-membuat-trifle.html) terus mesej ummi beritahu yang saya nak buat puding triffle. Bila ummi balas dengan, "buatlah." Saya mesej bahan-bahannya. Ummi balas, "banyaknya. mu belilah sendiri." Saya hanya menjawab ok.  

Bila tiba di rumah, saya dengan senang hati membeli belah bahan-bahannya ditemani adik saya, Kakchik. =) Apa yang dibeli seperti gambar di bawah adalah untuk 3 bekas adunan. Saya pun tak pandai nak agak, saya main beli je. So, total semua harga bahan-bahan triffle yang saya buat tak termasuk roti, kaya, dan 2 tin buah laici dalam tin adalah RM55. Mahal ke murah yek?? Anda nilai sendiri. =D


BAHAN-BAHAN :

2 kek gulung perisa coklat
1 1/2 tin buahan campuran/fruit cocktail
8 sudu penuh tepung kastard
yogurt asli + gula sikit untuk elak rasa masamnya
1 tin buah peach
2 1/2 tin susu cair
2 kotak jelly crystal ( tak kira brand apa pun boleh. Saya guna NONA )



Untuk lapisan-lapisan triffle, saya 80% saya follow cara Puan Kzai buat (http://dapurcomelku.blogspot.com/2009/09/puding-trifle.html) Sukatannya pula, saya main agak je sebab first time buat. Hehehe. Tapi Alhamdulillah, semuanya suka. ^_^


Lapisan 1
Potong kek gulung anggaran 1.5cm tebal, susunkan dalam acuan (bekas transparent baru nampak lapisan nanti). Tuangkan air fruit cocktail ke atas kek gulung hingga lembab, ketepikan dulu dan bolehlah masak kastard dengan susu cair.


Lapisan 2
Buahan koktail tadi ditabur atas lapisan 1 (kek gulung). Ketepikan sekejap.


Lapisan 3
Panaskan 2 1/2 tin susu cair dengan api sederhana (sambil tu bancuhkan 8 sudu tepung kastad dengan 3/4 tin air). Bila susu mendidih, kecilkan sedikit api kemudian masukkan bancuhan tepung kastad, kacau hingga menjadi likat. Tuang di atas lapisan 2 (buah-buahan koktail) tadi.

atau (resepi Puan Lynna)

RESEPI UNTUK KASTARD :

2 1/2 tin susu cair
1 tin air buah-buah dalam tin
8 sudu besar tepung kastard
3/4 air (saya sukat guna tin susu)

CARA MEMASAK KASTARD

1. Panaskan susu cair dengan api sederhana
2. Masukkan Kastard yang telah dibancuh dengan 3/4 tin susu air
3. Masukkan air buahan dalam tin
4. Masukkan jugak setitik esen vanilla (tapi saya tak letak)
5. Kacau perlahan-lahan sehingga 10-15 minit dan tutup api



Bekas pertama ini untuk family makcik saya.
Semuanya ada 8 orang makan (4 kanak-kanak bawah 12 tahun+ 4 orang dewasa)

Lapisan 4
Masak air panas mengikut sukatan pada kotak jelly kristal NONA hingga mendidih. Masukkan jelly kristal tersebut dalam air panas, tunggu sejuk sedikit tapi masih dalam keadaan cair baru tuang keatas lapisan 3 (kastard).



Bekas depan nih adalah bekas kedua untuk kawan-kawan saya.
Semuanya 8 orang dewasa juga.


Dan ini bekas ketiga untuk family saya.
Semuanya 8 orang makan. (1 orang kanak-kanak bawah 12 tahun + 7 orang dewasa)

Lapisan 5
Bila jelly kristal dah beku sapukan yogurt asli ataupun whipping cream ke atasnya, kalau nak cantik lagi taburkan dengan buah peach ke atasnya.

Nota penting: untuk puding ini, turutan lapisannya ikut kreativiti anda. Berapa sukatannya juga, ikut mangkuk atau bekas yang anda nak guna. Saya guna untuk 3 bekas seperti dalam gambar-gambar di atas tapi jenis bekas yang berbeza-beza saiznya. Apa yang paling penting, anda gembira. Yeahh!!!

10 comments:

  1. yes, i'm the first model.

    ReplyDelete
  2. wah sedapnyer...nak sikit...hehehe

    ReplyDelete
  3. kenapa tengok kat blog akak terus nak buat trifle ek? hehe. nampak so easy and tempting ek? nmpk sedap je trifle awak.

    btw, thank u sbb singgah blog kite.

    ReplyDelete
  4. kak ardinihumaira,

    sedapppp... tapi dah habis.. hehehe

    ReplyDelete
  5. Shafiqah,

    bukan first okeyh, dah jadi second model.. :P

    ReplyDelete
  6. razucute,

    alhamdulillah, sedap.. bukan bangga diri tapi semua cakap sedap.. hihihihi

    ReplyDelete
  7. kak syaima',

    bila saya tgk older post akak ttg triffle tuh, terus rasa nak buat.. cara akak tunjuk so easy and tempting.. sebab tuh terus rasa bersungguh2 nak buat.. thanks sebab tunjuk cara2 dgn bahan2 yg mudah.. ;)

    ReplyDelete
  8. kalo ganti susu ngan santan bulih ker? saya tak suka la susu ni...rasa nak suh bini wat la mende alah ni...muahahahah

    ReplyDelete
  9. sedang buat triffle..bedebar rasanyaaa

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat