Kisah 27 Februari 2009

27hb Februari 2009 bakal melabuhkan tirainya, lebih kurang 1 jam 33 minit lagi.. Ini bermakna, hari baru bakal menjelma iaitu esok.. Apa yang aku dah lakukan sepanjang hari ini? Banyak yang telah aku lakukan dan pelajari..

Kelas pagi ini bermula jam 9 pagi di blok P aras 1 kampus.. Sebenarnya bukanlah kuliah tetapi saya berada di makmal pada masa tersebut.. MAKMAL KAWALAN KUALITI.. Saya berada di hadapan pintu masuk makmal sambil memerhatikan senarai nama kumpulan untuk lab hari ini. Saya berada di kumpulan D, bermakna kumpulan saya akan melakukan gas chromatography (GC).. Saya adalah orang pertama sampai di hadapan pintu makmal setelah technologist tu menampalkan senarai tersebut. Rupa-rupanya setiap kumpulan melakukan lab yang lain-lain, ingatkan kami semuanya akan lakukan lab yang sama, GC. Seingat saya, kumpulan A buat lab Limit Test, kumpulan B (maaf ye saya tak ingatlah) dan kumpulan C buat lab HPLC..

Kumpulan saya dibahagikan lagi kepada 4 group kecil dalam 5/6 orang.. Setiap group ada seorang lelaki dan mestilah mix.. Selepas mendengar penerangan daripada Pn Kartini tentang GC, kami semua terus melakukan preparation sample..Kumpulan saya dapat sample W, means saya kumpulan W.. Begitu tangkas dan cepat member saya dua orang ini buat persiapan.. Saya tak sempat nak buat apa-apa, mereka berdua dah buat.. Jadi saya tolong tengok jelah..

Walaupun cepat, terpaksa juga group kami turn nombor 2, sebabnya hanya terlewat a few seconds untuk prepare sampel kedua..sedih la juga tapi nak buat macam mana, terpaksalah tunggu..Bukannya apa, GC tue ada satu je..1 group about 40 minutes, 4 groups equal to 160 minutes..Lamenya nak kena tunggu..

Semasa group W menunggu data di'print', tiba-tiba Prof datang, terkejut..Tapi saya kemudian tersenyum sendiri.. Prof menerangkan apa yang telah di'print' tadi.. Barulah faham sebab tadi member ada terangkan juga cuma kurang faham.. 1 peak means 1 component.. So, if have 8 peaks mean 8 components are in the sample that we prepared just now..Sample tue sebenarnya adalah bahan organik, campuran sample pertama dengan C9C12..

GC sebenarnya terdiri daripada beberapa komponen instrumental.. Komponen-komponennya adalah carrier gas (nitrogen), hydrogen for combustion, oven (dalam ini ada capillary column), injector (microsyringe), detector and recorder (data acquisition and control computer)..

Saya tak pernah sangka bidang yang saya ambil ni memerlukan saya tahu menggunakan GC untuk analisis bahan..Saya ingat bidang saya buat ubat je..Semakin saya belajar, semakin saya tahu apa yang saya tak tahu..Tetapi masih dalam skop bidang saya sahaja la..Seperti firman Allah, di dalam surah Al-Mujaadilah:11, "Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antaramu dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat."

Sebelum habis lab, sempat kawan saya cakap sesuatu..Rupanya dia bawa sepeket kopi kesihatan untuk saya rasa..Terima kasih,dd..

Selain itu, saya ada membaca satu blog ini.. Ada tajuk posting 'sahabat-sahabat penyuntik semangatku'..Ramai betul sahabat blogger ini.Tapi sahabat saya pun ramai juga cumanya tak 1 universiti..


Saya terfikir, penyuntik semangatnya adalah sahabat tapi lain pula dengan saya.. Hanya satu nama. Hanya satu sejak kecil.. Nama yang tak pernah luntur dari kotak hati saya sejak dulu hingga kini.. Namanya sentiasa mekar sesegar embun pagi.. ABAH.. Orang yang mengajarku erti kehidupan.. Lebih-lebih lagi kehidupan di dunia kapitalis ini.. Perempuan di dunia kapitalis sering dieksploitasi dan ditindas.. Oleh itu, kata-kata dari abah membuatku bangkit.. Hanya kata-katanya bisa buatku tertawa,tersenyum dan menangis..

Betapa besarnya pengorbanan seorang ayah.. Besarnya pengorbanan abah kepadaku, kepada adik-beradik saya yang lain.. Abah, ketua keluarga.. Dialah waliku, wali untukku ke mana sahaja, mahram saya bahkan wali nikahku nanti.. Hanya dengan izinnya, saya boleh berjalan-jalan satu Malaysia..Bukan untuk memuji tetapi itulah kuasa yang ada pada seorang insan yang bergelar ayah atau lebih tepat lagi pada saya,abah.. Dia yang menanggung keluarga kerana dia pemimpin keluarga.. Jadi kuasanya sebagai seorang ayah adalah sampai bila-bila..

4 comments:

  1. slm, dik..
    lumrah mnusia mmg xblh hdp sndri, kte sntiasa plukn org len utk bkongsi, utk m'dpt kkuatan, utk kte bsandar, hkikatnya pd Allah jua kte mgadu sglny..

    bg akak, mmg shbt2 inilah antra sumber kkuatan, pnyuntik smgt akak..

    kte kne sntiasa kuat kn, dik? =)

    kte kne kuat utk kuatkan org len, utk pstikan org len jg trut mdpt kkuatn dr kte, slg 'membahu' antra 1 sm len..(^^,)

    ReplyDelete
  2. alhamdullillah
    wah, menarik enti punye penerangan
    tertarik nk jd farmasi la
    ape rahsia leh amek farmasi,
    kongsi ilmu..

    ReplyDelete
  3. wslm kak sufygirl/ jie,

    iya, memang lumrah manusia memerlukan satu sama lain untuk kita berkongsi segala-galanya..
    Tapi Allah lah tempat kita bergantung harap..

    Kita mmg kena sentiasa kuat lagi2 kita sbg da'ie..

    Kak jie, shira rindulah kat akak..

    (^_^)

    ReplyDelete
  4. Anonymous,

    terima kasih di atas komen menbina anta/i..

    rahsia amek farmasi?
    tiada yang rahsia, hanya minat sahaja..
    selebihnya ana hnya mohon petunjuk Allah agar apa yang ana pilih ini (farmasi) tidak salah..

    Alhamdulillah..

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat