Wordless Wednesday from Me!

Hari rabu kan.=)

seminar PKRS


Perhimpunan haram: 1,401 termasuk 13 kanak-kanak ditahan

KUALA LUMPUR 9 Julai – Polis menahan seramai 1,401 orang, 10 daripadanya pemimpin parti politik kerana menyertai perhimpunan haram di ibu negara sehingga pukul 5 petang ini.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar berkata, seramai 1,273 daripada mereka adalah lelaki, 115 wanita, 12 kanak-kanak lelaki dan seorang kanak-kanak perempuan. Sementara itu, seramai lapan daripada mereka termasuk Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih), Datuk S. Ambiga dibebaskan dengan jaminan polis pukul 6.30 petang ini. – Utusan

Sumber: Utusan Online, 09/07/2011

Membersihkan Pilihanraya Dalam Sistem Yang Rosak

Perhimpunan Bersih 2.0 akhirnya berjalan jua.  Meskipun amaran serta ugutan telah dikeluarkan oleh pihak polis, di samping provokasi yang dilakukan oleh para pemimpin telah dihebahkan melalui segala jenis media massa arus perdana sebelum ini, namun ia ternyata gagal dalam membatalkan hasrat rakyat untuk terus berhimpun. Dalam perkembangan terkini ini, ribuan telah ditahan dan disumbat ke dalam trak-trak polis serta dinafikan hak mereka untuk bersuara sepertimana yang dicanang-canangkan melalui “kebebasan bersuara” dalam negara demokrasi seperti Malaysia ini. Pencinta “demokrasi tulen”, Bersih 2.0 sebelum ini telah mengemukakan sebanyak lapan tuntutan mereka kepada pemerintah dalam usaha untuk melihat supaya pilihanraya dapat dijalankan dengan “telus dan adil”. Namun sayangnya mereka telah lupa bahawa mereka sebenarnya ibarat menuntut sesuatu kepada perompak rakyat yang telah bermaharajalela selama ini. Senario yang berlaku ini memberikan beberapa bukti untuk kita berfikir sejenak:

Pertama : Bukti hipokrasi kebebasan bersuara dalam demokrasi. Lihatlah bahawa apa yang berlaku ini adalah merupakan secebis daripada bukti hipokrasi kebebasan bersuara dalam dunia demokrasi. Kebebasan bersuara hanyalah terhad kepada para pemimpin yang memerintah serta kepada para pengampu mereka sahaja, tidak kira sama ada kenyataan yang mereka keluarkan kepada rakyat itu bertujuan untuk sengaja meniupkan perasaan curiga antara sesama rakyat. Acuan yang benar untuk bersuara hanyalah menurut kehendak pemerintah semata-mata.

Kedua : Pemimpin yang gila kuasa akan terus mempertahankan kuasa dengan apa jua cara sekalipun. Inilah bukti sebagaimana yang berlaku di beberapa negara umat Islam yang lain. Meskipun rakyat telah bangkit untuk melakukan muhasabah terhadap mereka dengan melakukan demonstrasi aman tanpa sebarang keganasan, balasan yang mereka terima ialah tembakan gas pemedih mata, semburan air atau cecair kimia, pukulan belantan, malahan boleh jadi juga peluru hidup. Mereka melakukan semua ini dengan alasan untuk menjaga keamanan, sedangkan merekalah (penguasa) yang telah banyak memporak-perandakan dan menyempitkan hidup rakyat selama ini.

Ketiga : Demokrasi memberi peluang kepada pemimpin yang khianat untuk terus berkuasa. Apa yang Bersih 2.0 cuba lakukan hanyalah untuk merasai pilihanraya yang telus dan adil, dan ini tidak akan mengubah apa-apa sebenarnya. Dalam sistem politik pilihanraya demokrasi-kapitalis, ia sebenarnya merupakan satu ruang dan peluang yang sangat besar bagi pemimpin yang khianat untuk terus berkuasa selama mana tempoh perkhidmatan mereka masih belum luput. Sedangkan dalam  sistem Islam, sekiranya seseorang pemimpin yang telah dipilih itu tidak melaksanakan seluruh sistem Islam dalam pemerintahan, maka secara automatik kepimpinan mereka dan ketaatan rakyat terhadap mereka menjadi tidak sah kerana mereka telah melanggar amanah yang telah diberikan oleh umat, tanpa perlu menunggu pilihanraya umum sepertimana sistem demokrasi sekarang.

Ini cumalah sebahagian daripada bukti-bukti untuk kita berfikir bersama, sejauh manakah kita masih lagi berharap dengan kapal demokasi yang sedang menunggu masa untuk tenggelam ini. Sampai bilakah kita sebagai umat Islam masih berharap untuk “membersihkan” pilihanraya dalam sistem yang sudah sememangnya kotor sejak azali lagi? Adakah kita sudah buta terhadap kesucian politik Islam yang telah Rasulullah SAW ajarkan kepada kita, di mana ia telah terbukti memberikan keamanan kepada dunia selama 13 abad lamanya? Marilah kita kembali kepada politik Islam yang sebenar, yang bukan sahaja menjamin keamanan kepada manusia, malah ia juga menjamin keamanan kepada seluruh alam. Wallahua’lam. [sumber : sini]

Nota: Supaya analisis saya tidak lambat sangat, ini juga sesuai dengan analisis saya tentang BERSIH 2.0

8 comments:

  1. rajinnye dgr seminar..kih3

    ReplyDelete
  2. as salam..
    pkrs..
    alhamdulilillah..

    =)

    tapi bila sebut isu kebebasan bersuara ni..
    rasa terpanggil untuk berfikir tentang hak mereka yang bukan Islam..
    risau..

    ReplyDelete
  3. waalaikumussalam,

    pkrs is PENDIDIKAN KESIHATAN REPRODUKTIF DAN SOSIAL (PKRS)

    p/s: kalau berkelapangan, saya akan cuba buat isu ttg hak mereka yg bukan Islam dalam konteks negara Islam yg sebenar.. InsyaAllah..

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat