Dunia Kehabisan Minyak!!!



Benarkah dunia kini kehabisan minyak?? Satu persoalan yang saya kira melanda pemikiran insan-insan yang berfikir. Kerana saya juga begitu. Namun, kehadiran saya untuk menambahkan ilmu pengetahuan dan mengasahkan tsaqafah Islam yang telah dibina di dalam diri saya ke suatu pembentangan intelektual, telah membuka minda saya seluas-luasnya. Banyak ilmu yang telah saya peroleh begitu juga dengan teori Peak Oil berkenaan kegunaan minyak.

Pernah anda merasa takut sekiranya minyak memang benar lenyap dari muka bumi ini?? Takkan tak ada jalan lain, kan??

Sesungguhnya sahabat-sabahat, dunia kehabisan minyak adalah suatu mitos!!! Sebelum kita meneliti satu persatu mengapa saya mengatakan bahawa ia adalah mitos, mari kita imbas beberapa fakta dan juga sejarahnya. (Sekiranya ada sebarang kesilapan dalam maklumat yang saya sajikan ini, harap dibetulkan ye. Tq.)

Ketika ini antara cabaran paling getir yang perlu ditangani dunia ialah krisis tenaga dan minyak merupakan tenaga yang sangat diperlukan. Sejak bermulanya Revolusi Industri di Britain pada abad ke-18 hinggalah ke hari ini, tenaga yang menggerakkan pembangunan dan pertumbuhan dunia ialah bahan api fosil yang terdiri daripada minyak, gas, dan arang. Ketiga-tiga sumber bahan api fosil ini dikategorikan sebagai 'non-renewable energy' ataupun bahan api yang tidak boleh diperbaharui semula.

Oleh kerana sifat bahan api ini sangat terhad dan tidak boleh dicipta dengan mudah, percaturan isu sumber tenaga dunia sangat bergantung ke atas bahan api fosil ini. Jelas ini memberi impak yang cukup besar ke atas ekonomi, sosial dan seterusnya menetukan halatuju politik dunia. Ada ilmuan mengatakan, sesiapa yang dapat menguasai minyak maka dia dapat menguasai politik dunia.

Sejarah Minyak

Pertama kali dijumpai di Pensilvania oleh Kolonel Edwind Drak pada tahun 1858. Pada 1867 Rockefeler mendirikan perusahaan Standar Oil untuk memproduksi minyak. Awal abad 20 barat mula memerhati komoditi berharga ini di negeri timur terutamanya di negera-negara teluk. Inggeris yang mula-mula menguasai minyak di wilayah teluk.

Amerika memang cuba mendapatkan konsensi minyak daripada kerajaan Khilafah pada tahun 1913 tetapi tidak berjaya. Namun setelah kejatuhan Turki Uthmaniyyah 1924, Amerika telah mendapat konsesi minyak pada 1933 selama 66 tahun. Dan berakhir pada tahun 1999.

Petroleum (minyak batu, dari bahasa Greek petra – batu dan oleum – minyak) merupakan sejenis cecair gelap dan pekat yang juga dipanggil emas hitam. Istilah "petroleum" pertama kali digunakan di dalam karya bertajuk De Natura Fossilium, diterbitkan pada tahun 1546 oleh seorang pakar mineralogi berbangsa Jerman bernama Georg Bauer, juga dikenali sebagai Georgius Agricola. Kegunaan utama petroleum ialah sebagai sumber tenaga untuk menggerakkan kenderaan. Selain sebagai bahan bakar dan pelincir, petroleum turut digunakan dalam pelbagai industri seperti pembuatan pelarut, baja serta racun perosak, sabun dan detergen, pewangi, plastik, bahan letupan dan lain-lain. Sebab itulah Amerika ingin sangat akan minyak ini.



Sebelum kita kaji mitos ini, kita lihat dulu OPEC. Seperti yang diketahui OPEC merupakan Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum (Organization of the Petroleum Exporting Countries). Ia dipaksa ditubuhkan oleh Inggeris. Ini kerana ketika itu Inggeris telah mempunyai pesaing iaitu Amerika. Ia terdiri daripada negara Algeria, Indonesia, Iran, Iraq, Kuwait, Libya, Nigeria, Qatar, Arab Saudi, Amiriah Arab Bersatu dan Venezuela; sejak 1965, ibupejabat antarabangsa terletak di Vienna, Austria.

Kedudukan negara pengeluar petroleum berdasarkan jumlah produksi adalah Arab Saudi (OPEC), Amerika Syarikat, Rusia, Iran (OPEC), Mexico, China, Norway, Kanada, Emiriah Arab Bersatu (OPEC), Venezuela (OPEC), United Kingdom, Kuwait (OPEC) dan Nigeria (OPEC). (Sumber : Statistik Energy dari AS,2003) Tapi kedudukan ini tidak banyak lari dari kedudukan pada tahun 2008.

Jika kedudukan negara pengeluar petroleum berdasarkan jumlah eksport Arab Saudi (OPEC), Rusia, Norway, Iran (OPEC), Emiriah Arab Bersatu (OPEC),Venezuela (OPEC), Kuwait (OPEC), Nigeria (OPEC), Mexico, Algeria (OPEC) dan Libya (OPEC). Amerika di kedudukan mana? Kenapa Amerika tidak tersenarai di dalam kedudukan negara pengeluar petroleum berdasarkan jumlah eksport? Ini kerana Amerika sangat memerlukan minyak.

Kedudukan negara pengeluar petroleum yang paling terkini.

PARIS 11 Jun – Rusia merupakan pengeluar minyak terbesar dunia dalam suku pertama 2008, menghasilkan 9.5 juta tong sehari, lebih tinggi daripada Arab Saudi yang mengeluarkan 9.2 juta tong sehari. Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA) dalam satu laporan semalam meletakkan Amerika Syarikat sebagai pengeluar minyak ketiga terbesar dengan 5.1 juta tong sehari, diikuti Iran dengan 4.0 juta tong. China berada di tempat kelima dengan pengeluaran 3.8 juta tong sehari. - AFP (Sumber : Utusan Online,11 Jun 2008)

Kita lihat bagaimana Amerika menjadikan isu minyak ini sebagai momokan kepada kita.

"We have a serious problem. America is addicted to oil." (George Bush, State of the Union Address, January 2006.)

Ini pula pandangan-pandangan bagaimana minyak itu amat penting kepada dunia sehinggakan penguasaan sesebuah negara terhadap minyak mampu menentukan halatuju politik dunia.

"Dunia dahagakan minyak. Siapa yang menguasai sumber ini, dia yang mencaturkan dunia," (Pensyarah Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa Universiti Utara Malaysia (UUM), Md. Shukri Shuib.)

‘‘Pada pandangan saya, perkara yang berlaku ini adalah satu yang kritikal kepada anak cucu kita. Sumber (minyak dan gas) semakin berkurangan,’’ kata beliau. (Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Mohd. Hassan Marican.)

Teori Peak Oil oleh Marion King Hubert (1956).

"The term Peak Oil refers to the maximum rate of the production of oil in any area under consideration, recognising that it is a finite natural resource, subject to depletion." - Colin Campbell.

Teori ini mengajukan pandangan bahawa pada satu jangka masa pengeluaran hasil bahan bakar petroleum berkembang tinggi hingga sampai ke satu puncak. Sesudah sampai ke puncak ini maka pengeluaran bahan bakar ini akan terus menurun berkurangan.

Dan inilah 6 perkataan yang dimomokkan oleh barat. "WE ARE RUNNING OUT OF ENERGY" Peak Oil is real, and imminent!

Ramalan yang dibuat oleh teori ini adalah Mesir: 1987, Perancis: 1988, Jerman: 1966 Iran: 1974, India: 1997, Indonesia: 1991, Jepun: 1932 , Libya: 1970, Mexico: 2003,New Zealand: 1997, Nigeria: 1979, Norway: 2000, Oman: 2000, Russia: 1987,Syria: 1996 ,Tobago: 1981,Venezuela: 1970, UK: 1999 dan Amerika Syarikat: 1970. Dan Malaysia bilakah? Jika mengikut teori ini, Malaysia akan sampai kemuncaknya adalah pada 2013. Dan Amerika yang paling takut kerana dia akan mencapai peak oil dulu.

Kesan teori peak oil adalah kenaikan harga minyak. Pada 1970, harga minyak mula ada krisis. Jika kita lihat pada tahun lepas, kenaikan harga minyak yang paling dahsyat. -Paul Joseph Watson & Alex Jones, October 12 2005- Peak oil is a scam designed to create artificial scarcity and jack up prices while giving the state an excuse to invade our lives and order us to sacrifice our hard-earned living standards.

Realitinya..

Dunia kehabisan minyak adalah alasan barat untuk menutupi kerakusannya. Sebab tadi kita dah maklum akan America is addicted to oil. Ketika beberapa negara mulai panik mencari minyak, maka terbukalah pekung barat dalam hal penggunaan minyak ini. Dunia Barat telah menggunakan 50% dari sumber daya alam terpenting abad ke 21, tapi hanya mengeluarkan kurang dari 25% saja. Kerakusan Barat ini jauh melampaui kebutuhan Cina dan India terhadap tenaga. Sebab itu nampak rakus akan Amerika perlunya minyak ini. Tetapi Amerika menuding jari kepada negara-negara membangun seperti India dan Cina.

Ketika penggunaan AS meningkat, maka kompetisi untuk merebutkan sumber tenaga akan semakin ketat. Ini yang menyebabkan tanah dunia Islam semakin penting, terutama Iraq, untuk diduduki demi minyak. Sekarang Amerika telah mula ke arah Iran. Kerana apa? Kerana kedudukan Iran sebagai pengeluar minyak.

Minyak memang terhad keran ia tidak boleh diperbaharui. Namun hakikatnya, kadar penemuan minyak dunia terus bertambah! Data USGS menunjukkan jumlah rizab minyak yang cukup besar. Contoh: China starts building next phase of oil reserve. Cina telah mendapat telaga-telaga baru minyak dan ini menjadikan Amerika semakin takut.

BEIJING (Reuters) - China has started building 5.4 million cubic metres of oil tanks at Dushanzi in Xinjiang in its far west as part of the second phase of strategic oil reserves, official Xinhua. News agency reported on Thursday. The project will cost 2.65 billion yuan ($390 million) and will start with a first phase of 3 million cubic metres, which is due to be finished by July 2011, Xinhua said, citing officials speaking at the startup ceremony.

Peningkatan teknologi membolehkan eksplorasi dan pengeluaran dijalankan dengan lebih efisien. Terdapat juga sumber alternatif baru yang boleh didapati seperti bioteknologi. Ada satu artikel yang menyatakan, Amerika bagaimana ia cuba menyerang negara-negara yang menggunakan minyak sawit sebagai sumber tenaga. Amerika telah membuat satu lagi propaganda lain mengenai penggunaan sumber tenaga alternatif. Jadi, mengapa Amerika melakukan sedemikian? Jika kita teliti, geografi bumi Amerika itu bagaimana. Adakah ianya subur? Malaysia merupakan salah satu negara yang mempunyai hasil bumi yang melimpah ruah dan juga tanah-tanah yang subur. Amerika amat takut sekiranya negara-negara di kawasan timur dapat menguasai ekonomi. Jadi pelbagai propaganda dilakukan untuk menyekat keadaan itu daripada berlaku.

Para analisis dan ahli akademik dalam bidang sumber tenaga sewajarnya telah beralih arah ke satu bentuk penyelesaian yang lebih bersifat kesinambungan iaitu kearah sumber tenaga alternatif yang boleh diproses semula. Antara jenis sumber tenaga boleh dijana semula ialah angin, ombak, nuklear dan biofuel.

Propaganda barat ini semuanya ada kaitan dengan GEOPOLITIK.

1.Cabaran dari Rusia. Rusia merupakan salah satu negara pengeluar gas dan minyak. Dalam pertengahan 2008, Rusia telah menjadi pengeluar pertama dunia. EU kini didominasi oleh Rusia. Rusia berjaya merampas negara Asia Tengah dari pengaruh AS. AS bimbang akan pengaruh Rusia ini, terutama dengan prospek Rusia sebagai salah satu pengeluar utama minyak dunia.

2. Kepentingan Timur Tengah
  • 61% rizab minyak dunia ada di Timur Tengah.
  • AS import 3 juta tong sehari dari Timur Tengah.
  • Timur Tengah merupakan kawasan yang paling tidak stabil di dunia hari ini.
  • Amerika akan terus menghalakan polisi luarnya ke Timur Tengah bagi memastikan bekalan minyak tidak terlepas.
  • AS bimbang Islam berdiri semulakerana kebanyakan negara-negara pengeluar minyak adalah negeri umat Islam. Maka Amerika akan terus memegang kawasan ini dan menghalang kebangkitan Islam.
  • Selama ini masih berlaku, harga minyak akan terus bergantung kepada suasana geopolitik Timur Tengah.
Ada sebuah laporan Rumah Putih pada Mei 2001 yang digelar sebagai Genei Report (laporan sulit). "Pada masa depan, persediaan minyak didatangkan dari negara-negara teluk." Clair, seorang ahli akademik Amerika. Katanya, penarik utama untuk cadangan minyak adalah Iraq. Ada dua daya penarik mengapa Iraq dijadikan sasaran. Pertama, hanya Iraq yang layak menjadi cadangan minyak setelah Arab Saudi. Kedua, sebahagian besar telaga-telaga minyak di Arab Saudi telah diterokai sedangkan Iraq masih mempunyai wilayah minyak yang luas. Telaga-telaga ini lebih besar dari telaga-telaga di Alaska dan Afrika.

3.Cabaran dari Timur. Barat terutamanya AS menghadapi ancaman perkembangan ekonomi dan penguasaan sumber dari China dan India. Contohnya pemanasan global. Amerika menuduh puncanya

F. William Engdahl, pengikut setia Peak Oil Theory. Namun, dia jugalah yang membuka pekung tentang teori peak oil. Keluk yang ditunjukkan oleh teori mencapai tahap puncak bukan kerana ladang minyak di Amerika semakin berkurangan. Keluk mencapai puncak kerana Shell, Mobil, Texaco dan syarikat gergasi lain yang bekerjasama dengan Saudi Amarco sedang membanjiri pasaran dengan import harga yang murah. Menyebabkan syarikat tempatan di Amerika menutup ladang-ladang minyak mereka.

Wall Street Journal baru-baru ini memberitahu bahawa pedagang minyak mentah berkata, pasaran sedang 'menderita' bekalan yang terlalu banyak, bukannya terlalu sedikit! Jadi kita ini memang telah ditipu oleh kepentingan Amerika.

Ketika ini populasi dunia adalah 6.7 bilion orang dan ia dianggarkan mencecah sehingga 8 bilion pada tahun 2050. Ini bermakna manusia akan lebih bergantung kepada minyak dan dengan penemuan baru yang terhad, ia memberi gambaran bahawa dunia terpaksa menghadapi satu cabaran besar untuk mencari sumber tenaga alternatif. Jadi jangan takut wahai sahabat-sahabatku kerana bumi Allah SWT ini luas. Banyak sumber-sumber yang boleh kita perolehi.

Kembalilah kepada wang emas.Sebenarnya dunia kehabisan minyak ini adalah momokan dan propaganda barat sahaja. Penggunaan berlebihan dunia Barat secara amnya dan AS secara khususnyalah yang melahirkan krisis ini! Merekalah yang menyebabkan krisis turun naik minyak ini melanda dunia. As sebenarnya berada dalam kondisi krisis: 1) Ekonomi. Kenapa krisis ekonomi? Ini kerana Amerika mempunyai banyak hutang. (Laporan ekonomi tahun 2007). Ekonominya juga tidak stabil kerana terpaksa mengeluarkan wang untuk peperangan. Kedudukan dolar US juga tidak stabil sehinggakan ada yang ingin menggunakan wang emas. Ada mengatakan bahawa duit kertas dolar yang berwarna hijau itu sebenarnya lebih murah nilainya dari tisu tandas. 2) Ancaman dari negara-negara pengeluar minyak.

Itulah sebenarnya mengapa isu dunia kehabisan minyak timbul. Ia merupakan propaganda barat semata-mata. Semoga sahabat-sahabat mendapat pencerahan tentang isu global ini.

Wallahu'alam.

6 comments:

  1. Assalamualaikum..syukran for da info..really useful..

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum.. hehehe..
    betol2 amerika rakus..
    sebab itu amerika duk nak serang negara arb..
    antara sebab nya arab byk minyak..
    nape die tak serang rusia untuk kepentingan minyak..
    sebab amerika takut dgn rusia

    ReplyDelete
  3. thank Q for this article..i dah baca,ada juga bahan yang di tulis ini untuk saya siapkan assignment microeconomic saya...syukran.

    ReplyDelete
  4. salam..boleh saya dapatkan pengesahan sumber artikel ini? mungkin berguna untuk saya siakan tesis saya.tq

    ReplyDelete
  5. waalaikumussalam,

    insyaAllah saya akan usahakan sumber penulisan saya ini. Sebab sudah dua tahun juga penulisan ini dihasilkan.. =)

    ReplyDelete
  6. 'Jika mengikut teori ini, Malaysia akan sampai kemuncaknya adalah pada 2013'

    -salam.. dari mana awak dapat sumber mengatakan malaysia mencapai peak oil pada 2013?? boleh tolong bantu saya,sebab saya juga sedang membuat thesis berkenaan tajuk ni.. :)

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat