Apabila Sembang Petang Dimulakan...

Petang yang dingin biasanya sangat enak jika masih berbaringan di atas tilam empuk.. Hujan yang turun bagaikan menarik narik mata agar terkatup rapat.. Tanpa mempedulikan keadaan yang bising tika itu.. Namun, panggilan si ketua keluarga mematikan niat itu.. Memanggil manggil agar panggilannya disahut.. "Iya, datang nih," jawabku ringkas.

Macam dah lama tak bersembang santai bersama dia.. Betul ke dah lama?? Sembang-sembang saya bukan sembarangan sembang.. Sembang-sembang biasa yang memberi motivasi.. Motivasi diri.. Bukan sekadar motivasi biasa tapi motivasi berlandaskan hukum syara', berlandaskan Islam, agar bisa menjalani kehidupan Islam.. Motivasi pembangun jiwa dan fikrah, pembangun mental dan fizikal, agar bersemangat untuk terus menyatakan bahawa "Tegaknya Khilafah Islamiyah", adalah suatu kefardhuan yang tidak bisa dilalaikan..

Bermulanya perbualan santai..

Disiplin menjadi tajuk hangat ketika berada di meja kayu yang banyak berjasa itu.. Tika itu, pengalamannya menjadi tentera menjadi topik untuk dibualkan.. Iya, memang hidup seorang tentera banyak menjadikan seseorang itu lebih berdisiplin dalam segala hal samada masa, pakaian, tatacara pergaulan, cara makan, cara menjadi seorang ketua, seorang pengikut dan sebagainya.. Adakah saya seorang yang dianggap berdisiplin?? Tidak, jika di pandangan matanya.. Anda bagaimana?? Sudah dianggap berdisiplinkah??


Disiplin diri adalah sebuah cara untuk membuat impian seseorang menjadi kenyataan. Tetapi adakah sekadar itu?? Disiplin diri juga adalah cara untuk mengubah kelemahan seseorang menjadi kekuatan. Iya, saya akuinya kerana pengalaman mengajar diri agar membina kekuatan diri apabila kita pernah dilemahkan.. Ingat ya, tiada apa yang mustahil apabila kita benar-benar inginkannya.. Tanpa disiplin, sekalipun kita tahu apa yang kita inginkan, kita tidak boleh mencapainya.. Tanpa disiplin, sekalipun kita tahu apa yang tidak kita inginkan, kita tetap tidak akan mampu menghindarinya.

Di dalam Surah Ali Imran ayat 18 yang berbunyi:

“Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang berilmu, juga menyatakan yang demikian itu. Tak ada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

Disiplin diri menjadi kata kunci kemajuan dan kejayaan serta kebesaran orang-orang besar yang pernah hidup dalam sejarah. Seorang pemimpin, atau siapa saja boleh mencapai kesejatian di bidangnya masing-masing kerana pernah mempraktikkan disiplin diri.

Presiden Amerika Syarikat (AS) ke-26, Theodore Rosevelt (1858-1919) pernah mengatakan, with self-discipline, most anything is possible; dengan disiplin diri, kebanyakan hal menjadi mungkin.

Manakala Gary Ryan Blair, seorang motivator negeri paman Sam, pernah berkata, self-dicipline is an act of cultivating. It require you to connect todays action to tomorrow’s results. There's a seasons for sowing a season of reaping. Self-discipline helps you know which is which. Isi pernyataan tersebut mahu mengatakan bahawa siapa yang melatih disiplin diri, maka dia akan menuai hasilnya pula. Orang yang tidak berdisiplin diri akan menerima akibatnya.

Disiplin diri adalah penting dalam mengisi hidup kita sebagai manusia lebih-lebih lagi sebagai seorang Muslim. Memang ia memerlukan usaha, kemahuan, dan juga pengorbanan tetapi harus diingat bahawa semua itu bukanlah hukuman. Melainkan jambatan bagi kita untuk mencapai kemungkinan tertinggi dan terbaik. Bukankah kita harus seperti itu?? Kerana kita adalah umat terbaik (khaira ummah) yang telah Allah SWT firmankan.

"Kamu (Wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji), serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)." (TQS Ali 'Imran [3]:110)

Tidak kira betapa pandai dan berbakatnya seseorang, sekiranya otak genius dan bakat-bakat luar biasa dibiarkan tanpa dukungan dari kekuatan disiplin diri, ia akan menjadi sia-sia. Tetapi peribadi yang biasa-biasa sahaja apabila mahu memberikan hidupnya dengan kekuatan disiplin diri yang tinggi, maka ia pun akan berubah menjadi peribadi yang genius dan unggul. Ini kerana kehidupan ini selalu berpihak kepada para pejuang yang mahu membangun perjalanan hidupnya dengan kekuatan disiplin diri yang tinggi, dan kehidupan ini juga menutup semua jalan kejayaan buat para pemalas yang enggan berbuat apa-apa di dalam kehidupan mereka. Bakat, kecerdasan, dan potensi hebat hanya akan terkubur bersama rasa malas yang hidup dalam diri kita, jika kita tidak mampu menjalankan disiplin diri yang konsisten di dalam hidup.

Disiplin juga terkait dengan keistimewaan yang ada pada manusia. Keistimewaan yang membezakan antara manusia dengan haiwan.. Bezanya manusia diberi akal sedangkan haiwan tidak.. Dalil di dalam Al-Quran menggambarkannya dengan jelas :

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka jahanam kebanyakan dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih hina lagi." (TQS Al- A'raf:179)

Tapi harus diketahui, jangan kita cuba membandingkan diri kita dengan orang lain. Itu tidak akan membantu sama sekali. Lihatlah kemampuan kita sendiri dan bercita-citalah bahawa kita akan semakin kuat ketika kita melatih diri.. Melatih diri untuk lebih berdisiplin.. Saya sukakan baris-baris puisi ini.. Saya perolehinya melalui halaqah.net.. Puisi ini sekadar hiburan untuk diri saya..

Di dalam pergaulan sanggupkah kita mengutamakan orang
Orang yang tersilap dan tersalah dimaafkan
Orang yang bercakap kita sanggup mendengarnya
Kita tidak akan bercakap kalau tidak ada manfaatnya
Kalau orang menghina kita diam sahaja atau tidak menjawabnya
Inilah di antara disiplin di dalam pergaulan
Waktu lapang adakah kita berfikir
Atau membaca atau menulis pengalaman
Atau ilmu pengetahuan atau berzikir
Agar masa tidak sia-sia dan terbuang

Wallahua'lam..

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat