Dari Abu Dhabi ke Kampung Kenangan

3 hari sudah berlalu. Kerja makmal tergendala gara-gara nak selesaikan hal yang akan berlaku Syawal 1432H nanti, InsyaAllah. Hari pertama, urusan pakaian diselesaikan. Semalam tiada apa-apa yang dapat dilakukan kerana kekangan waktu dan sumber manusia itu sendiri. Dan hari ketiga iaitu hari ini, urusan sepatutnya dapat dibereskan semalam, selamat diselesaikan sebelum zuhur tadi, alhamdulillah. Apa yang penting, kerjasama pihak yang membantu amatlah besar ertinya kepada saya dan keluarga.

Mengapa Abu Dhabi?


Mesti ramai yang tahu bahawa Abu Dhabi merupakan modal dan bandar kedua terbesar di Emirates Arab Bersatu (UAE). Ia juga salah satu daripada pengeluar minyak terbesar dunia dan telah secara aktif cuba untuk mempelbagaikan ekonomi dalam tahun-tahun kebelakangan ini melalui pelaburan dalam perkhidmatan kewangan dan pelancongan. Kalau nak tahu maklumat lanjut, boleh search Google je. Saya nak tolong susun ayat bagi semua faham, macam lambat je nanti entri ini akan diterbitkan. hehehe

Cuma apa yang nak dikongsikan di sini cuma situasi di Abu Dhabi sahaja. Apa yang saya dengar melalui seorang warganegara Malaysia yang bekerja di sana. Seronok agaknya ye bekerja di sana. Berbulan-bulan baru balik Malaysia sebab kumpul duit. Hehehe. Takdelah, gurau sahaja. Apa yang penting adalah pengalaman yang ditimba semasa berada di sana kan. Mari kita mulakan dengan kepelbagaian penduduknya okeyh. Menurut orang itu, local citizens susah nak jumpa sebab yang ramainya orang-orang sekitar Abu Dhabi dan juga orang putih. Kiranya, local people nih bekerja sebagai Land Lord lah sebab buruh-buruh kebanyakan orang-orang Pakistan, India dan seangkatan. Kalau ikut analisis yang saya lupa daripada siapa, penduduk asli Abu Dhabi hanyalah 3% kalau tak silap saya. Yang lain-lain adalah penduduk luar Abu Dhabi.

Kalau diikutkan iklim, Abu Dhabi nih bersuhu panas yang amat. Kiranya lebih kurang tanah gersang seperti padang pasir. Kalau hujan turun, setakat 5-10 minit je. Itupun hujan rintik-rintik, takde hujan lebat-lebat berjam-jam macam kat Malaysia nih. Kalau musim tengkujuh kat Malaysia, boleh banjir kan. Bayangkanlah hujan yang sedikit di tanah yang gersang lagi panas membahang.

Sungguhpun tanah gersang nan panas, terdapat juga kawasan yang redup lagi damai. kalau kita ke timur Abu Dhabi, ada 'Oasis City' Al-Ain yang terletak berhampiran sempadan Oman. Tujuh oasis yang mengelilingi Al Ain (bermaksud musim bunga) dan air yang turun dari gunung trickles dengan berpandukan kepada sistem pengairan tradisional 'falaj' untuk menyirami kebun sawit dan kurma yang padat dalam oasis.

Palm Island, Dubai
Kalau kita search kat Google Images, kita akan lihat betapa majunya Abu Dhabi ini. Contohnya, Palm Island, Dubai. Namun kita jangan terpedaya dengan panahan mata yang selalunya menipu iman kita. Cuba buat kajian mengenainya dan juga negara-negara umat Islam yang diwar-warkan sebagai negara maju. Adakah ini sesuatu yang benar? Anda mesti mengkajinya dengan pemikiran yang jernih beserta iman. Jangan kaji sesuatu mengikut hawa nafsu kita okeyh.

Dan kenapa Kampung Kenangan?

akan bersambung seketika nanti.. hehehe. Selamat Berbuka Puasa, kawan-kawan. =)

1 comment:

  1. ukhti....
    rupa2 inilah cerita disebalik perbualan sepanjang perjalananmu dgn abah.......dan......

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat