Wanita Perlu Diberi Peluang


Kesaksamaan Hak, Kesaksamaan Peluang Kemajuan Untuk Semua’.  Begitulah tema yang dipilih oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu  sempena sambutan Hari Wanita Antarabangsa 2010 yang dirai seluruh dunia pada 8 Mac 2010.  Alunan kesaksamaan gender yang sering dikumandangkan golongan feminis kini berbunyi lagi. Seiring dengan itu jugalah umat Islam khususnya Muslimah  tanpa berfikir jauh terus menerima dan merangkul erat pemikiran merbahaya ini.

Gema kesaksamaan paluan pejuang feminis ini telah mendorong sebahagian muslimah untuk menuntut persamaan hak dan kedudukan dalam semua aspek tanpa melihat adakah ianya berpaksikan hukum Allah atau sebaliknya. Nilai yang menjadi ukuran saksama atau tidak semata-mata dilihat oleh pemikiran  yang dipandu oleh akal dan emosi. Kenyataannya wanita tidak saksama dengan lelaki sebatas diukur dengan kurangnya bilangan wanita yang menduduki kerusi di Parlimen; menjadi pengarah di syarikat-syarikat saham dan korporat, menjawat jawatan dalam kabinet sebagai menteri atau timbalan menteri dan sebagainya.  Ini antara aspek yang dinilai dalam menentukan saksama atau tidaknya lelaki dan wanita.

Kesaksamaan atau tidak dalam aspek apa sekalipun perlulah dinilai dari perspektif syarak. Berbaliklah kepada ukuran syarak. Apabila syarak memperincikan hak dan peranan lelaki dan wanita, maka laksanakanlah ia dengan redha dan ikhlas kerana Allah.

"Dan tidak patut bagi laki-laki dan perempuan yang Muslim dan tidak (pula) bagi laki-laki dan perempuan yang mu’min, apabila Allah dan Rasulnya telah menetapkan suatu ketetapan aka nada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barangsaiapa yang mendurhakai Allah dan RasulNya maka sesungguhnya dia telah berbuat kesesatan yang nyata". [TMQ Al-Ahzab :36]

"Sesungguhnya perempuan adalah saudara laki-laki " [HR Bukhari] 

Kedudukan saudara yang diberikan antara lelaki dan perempuan menunjukkan bahawa sekalipun dalam beberapa hal peranannya berbeza, namun di antara keduanya terjalin hubungan kerjasama dan tolong-menolong.

Wahai para muslimah, tidak ada pilihan hidup yang lebih baik selain kembali kepada Islam.  Sudah terbukti Islamlah yang mampu mensejahterakan kehidupan kaum wanita dan bukan perjuangan kesaksamaan hak secara membuta tuli.  Bukankah hanya Allah yang mampu memahami segala kekurangan dan kelebihan makhluk yang diciptakannya?  Sudah saatnya kalian memberi dan membuka peluang ke atas diri kalian  untuk diatur ketentuan syarak dalam seluruh aspek hidup dan sudah pasti ianya bakal  menjadi kenyataan dengan tertegaknya Daulah Khilafah yang akan memastikan syariat Allah diterapkan secara kaffah(menyeluruh) sebagaimana yang diperintahkan Maha Pencipta di dalam kitabullah : " Wahai orang-orang yang beriman, masuklah ke dalam agama Islam secara keseluruhan(kaffah) dan janganlah kamu mengikuti jejak langkah syaitan. Sungguh ia musuh yang nyata bagimu.”  [TMQ Al Baqarah (2) : 208]  Wallahua’alam.


Sumber : mykhilafah [klik]

3 comments:

  1. Hak kesamarataan lelaki dan wanita semua ada disebut dalam quran dan hadis. Kita rata-rata dibodohkan oleh adat dan tradisi warisan sendiri yang kononnya Islam padahal tidak.

    ReplyDelete
  2. menurut UU No 1 th 1974, kedudukan suami isteri adalah sama... dengan catatan suami wajib menfkahi isteri sesuai kemampuannya, isteri wajib mengurusi rumah tangga sebaik-baiknya..

    komentar di American said, Indonesia? What is that? ya..

    ReplyDelete
  3. @reverie,

    Memang hak kesamarataan lelaki dan wanita semua ada disebut dalam quran dan hadis. Tapi umat je yang tak tahu sebab ada yg tak tahu dan ada juga yg buat2 tak tahu..


    @saidiblogger,

    ini UU negara mana? Malaysiakah? Maaflah, saya kurang arif bab undang-undang..

    Tapi kalau menurut Islam, suami isteri ibarat sahabat. Mereka saling melengkapi.. Tanggungjawab suami memang sebagai ketua keluarga dan isteri sebagai pengurus rumah tangga..

    Lelaki atau wanita sama sahaja haknya di sisi Islam, yang membezakan antara keduanya adalah taqwa..

    Wallua'lam..

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat