Bila 'Ia' Adalah Suatu Pemberian





Nur Kasih

Bagaikan permata di celahan kaca
Kedipnya sukar untuk dibezakan
Kepada-Mu Tuhan ku pasrah harapan
Moga tak tersalah pilihan

Nur Kasih Mu mendamai di kalbu
Jernih setulus tadahan doaku
Rahmati daku dan permintaanku
Untuk bertemu di dalam restu

Kurniakan daku serikandi
Penyejuk di mata penawar di hati
Di dunia dialah penyeri
Di syurga menanti… dia bidadari

Kekasih sejati teman yang berbudi
Kasihnya bukan ketepaksaan
Bukan jua kerana keduniaan
Mekar hidup disiram Nur Kasih

Ya Allah…
Kurniakanlah kami
Isteri dan zuriat yang soleh
Sebagai penyejuk mata

Kurniakan daku serikandi
Penyejuk di mata penawar di hati
Di dunia dialah penyeri
Di syuga menanti… dia bidadari

Kekasih sejati teman yang berbudi
Kasihnya bukan keterpaksaan
Bukan jua kerana dunia
Mekar hidup ini disirami Nur Kasih

Di tangan-Mu Tuhan ku sandar impian
Penentu jodoh pertemuan
Seandai dirinya tercipta untukku
Relaku menjadi miliknya…


Wanita Solehah - Di Mata Syariat

Wanita solehah adalah sebaik-baik perhiasan dunia. 'Abdullah ibn 'Amr menuturkan bahawa Rasulullah saw. pernah bersabda :

'Dunia itu perhiasan; sebaik-baik perhiasan dunia adalah wanita solehah.' (HR Muslim).

Ana r.a. juga pernah menuturkan bahawa Rasulullah saw pernah bersabda:

'Siapa sahaja yang telah dikurniakan Allah wanita solehah bererti Dia telah menolongnya dalam satu bahagian agamanya. Oleh kerana itu, hendaklah ia bertakwa kepada Allah dalam bahagian keduanya.' (HR al-Hakim).

Perwatakan wanita solehah adalah sebagai berikut :

Pertama : Mentaati Allah dan suaminya. Allah SWT. berfirman : "Lelaki adalah pemimpin wanita kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain dan kerana mereka telah menafkahkan sebahagian harta mereka. Oleh kerana itu, wanita yang solehah adalah yang mentaati Allah dan memelihara diri ketika suaminya tidak ada kerana Allah telah memelihara mereka."(QS an-Nisa' [4] : 3).

Abu Hurairah juga menuturkan bahawa Rasulullah saw. pernah bersabda : 'Seandainya aku boleh memerintahkan seseorang bersujud kepada orang lain, aku pasti akan memerintahkan kepada wanita untuk bersujud kepada suaminya.'(HR at-Turmudzi).

Hadis ini disahihkan oleh al-Hakim dan Ibn Hibban. Dalam riwayat Ibn Hibban ditambahkan kalimah : 'Demi Zat yang jiwaku ada di tangan-Nya, seorang wanita dipandang belum menunaikan hak Tuhannya sebelum ia menunaikan hak suaminya.' (HR Ibn Hibban).

Ketika seorang Muslimah meninggal dunia, sementara suaminya meredhainya, ia pasti akan dimasukkan ke dalam syurga. Dalam hal ini, Ummu Salamah menuturkan bahawa Rasulullah saw. pernah bersabda : 'Wanita mana sahaja yang meninggal, sementara suaminya meredhainya, ia pasti masuk syurga.' (HR at-Tirmidzi).

Kedua : Berhias untuk suaminya. Ini kerana, Rasulullah saw. bersabda : 'Jika suaminya memandangnya, ia menyenangkannya.' (HR Ibn Majah).

Rasulullah saw. juga pernah bersabda, sebagaimana dituturkan Sa'ad demikian : 'Di antara kebahagiaan itu ialah isteri yang jika engkau pandang, ia membuatmu takjub dan jika engkau meninggalkannya, ia akan memelihara diri dan hartamu.' (HR al-Hakim).

Ketiga : Memelihara rumah, diri dan harta suaminya.Hukum asal seorang wanita adalah sebagai ummun wa rabbah al-bayt (ibu dan pengatur rumah tangga). Hal ini didasarkan pada hadis dari Ibn 'Umar. Disebutkan bahawa Nabi saw. pernah bersabda : 'Setiap diri kalian adalah pemimpin; masing-masing bertanggungjawab atas yang dipimpinnya. Seorang imam adalah pemimpin; ia bertanggungjawab atas yang dipimpinnya. Seorang lelaki (suami) adalah pemimpin keluarganya; ia bertanggungjawab atas yang dipimpinnya. Seorang wanita (isteri) adalah pemimpin (pengurus) rumah suaminya dan anak-anaknya; ia bertanggungjawab atas apa yang dipimpinnya.'(HR al-Bukhari dan Muslim).

Keempat : Membantu suaminya dalam urusan Akhirat. Rasulullah saw bersabda : 'Hendaknya salah seorang di antara kalian mempunyai hati yang bersyukur, lisan yang sentiasa berzikir dan isteri yang beriman yang dapat membantumu dalam urusan akhirat.' (HR Ibn Majah).

Kelima : Memiliki bekalan agama yang baik. dari 'Abdullah ibn 'Amr menuturkan bahawa Rasulullah saw bersabda : 'Janganlah kalian menikahi wanita kerana kecantikannya, kecantikannya akan menjadikannya berlebihan; janganlah pula kalian menikahi wanita kerana hartanya, hartanya itu akan membuatnya membantah. Nikahilah wanita atas dasar agmanya. Sesungguhnya seorang hamba sahaya perempuan yang hitam legam yang memiliki kebaikan agama adalah lebih utama.'(HR Ibn Majah).

Abu Adzinah ash-Shudfi menuturkan bahawa Rasulullah saw pernah bersabda : 'Sebaik-baik isteri kalian adalah yang penyayang, banyak anak (subur), suka menghibur dan membantu jika ia bertakwa kepada Allah.' (HR al-Baihaqi).

Keenam : Mempergauli suaminya dengan baik untuk memelihara keredhaannya. Di antara pergaulan wanita terhadap suaminya adalah ia tidak berpuasa sunnah jika suaminya berada di rumah; juga tidak mengizinkan mahramnya berada di rumah suaminya. Abu Hurairah r.a. menuturkan bahawa Rasulullah saw. pernah bersabda: 'Tidak halal bagi seorang wanita berpuasa (sunnah), sedangkan suaminya berada di rumahnya, kecuali seizin suaminya; jangan pula ia mengundang seseorang ke rumah suaminya, kecuali seizin suaminya.' (HR al-Bukhari dan Muslim).

Wallahu'alam..

4 comments:

  1. Good artikel...
    Muga sang isteri solehah yg taat pd Allah, Rasul, dan Suaminya didunia dianugerahi nikmat menjadi ketua bidadari di Syurga bersama suaminya.

    ReplyDelete
  2. To Choci2,

    terima kasih di atas komen anda..huhu..

    Iya, sama-sama kita mendoakannya.. (^_^)

    ReplyDelete
  3. entry yg sngt menarik.
    thanks atas perkongsian.
    moga2 kita dpt berusaha utk menjadi wanita solehah... amin.

    ReplyDelete
  4. to semalu,

    you are welcome..

    InsyaAllah, semoga Allah SWT permudahkan.. Ameenn

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat