Anugerah Blogger Pejuang Khilafah

Nota: Maaf kepada pemberi anugerah ini sebab saya terlambat buat. T.T Sungguh saya tak berkesempatan. Ingatkan bolehlah buat semalam tapi tak sempat jugak.Maka entri ini dah tertangguh 5 hari dari tarikh saya membuat draft. ^_^'


Ada beberapa soalan perlu dijawab ye...! Dan ini adalah jawapan saya.

1. Apakah perasaan anda apabila menerima anugerah ini?
Sebenarnya saya rasa sangat bangga tak tersangka boleh dapat anugerah ini. Yelah, belog saya hanyalah belog picisan. Tipu okeyh. Belog saya insyaAllah, saya akan serukan yang haq dan menerangkan segala kebathilan yang perlu dihapuskan.

2. Mengapa anda memperjuangkan Khilafah?
Kenapa Khilafah? Kerana umat Islam sekarang ini hidup tanpa Khilafah. Tiadanya pemersatu umat yakni seorang Khalifah menyebabkan umat Islam berpecah belah. Tiadanya Khilafah, umat Islam semakin terumbang ambing dengan arus kerosakan sistem kapitalis. Khilafah juga adalah janji Allah. "Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman dan beramal salih di antara kalian, bahwa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa di bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum mereka berkuasa" .(QS an-Nur [24]: 55).

“Sesungguhnya mengangkat imam (khalifah) adalah fardhu. Tidak ada perbezaan pendapat di antara ahlul haq mengenai masalah ini. Manakala penafian berhubung kewajiban ini oleh sebahagian kelompok Qadariah tidak membawa apa-apa makna kerana kewajiban ini adalah didasarkan kepada dalil yang lebih kuat, iaitu Ijma’ Sahabat dan untuk membolehkan perlaksanaan hukum Islam, iaitu ketaatan umat Islam kepada pemimpin lalu menghapuskan kezaliman serta membuang perselisihan yang menjadi sumber kerosakan akibat tiadanya seorang imam.(Imam al-Kassani, Badâ’i ash-Shanai’ fî Tartîb asy-Syarâi’, XIV/406).

3. Selain daripada menulis blog, apakah cara lain yang anda guna untuk menyebarkan idea Khilafah?
Ermmm.. melalui mukabuku. Seorang sahabat yang berpangkat kakak memberitahu, sekarang nih orang guna mukabuku facebook. Dah tak main dah group-group dalam email nih. Lagipun, sebaran-sebaran atau pun nasyrah yang diedarkan di tempat-tempat umum seperti SN dan Fikratul Ummah memang sesuai untuk menyebarkan idea Khilafah. Selain itu, website MyK adalah rujukan yang utama. ;) So, bolehlah selalu klik-klik kat situ ye untuk tahu dengan lebih lanjut apa itu Khilafah.

4. Adakah anda yakin blog anda berkesan untuk menyebarkan idea Khilafah?
Saya tak rasa yang belog berkesan dalam penyebaran idea Khilafah ini secara keseluruhannya. Tapi ia sedikit sebanyak mampu menymbang kepada pembacaan blogger-blogger seterusnya. Belog hanya memberi brief idea tentang Khilafah. Kerana kebanyakannya lebih suka akan bacaan belog yang ringan-ringan seperti kehidupan sehari-hari, fesyen, hiburan dan lain-lain. Apa yang penting adalah perbincangan face-to-face dan diskusi di alam maya juga boleh, insyAllah.

5. Apakah pandangan anda terhadap blog SoutulMujahid | Suara Kebangkitan Kian Bergema?
Saya rasa belog ini sangat menarik dan ringkas. Sangat padat dengan maklumat yang berguna dan terkini. Segala penulisan yang dikongsikan mampu membuka minda para pembaca ke arah kebangkitan tsaqafah dan keperibadian. InsyaAllah. Keep it up, akhi! Lagipun, belog ini ada warna biru. Teehee. 



Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat