Keperibadian Wanita Sumatera menjadi tarikan?


Ini berita Sabtu lepas di BH. Masa saya balik rumah di tengah-tengah minggu exam nih, my daddy suruh baca paper BH. Saya bacalah. Then, mata saya tertumpu pada berita tentang perkahwinan oleh lelaki Malaysia dengan wanita Sumatera.

What's the matter of that? Apa yang anda fikirkan? Malaysia dan Sumatera? Kenapa lelaki itu pilih wanita Sumatera? Dah takde wanita Malaysia ke?

Jika anda berfikiran sedemikian atau itu adalah antara soalan-soalan yang bermain di fikiran anda sekarang, lebih baik anda berfikir sejenak. Berfikir sejenak. Kalau nak berjenak-jenak pun tak jadi masalah. =P Mari kita sama-sama bersihkan minda dari segala debu-debu idea yang dibawa barat. Kenapa saya berkata sebegitu?

Anda baca ini dulu,

- Saya sangat kecewa - Shahrizat
- Layanan mesra wanita Sumatera jadi tarikan
- Wanita seberang lebih berani penuhi fantasi lelaki?
- 'Ada udang di sebalik batu'

Dan kalau boleh, ada juga berita di media massa sebelum Sabtu lepas (17hb April 2010) tentang perkahwinan lelaki Malaysia dengan wanita Sumatera sebagai isteri kedua tapi saya tak dapat memberi link nya di sini. Harap anda maklum akan berita tersebut. Seterusnya boleh baca link yang satu nih,

- Kahwin lari ke Lombok

Anda rasa apa yang cuba saya sampaikan di sini? Isu tentang apa? Lombok dan Sumatera dua-duanya merupakan pulau di negara seberang. Jadi,isunya adalah berkenaan dengan orang seberanglah. Tapi kenapa ya? Sebabnya....



Pertama, manusia itu dijadikan sama oleh Allah SWT. Semua manusia berikan keperluan jasmani dan naluri sama seperti haiwan. Bezanya hanya pada akal. Jadi, bila keluar kenyataan di media massa bahawa 'Layanan mesra wanita Sumatera jadi tarikan', apakah wanita Malaysia tiada tarikan? Ini adalah satu pemahaman yang jauh panggang dari api. Apakah mereka tidak terfikir bahawa berapa ramai wanita Malaysia diminati oleh lelaki Malaysia sendiri dan juga warga asing? Apakah mereka tidak menarik hati melihat wanita-wanita Malaysia? Bukankah Malaysia kaya dengan wanita yang penuh dengan sopan santun dan adat ketimurannya? Agaknya mereka tak tahu akan hakikat kejadian manusia bahawa setiap manusia itu sama.

Kedua, 'Layanan mesra, lemah lembut, mengikut kata dan berani merealisasikan fantasi impian lelaki' ini juga adalah kenyataan yang menunjukkan karakteristik wanita Sumatera. Benarkah? Bukankah karekteristik sebegitu bukan spesifik untuk wanita Sumatera sahaja. Wanita di tempat-tempat lain juga ada yang begitu. Jadi mengapa wanita Sumatera dipersalahkan? Ingat ya sahabat-sahabat, kita sama sahaja dengan manusia-manusia lain. Yang membezakan kita dengan manusia-manusia itu hanyalah nilai ketakwaan di sisi Allah SWT.

"Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu Dengan Yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang Yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan Yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha mendalam pengetahuannya (akan keadaan dan amalan kamu)". [TMQ Al-Hujurat(49): 13]

Ketiga, assobiyah bukan penghalang perkahwinan kerana ada kalangan warga Malaysia yang menikah dengan lelaki asing samada dari Indonesia, Australia, UK, India, US dan sebagainya tapi mereka tetap boleh hidup bahagia. Tapi mengapa bila ada lelaki Malaysia berkahwin dengan wanita seberang, ia menjadi isu besar Sehingga menteri juga masuk campur? Semuanya sebab assobiyah. Barat begiu licik memainkan peranannya agar umat Islam tidak bersatu. Apa masalahnya kalau orang Malaysia kahwin dengan orang Indonesia? Dua-dua kan manusia bukannya makhluk lain. Kalau orang Malaysia kahwin dengan orang barat, takde lak nak kecoh sampai macam ni kan??

"Barangsiapa yang menyeru kepada ashobiyah (nasionalisme/tribalisme) atau yang berperang deminya, atau mati kerananya, maka ia tidak termasuk golongan kami" [Abu Dawud]

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat