Dry Eye with Soft Lens = Cute Spectacle

Assalamualaikum semua,

Apa khabar pagi ini? Semoga sihat dengan izinNya, insyaAllah. Jika sebelum ini saya ada berkongsi tentang pengajaran daripada lagu sebelum dan selepas by senario, so this time about our beautiful eyes like mata di bawah ini. =D. Mata siapakah? Anda ke? Hee.



Okay, ini bab serius ye. Saya akan ceritakan my experience first time guna spectacles and contact lens. Experience ini just untuk sharing with you, friends. Maybe lepas ni bolehlah kawan-kawan tahu macam mana nak check-up mata, pilih spectacle and also wearing right contact lens with right power.

Sebelum masuk universiti, setiap pelajar dimestikan membuat medical check-up. Purpose? Of course to know student's health. Same goes to me. Saya buat medical check-up dekat kawasan ibu negara. Saya dibawa my daddy and settle down everything by myself. But when eyes checking, i got problem. I can't see with right eye. Orang yang check my eye tanya, 'sebelum nih tak pernah cek mata ke?' Saya jawab, 'pernah. tapi bukan cek yang macam nih la. Just checking samada kita boleh ikut arahan yang ditunjuk yang macam huruf E. Tapi masa tuh form 3.' Panjang lebar saya menerangkan kepada orang tuh. Then, doktor bagi referral letter for further check up kat Klinik Optometri UKM, KL.

Sekali lagi, ditemani daddy untuk eye check-up. First time menjejakkan kaki ke UKM, KL tapi masa tuh saya tak tahu pun itu adalah kampus cawangan dan yang lagi haru saya tak tahu itu adalah UKM.

After check mata selama hampir 2 jam, optometrist tuh beritahu, right eye 250 and left eye 50. Perbezaannya adalah 200 dan tak pernah ada orang yang macam saya. Optometrist tuh pelik tapi saya lagilah pelik. Harapan saya untuk tidak pakai cermin mata terkubur bila medical check mengesahkan bahawa saya rabun jauh. =(

Nasihatnya kepada saya tentang pemakaian cermin mata, saya kena pakai selalu supaya boleh adapt dengan rasa pening. Biasanya kalau perbezaan power untuk kedua-dua belah mata kurang dari 100, takkan rasa pening. Tapi sebab perbezaan power mata saya yang amat ketara, maka di awal pemakaian cermin mata saya mengalami pening kepala. Kadang-kadang saya tak pakaipun sebab tak dapat adapt dengan headache. But now, no more headache walaupun beza masih lebih 100.


Pemilihan cermin mata adalah berdasarkan kesesuian mata anda, kesukaan anda dan juga kos yang anda mampu. =)

Tentang contact lens pula, biasanya more on kecantikan dan senang. Lagipun masa saya try nak pakai, kawan-kawan ramai pakai. Kiranya, terpengaruh jugalah. Semasa nak buat contact lens, sekali lagi saya kena buat check-up yang memakan masa sejam lebih. Untuk fitting contact lens mana yang sesuai, available stock in the clinic and again the cost. Biasanya ikut kehendak pelanggan tapi atas nasihat optometrist.

Memandangkan saya mempunyai mata yang kering dan sensitif to multipurpose solutions, so i need pay more for normal saline to wash up the lens. Tapi normal salin pun sebotol RM3 je. Selama 2 setengah bulan pemakaian contact lens, saya boleh memakainya seperti pelajar lain. Tapi untuk lens bulan yang ketiga, saya telah mengoyakkannya. Bagaimana? Seperti saya katakan tadi, saya mempunyai mata yang kering. Apabila saya nak keluarkan lens daripada mata, lens akan berlipat. Bila nak buka yang terlipat itu amatlah susah. Maka, kerana macam ter'ganas', saya telah merobeknya. Stok lens untuk sebulan lenyap, terpaksa saya guna lens untuk bulan keempat. Semester berikutnya saya dah tak pakai lens kerana incident itu.

Baru-baru ini, saya telah memakai lens kembali untuk suatu program tapi for daily uses. The need for using lens are like the picture below. Encore Comfort Drop is for dry eyes like me while using soft lens. Normal Saline untuk bagi air pada mata saya sekaligus memudahkan saya untuk keluarkan lens.


Actually, optometrist suggest me dulu lagi, tapi sebab susah nak cari Blink Lubricant Eye drop (sumber : Goole image), saya tak guna. This time terpaksa guna Encore Comfort Drop sebab kat klinik tuh tiada Blink Lubricant Eye drop.



Kesimpulannya, saya tidak boleh memakai lens sebab mata saya yang kering. Jika anda juga mempunyai masalah yang sama seperti saya, better elakkan memakainya. Memakai cermin mata adalah lebih selamat dan mudah. Hygiene juga kurang diperlukan. Sayangilah mata anda. =)

10 comments:

  1. Chronic Dry eyes develop due to the eyes not producing adequate amount of tears. There are many symptoms of chronic dry eyes which includes itchiness, prickliness, sensitiveness to light, blurry eyesight, dryness etc.It develops as your age grows, menopausal phase or medical disorders. Turbulent weather conditions, smoke, air-conditioners and heaters, constant wear of contact lenses can increase the risk of dry eyes. For more details refer chronic dry eyes

    ReplyDelete
  2. waa..
    terharu.

    my optpmetrist pun nasihatkan better for not to use contact lens.
    the reasons was just same goes like yours.
    dryness in the eye.
    yea2. jumpe geng! XD

    nway,selamat berkaca mata..
    n jagalah salah satu nikmat Allah yang x ternilai tu.. =)

    ReplyDelete
  3. To Pooja,

    thanks for the sharing about chronic dry eyes.. =)

    but i am not having chronic dry eyes just inadequate amount of tears..

    ReplyDelete
  4. *felicity,

    terharu? hee
    memang betul. for the result of inadequate amount of tears, wearing contact lens is not the best choice.

    even nampak mcm tak berapa cantik dgn spcetacle, tapi demi kegunaan jangka pjg dan nikmat yang masih ada, kenalah jaga baik2 mata kita kan.. ;)

    ReplyDelete
  5. slm,,,
    btw, ad produk utk mata
    permata hijrah,
    bkak la laman web die.
    sy dah try ok.
    dlu ad silau, skg dh baik sket.
    sy bru pkai 1/2 bln.
    utk rabun jauh n dekat pn ade.
    bleh kurgkn power.
    cubalah. insya'allah

    ReplyDelete
  6. wslm, Aina Mardhiah..
    insyaAllah, saya akan cuba..
    terima kasih kerana memberitahu saya. =)

    ReplyDelete
  7. salam,
    nk tye, klu tak check dkt optometrist before wearing contact lens xpe ke?
    just beli je n use multipurpose solution,
    before ni sye pakai tade masalah,
    tp sye wondering ape jd klu tak check kat optometrist n pakai contact lens hri2,, akan ade problem ke?

    ReplyDelete
  8. sis x3,dayana,

    waalaikumussalam.. terima kasih krn sudi bertanya dan membaca entri saya ini..

    actually, ramai je yg pakai contact lens tak jumpa optometrist.. saya rasa, yg mmg tak ada masalah mata, mungkin tak pergi pun takpe.. tapi lebih baik check dgn optometrist dulu untuk tahu conditions mata kita..sebab kita boleh elakkan kalau mmg mata kita sebenarnya tak sesuai dgn lens..

    dapatkan nasihat optometrist dulu.. then, blh teruskan memakai lens kalau mmg ok.. nasihat saya, lakukanlah pemeriksaan mata berkala. sbb saya lakukannya stp tahun.. dan cermin mata belum pernah berganti.. ^_^

    ReplyDelete
  9. Salam nak tanya optometrist yg awk check mata tu kat mana ye? kedai2 mcm focus pint, england optical boleh x buat check mata utk contact lens fitting. Saya mmg nak buat pun tapi x tahu kat mana kat KL ada service mcm ni. Harap boleh tolong :)

    ReplyDelete
  10. Anon,

    Waalaikumussalam,

    Saya check dekat klinik opto UKM, KL. Kedai2 yang awak mention tuh memang tak buat check utk lens fitting. Since klinik opto UKM adalah purpose for study too, so mereka lebih arif bila check mata. Saya selalu juga check mata kat situ utk tahu power mata berapa.

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat