Menjadikan Keluarga Mitra (Rakan) Dakwah

Assalamualaikum sahabat-sahabat. Ana merasakan keinginan untuk menulis tiada. Tapi ana gagahkan juga jari jemari ini untuk berkongsi apa yang telah ana baca. Perkongsian ini telah lama ana simpan dalam draft sebab hendak menunggu masa yang sesuai. Biar lambat ataupun cepat, ia tetap releven sampai bila-bila. Kata saudara seberang, kapan saja. ;) Kenapa ana menjadikan entri kali ini sebuah perkongsian? Kerana keluarga sangat penting untuk kita kuat dan bersemangat dalam perjuangan dakwah. Jom kita baca sama-sama.

Keluarga adalah orang yang sangat dekat dengan kita. Mereka mengenal betul karakter asli kita dan kebiasaan-kebiasaan kita, yang baik mahupun yang buruk. Banyak hal yang kita tidak dapat sembunyikan dari mereka. Kerana itu, berdakwah kepada mereka mempunyai tahap kesulitan yang lebih dibandingkan dengan mengajak orang lain. Kerana itu pula, kesungguhan kita dalam memegang teguh prinsip Islam dan dakwahnya akan mempengaruhi keberhasilan dalam mengajak mereka.


Pertama: yang perlu diluruskan adalah niat kita. Meluruskan kembali apa yang ada dalam hati kita tentang Islam dan mengapa kita harus memperjuangkannya dengan jalan dakwah. Setelah itu kita harus belajar untuk istiqamah; bersungguh-sungguh dengan perjuangan dakwah ini dan terus-menerus melakukannya. Jangan sisakan peluang sedikit pun untuk lalai ataupun mengeluarkan pernyataan yang melencong dari cita-cita dakwah kita di hadapan anggota keluarga kita. Kesungguhan, niat kuat serta keikhlasan kita akan dapat dirasakan oleh orang yang serumah dengan kita.

Kedua: berupaya menyebarkan semangat Islam dan dakwah kepada mereka. Jika mereka ikut merasakan bara api semangat kita dalam berdakwah, niscaya mereka akan mudah ikut ke arah kebenaran. Agar mereka bisa ikut merasakan semangat kita, bisa dengan cara saat di rumah kita sering bercerita tentang pentingnya dakwah kita, bahawa masyarakat sekarang sedang terpuruk dengan menceritakan objek-objek dakwah kita dengan 1001 permasalahan yang membelit mereka dan jangan lupa selalu diikuti penjelasan tentang Islam sebagai penyelesaiannya. Kita tunjukkan pada ayah ibu dan saudara kandung kita; suami/isteri dan anak-anak kita bahawa kita berupaya keras untuk mengatur waktu dengan baik, agar kewajiban rumah terlaksana dengan baik dan dakwah pun berjalan dengan baik.

Ketiga: sering mengajak mereka ke acara-acara seminar, taklim, pengajian dan acara-acara dakwah kita agar mereka merasa ikut memiliki dan terlibat di dalamnya sehingga mereka ikut terdorong untuk memahami ikut serta dalam perjuangan dakwah kita.


Keempat: kita melakukan tiga hal di atas secara terus-menerus dengan istiqamah.

Kelima: tidak lupa berdoa kepada Allah SWT agar keluarga kita dibukakan pintu hatinya sehingga dapat menerima kebenaran, ikut serta memperkukuh dakwah kita. Dengan itu perjuangan dakwah penegakan syariah secara kaffah dengan Khilafah akan terasa ringan dengan dukungan orang-orang terdekat kita, orang-orang yang paling cintai-anggota keluarga kita. Amin! [Irawati TriKurnia; Guru SDIT Luqman Al-Hakim Hidayatullah Surabaya-Jatim]

Sumber: http://hizbut-tahrir.or.id/2010/08/20/menjadikan-keluarga-mitra-dakwah/


Ini ada berita terkini dari Melaka.
Sila klik untuk pembacaan.

Semalam mendengar tazkirah menarik 
dan yang penting termotivasi.
=)
Agenda Muslimah Selepas Ramadhan 
(Syawal dan seterusnya).
InsyaAllah, akan dikongsikan.

2 comments:

  1. Salam, shira..

    betul juga kata awak. Memang keluarga sangat penting untuk kita bersemangat dalam apa jua terutamanya dakwah..

    Thanks for sharing this with me.=)

    ninani-

    ReplyDelete
  2. @ninani,

    Welcome..
    memang keluarga juga penguat semangat bila kita melakukan apa-apa kerja. Sokongan keluarga sangat penting kan..

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat