"Common Sense"

Bismillahirrahmanirrahim..

Statistic For Pharmacy (NF3052)

Satu tajuk yang saya kira agak menarik tetapi macam susah sahaja untuk belajar. Kalau masa tingkatan dua hingga empat dulu, statistik ni topik yang kurang digemari kerana perlu mahir dalam membuat jadual, melakar graf, graf palang, histogram, poligon kekerapan, kekerapan longgokan dan lain-lain lagi . Saya tidak adalah minat sangat akan topik itu tetapi memandangkan perlu juga tahu, maka lama kelamaan saya menjadi suka pula. Tapi tak tahulah untuk statistik farmasi ni. =) Harap-harap tidaklah susah kalau kita belajar kan.

Semalam, kelas statistik pertama bermula. Pensyarahnya adalah dari fakulti perubatan, Dr Syarif Husin Lubis, an Indonesian, dah 28 tahun menetap di Malaysia. Why should I’ve stated here about him? (I don’t know.)

Mungkin cerita ini tak adalah best mana, cuma tengah rajin nak menulis (baca menaip). Sebab selepas ini, kalian akan menanti-nanti entri terbaru saya. Hehehe. (just kidding) Kuliah akan semakin banyak. (Sebenarnya untuk merehatkan minda. Banyak dah topik yang telah belajar.) Saya akui yang mana topik-topik semester ini adalah sedikit berbanding sem-sem lalu, namun kepadatan jadual kuliah sungguh ‘mengujakan hati’ kerana level exicated mengawal keadaan. Tahun ini telah masuk tahun kesukaran pada subjek-sebjek yang diambil. Maka, perlu lebih struggle. Okey, all the best to me and all of you.

Intro untuk farmasi statistik adalah “Science and Common sense”. Terasa ada, untuk dikatakan tiada. Apa ye maksud beliau? What is science? (Explain in your mother tongue) =)

Falsafah tentang sains dan common sense. Menurut Henri Pioncare, science is a rule of action which succeeds. Beliau memberi contoh how to cook an egg. One of my friend said, “pecahkan telur dulu,..” Tapi beliau terus menambah, “kena ambil telurnya dulu.” Satu kelas ketawa. Pensyarah ini memang kelakar. This is my way how to love this subject. Kalau lecturer tak best, try as soon as we can to love the subject. Because as a student, we have to learn and as a muslim, Rasulullah saw bersabda,“tolabul ilmi fariidotun ‘ala kulli muslimin wa muslimat” (menuntut ilmu itu wajib bagi setiap muslim, baik laki-laki maupun perempuan). Ada juga mengatakan, “utlubul ilma minal mahdi ilal lahdi” (Tuntulah ilmu sejak kecil hingga mati, mulai dari buaian hingga sampai liang lahad.

But James Conant said, science is a series of concepts and conceptual themes satisfactory for the practical uses of mankind. Sehingga JC membuat kesimpulan bahawa sains adalah lanjutan daripada common sense. Saya masih tidak faham apakah maksudnya dan kaitannya. Ke saya yang tak pandai?

Karl Popper pula mengatakan bahawa, “the wrong view of science betrays itself in the craving to be right”. Apakah anda faham kata-kata ini? Atau anda faham sikit-sikit? I do not understand, really. “Yang paling salah dalam menyebutkan sains, adalah mengidam untuk menjadi betul.” Kata pensyarah saya, jika kita hendak membuat kajian di tahun 4, jangan cari “saya mahu membuktikan panadol will relief pain for eight hour.” “I want to find out what is the exactly the relief pain of this medicine?” This is because, in the research, menolak suatu statement juga adalah hasil kajian. Perkara ini adalah perkara yang saya suka sebab dulu saya tak pernah terfikir pun bahawa salah juga adalah kajian.

Lepas itu, Dr. memberitahu tentang anti-inflamasi. Katanya, Papasa (ke papaya ek?) ditambah dengan antibiotic akan lebih berkesan dan lebih baik yang diperbuat daripada daun betik. Daun betik? Daun betik terdapat di mana? Di Malaysia, Indonesia dan Thailand. Tapi kenapa yang dapat patent ubat tersebut adalah orang Amerika? Kenapa orang Malaysia tidak dapat hak patent ubat tersebut? Adakah anda mempunyai jawapan?

p/s: jika kalian inginkan jawapannya, kalian boleh rujuk entri saya bertajuk Penjajahan Mencengkam Bidang Kesihatan. Kalian akan temui jawapannya di situ. =)

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat