Beberapa Fakta Riba'


1. Tahukah anda bahawa, riba', kadar faedah, dan bunga itu adalah benda yang sama?

2. Tahukah anda bahawa riba' adalah punca utama menyebabkan yang miskin semakin miskin dan yang kaya semakin kaya?

3. Tahukah anda bahawa riba' juga salah satu penyebab jatuhnya empayar Ottoman?

4. Tahukah anda karangan William Shakespeare bertajuk "Merchant of Venice" berkisar mengenai pengambilan riba?

5. Tahukah anda bahawa Allah SW dan Rasulnya mengishtiharkan perang terhadap mereka yang mengambil riba'? (Surah Al Baqarah 2:279)

6. Tahukah anda bahawa mengambil riba', memberi riba' merekod dan menjadi saksi kepada urusan riba itu dosanya adalah sama? (Sahih Muslim)

7. Tahukah anda bahawa larangan riba' juga terdapat didalam Kitab Injil? (Leviticious 25:35-7, Exodus 22:24, Deutronomy 23:19-20 dll.)

8. Tahukah anda bahawa terdapat 70 jenis riba'? Dan yang paling kecil dosanya adalah seperti berzina dengan ibu sendiri? (Ibnu Majah, Baihaqi)

9. Tahukah anda bahawa menerima satu dirham (wang perak) riba' dengan menyedarinya, dosanya lebih besar dari berzina 36 kali? (Ahmad)

10. Tahukah anda bahawa semasa israk mikraj, Nabi SAW melihat mereka yang makan riba' perutnya dipenuhi dengan ular? (Ahmad, Ibn Majah)

11. Tahukah anda bahawa akan tiba masanya tidak ada seorang pun didunia ini yang terkecuali dari riba', jika dia tidak terlibat dengan riba' sekalipun debu atau wap riba' akan kena padanya (Sahih Abu Daud)

Rujukan: The Prohibition of Riba In The Quran & Sunnah oleh Sheikh Imran Hossein dan syurgadidunia.

5 comments:

  1. SEKADAR INGIN BERTANYA,
    'Tahukah anda bahawa mengambil riba', meri mberiba' merekod dan menjadi saksi kepada urusan riba itu dosanya adalah sama? (Sahih Muslim' EMM... BAGAIMANA DENGAN PINJAMAN WANG PTPTN, KITA SEBAGAI STUDNT MEMANG TAHU ADANY RIBA DLM PNJAMAN INI.. JDI KIRANYA KTA 'MEMBERI RIBA',BERDOSAKA SYA SBGAI PEMINJAM, SEDNGKN, TNPA PINJAMN INI, BGIMNA LA MAU SAMBUNG BLJR:-)
    JIKA ADA SILAP MAAFKAN SAYA..............

    ReplyDelete
  2. Anonymous,

    di sini saya kongsikan apa seorang sahabat saya beritahu.. Tapi diingatkan, saya di sini juga belum pernah mencubanya.. sekadar memberitahu..

    Salam. Sekadar berkongsi. Kepada adik-adik yg masih menuntut, kakak2 dan ibu2 yang ada adik2 atau anak2 yg baru masuk ke IPTA/IPTS, masalah biasiswa/ pinjaman mungkin menjadi masalah besar bagi sesetengah pihak. Selepas melalui pengalaman berdepan dgn masalah2 berkaitan biasiswa sebelum ini, saya rasa masalah utama ialah apabila kita kurang terdedah dengan sumber2 yang ada di luar, penaja yg 'low profile' dan kadang2 kita mudah menerima satu2 biasiswa tanpa kaji sedalam2nya setiap syarat2 penerimaan atau masalah2 yg mungkin akan terjadi selepas itu.

    saya puaslah cari dekat web site sana sini supaya dapat bg alternatif lain kepada adik2 student baru yg tak berpeluang dapat JPA@MARA, tapi tak nak terlibat dgn pinjaman melibatkan riba (PTPTN)..Saya ada jumpa satu website yg saya rasa sangat membantu kerana ia diwujudkan sendiri oleh bekas timbalan pres MPP UIA yg sebelum ini banyak terima aduan dan uruskan masalah2 berkaitan biasiswa mahasiswa.

    Sila rujuk di sini: http://www.kitbiasiswa.com/.

    Semoga membantu dan sila sebarkan kepada keluarga terdekat dan sahabat2.

    ReplyDelete
  3. like trying to spot a black ant on a black stone in a dark black night.

    ReplyDelete
  4. terima kasih atas perkongsian.. emm.. thn ni pengajian sya adlh thn akhr.. da tk ble tukar pinjaman suda:-) but gud infrmsi, nnt ble di sebarkn kpd adk2 junior..... harap2 Allah ampun semua dosa hamba2-NYA...... selamat berpuasa:-)

    ReplyDelete
  5. jadi, apakah penyelesaiannya utk beli kereta dan rumah?

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat