HambaMu berserah diri padaMu


Ya Allah.....

Bermacam-macam jenis manusia di luar sana Ya Allah. Bagaimana harus aku keluar untuk menghadapi mereka. Mengapa masih aku berfikiran tentang apa yang mereka akan fikirkan tentang diriku. Aku tidak peduli apa yang mereka fikirkan tentang diriku Ya Allah. Aku tidak mahu melakukan perkara yang bisa membuat mereka kagum kepadaku tetapi Engkau tidak menyukainya. Aku menginginkan kebanggaan dari pandanganmu Ya Allah. Aku mengharapkan senyuman di bibir mulia Rasulullah dengan perbuatanku. Aku tidak mahu tersungkur gara-gara mengejarkan pujian manusia. Bantulah hambamu ini untuk meraih kemuliaan di pandanganMu dan kekasihMu Rasulullah walaupun dipandang hina oleh manusia di luar sana.


Ya Allah.....

Hambamu ini lagi rasa kecewa. Berbagai bagai perasaan yang sedang bermain di dalam hati ini yang sememangnya milikmu. Perasan-perasan ini juga Engkaulah yang telah memberikan kepadaku Ya Allah. Aku tidak larat. Aku tidak mampu. Aku tidak kuat. Tetapi aku tetap redha. Aku takut untuk mengatakan yang aku kesal dengan pemberianmu kerana aku takut untuk mendapat kemurkaanmu Ya Allah. Jadikanlah aku hamba yang sentiasa redha untuk menerima segala-galanya. Berikanlah aku kekuatan untuk menahan ujian-ujian yang telah disiapkan untukku. Aku akan cuba sedaya-upaya untuk menerimanya Ya Allah tetapi aku masih mengharapkan pertolonganmu untuk menghadapinya. Aku tidak ada kekuatan walau sedikit pun. Tiada siapa selain Engkau yang mempunyai kekuatan dan kemampuan.


Ya Allah.....

Hambamu ini bisa kebingungan. Bila-bila sahaja diri ini mampu terbang di awangan tetapi bukan berterbangan bebas. Jasad mahu sahaja melepaskan diri tetapi pemikiran menariknya kembali. Pemikiranku lagi mencari jalan yang terbaik untuk membenarkan keadaan. Tetapi bagaimana diri ini bisa tahu akan jalannya Ya Allah. Ke kanan atau ke kiri. Mungkin ke hadapan sahaja tetapi mungkin juga ke belakang. Aku tidak tahu jalan yang mana. Ya Allah sesunggunhnya Engkaulah yang Maha Mengetahui dan Maha menentukan segalanya. Biarlah diri ini mencuba setiap jalan yang ada. Inilah rancanganku. Masih lagi hambamu yang lemah ini mengharapkan Engkau untuk memberikan arah tujuan yang benar kepadaku Ya Allah. Penentuanmu selalunya adalah yang terbaik. Hambamu ini hanya mampu merancang tetapi Engkaulah yang menentukan segalanya. Bukanlah jalan ke kanan atau ke kiri yang akan kuambil. Bukan jua ke hadapan ataupun ke belakang. Tetapi diri ini masih tetap memaku di tempat asal, diantara empat penjuru yang harus kupilih untuk dilalui. Lalu di tengah-tengah situ, dalam kesempitan memendam rasa kebingungan, hambamu ini menjatuhkan diri untuk bersujud kepadamu Ya Allah, untuk memohon pertolonganmu Ya Allah serta petunjuk dan hidayahMu. Semoga langkah seterusnya yang kuambil adalah atas dasar ketentuanMu yang Engkau redhai bagiku.


Ya Allah.....

Bagaimana aku bisa mengatakan cintaku kepadamu Ya Allah. Bagaimana aku bisa mengirimkan kata-kata cintaku kepada Rasulullah sedangkan aku masih belum melaksanakan hak-hakmu dengan sempurna. Aku masih belum mampu membahagiakan Rasulullah dengan amalan-amalanku yang masih terlalu berkurangan. Aku tidak mahu membohongimu Ya Allah dan aku tidak sanggup membohongi kekasihku Rasulullah dengan meluahkan rasa cintaku kepadamu dan Rasulullah sedangkan aku masih berpaut dengan cinta kepada perkara-perkara duniawi. Ya Allah bantulah hambamu ini supaya dapat memilih cinta yang hakiki. Aku mencintaimu Ya Allah. Aku bisa terpaku dengan kebesaranmu Ya Allah. Aku bisa terharu dengan sifat-sifatmu yang Maha Agung. Engkaulah yang memiliki rahmat yang tidak terbatas luasnya. Engkaulah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Engkaulah segala-galanya. Aku juga tidak sanggup membayangkan kesedihan Rasulullah apabila beliau tahu betapa aku tidak menjalankan amanah untuk meneruskan perjuangannya.


Ya Allah.....

Hambamu ini sudah dapat merasakan kekerdilan diri. Apabila aku berada di pantai sendirian di malam hari, aku terpaku sejenak melihat ciptaanmu Ya Allah. Segalanya sudah jelas berada di hadapanku Ya Allah. Dalil-dalil kehebatanmu. Langit yang luas dengan tidak bertiang mampu bertahan begitu sahaja. Tidaklah ia dapat bertahan kecuali dengan kemampuan Engkau untuk menahannya daripada jatuh menghempap kami bersama-sama sekian banyaknya bintang-bintang yang setiap satu menyerupai matahari ataupun jauh lebih dasyat daripada matahari. Kelihatan cantik langit di siang hari dengan keberadaan awan-awan putih bergerakan di langit yang berwarna biru. Dengan kehadiran matahari sahajalah kami mampu melihat warna-warni yang indah dan ciptaan-cipataanmu yang lainnya di permukaan bumi ini. Kami bisa melihat Ya Allah tapi kebanyakkan daripada kami masih buta.


Ya Allah.....

Hambamu ini memohon keampunan kerana membuat diri ini buta padahal nikmat mata untuk melihat telahpun Engkau karuniakan. Selama ini aku buta Ya Allah. Aku buta Ya Allah. Maafkan aku Ya Allah. Aku sudah cuba untuk mencelikkan mataku ini yang sememangnya Engkau jadikan sempurna tetapi aku pejamkannya. Aku tidak sengaja Ya Allah. Bantulah hambamu ini untuk mencelikkannya agar aku bisa melihat kebenaran dan apabila mata ini sudah celik, janganlah Engkau membiarkan aku tertidur pula iaitu lalai.

1 comment:

  1. teruskan istiqamah dengan diri ya... semakin kita mendekatkan diri kita dengan Allah,semakin bertambah sukar ujianNya terhadap kita tanda Dia jugak mencintai kita sebagaimana kita mencintai Dia...semoga kita sama2 sentiasa berada dalam rahmat kasih sayangNya didunia dan akhirat....

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat