'Chronicles Of Riddick'

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Dah lama rasanya saya ingin meng'post' entri ini tetapi sering kali tidak jadi.. Kerana apa?? Kerana saya beranggapan bahawa ada isu yang lebih besar, utama dan menarik perlu saya dahulukan (post).. Namun, akhirnya saya menulis juga hari ini setelah saya membaca blog teman matrik saya dahulu.. Tajuknya agak pelik.. Dan kerana peliknya tajuk di entri beliau, maka ia menarik minat saya untuk terus membaca penulisan yang terbaru itu. Penulisan dia bukanlah pencetus untuk saya menulis entri ini tetapi sebagai pendorong agar saya menyegerakan apa yang terlintas di fikiran saya beberapa hari yang lalu.. Itu pun setelah saya menonton sebuah filem yang ditayangkan di siaran televisyen tempatan pada minggu lepas.. Bersempena dengan filem itu, saya telah menamakan tajuk entri saya ini..

Di sini saya ceritakan sebahagian plot filem tersebut.

"Filem ini telah menjelaskan motif dari Necromongers, sebuah kaumperang salib di perjalanan menuju ruang Underverse, yang gelap dari cermin biasa di mana kematian tidak memiliki makna. Pemimpin mereka, Tuhan Marshal (Colm Feore), perintah yang sistematis Necromonger pasukan besar untuk menyerbu dunia dan penduduk yang ditukarkan menjadi Necromongers; orang-orang yang menentang tukaran mati.



Richard B. Riddick (Vin Diesel) adalah pengelakkan ganjaran pemburu Toombs (Nick Chinlund) dan krew pesawat. Toombs sedang mencuba untuk mengumpulkan 1,5 juta gamjaran Riddick diletakkan di kepala. Riddick membunuh semua tetapi Toombs dan meninggalkan planet dengan kapal, untuk menetapkan saja planet Helion Perdana, dari mana berasal ganjaran. Dalam Direktor dari Cut, wabak oleh Riddick adalah visi dari sebuah karakter bernama Shirah selama penerbangan, yang memberitahu dia, Riddick terakhir dari pahlawan-perlumbaan disebut Furians."

p/s: Cerita filem tersebut saya muatkan di sini adalah sekadar hiburan dan perkongsian sahaja.. Tidak lebih dari itu.. Harap maklum..

Sebenarnya apa yang ingin saya sampaikan di sini adalah 'mengapa saya mencipta blog ini' atau dalam bahasa mudahnya 'kenapa saya bikin blog nih' (hehe)?? Pada asalnya saya tidak pernah tahu apa itu blog.. Malah, tengok blog pun saya tidak pernah.. Bagaimanakah rupanya blog itu?? Apakah itu blog??


Blog (singkatan dari "web log") adalah bentuk aplikasi web yang menyerupai tulisan-tulisan (yang dimuat sebagai posting) pada sebuah halaman web umum.

Blog mempunyai fungsi yang sangat pelbagai, dari sebuah catatan harian, media penerbitan dalam sebuah kempen politik, hingga program-program media dan perusahaan-perusahaan. Sebahagian blog dimiliki oleh seorang penulis tunggal, sementara sebahagian lainnya oleh beberapa penulis. Banyak juga weblog yang memiliki kemudahan interaksi dengan para pengunjungnya, seperti menggunakan buku tamu dan ruangan komen yang dapat membenarkan para pengunjungnya untuk meninggalkan komen atas isi dari tulisan yang diterbitkan, namun demikian ada juga yang yang sebaliknya atau yang bersifat non-interaktif.

Memandangkan blog mempunyai pelbagai fungsi, maka terdapat beberapa jenis blog.. Blog-blog tersebut boleh dikategorikan kepada:

  1. Blog politik: tentang berita, politik, aktivis, dan semua persoalan berasaskan blog
  2. Blog peribadi: buku harian online yang berisikan tentang pengalaman seharian seseorang, keluhan, puisi atau syair, idea-idea jahat, dan perbincangan teman.
  3. Blog bertopik: blog yang membahas tentang sesuatu, dan fokus pada bahasan tertentu
  4. Blog kesihatan: lebih spesifik tentang kesihatan. Blog kesihatan kebanyakan berisi tentang keluhan pesakit, berita kesihatan terbaru, keterangan-ketarangan tentang kesihatan, dll.
  5. Blog sastera: litblog (Literary blog).
  6. Blog perjalanan: fokus pada kritikan cerita perjalanan yang menceritakan keterangan-keterangan tentang perjalanan/traveling.
  7. Blog kajian: persoalan tentang akademik seperti berita kajian terbaru.
  8. Blog hukum: persoalan tentang hukum atau urusan hukum; disebut juga dengan blawgs (Blog Laws).
  9. Blog media: berfokus pada kritikan kebohongan atau ketidakkonsistensi media massa; biasanya hanya untuk surat khabar atau jaringan televisyen
  10. Blog agama: membahas tentang agama
  11. Blog pendidikan: biasanya ditulis oleh pelajar atau guru.
  12. Blog kebersamaan: topik lebih spesifik ditulis oleh kelompok tertentu.
  13. Blog petunjuk (directory): berisi ratusan link halaman website.
  14. Blog niaga: digunakan oleh pegawai atau usahawan untuk kegiatan promosi perniagaan mereka
  15. Blog penjelmaan: fokus tentang objek diluar manusia; seperti kucing
  16. Blog pengganggu (spam): digunakan untuk promosi perniagaan gabungan; juga dikenal sebagai splogs (Spam Blog)
Dan blog saya di kategori mana?? Yang mana ya?? Yang mana satu, idaman kalbu,. Kesimpulannya, blog saya tidak boleh dikategorikan di dalam senarai di atas.. Kerana blog saya tidak spesifik, sebab entri nya campur-campur je.. Blog anda, bagaimana?? Adakah tersenarai dalam kategori di atas?? Atau sama seperti saya??

Berceloteh panjang pula saya ni pasal blog.. Saja je sebab nak panjangkan entri ini.. Hee.. Lagi apa ya nak tulis?? Erm.. Iyah, penghargaan kepada mereka-mereka yang banyak berjasa kepada saya kerana membantu saya dalam 'pembikinan' blog .::Wanita Mustanir::., samada secara langsung atau pun di sebalik tabir.. Dan siapakah mereka-mereka itu?? Adakah mereka kawan-kawan saya?? Owh, tidak.. Mereka-mereka adalah sahabat-sahabat saya di alam maya, yang saya sendiri tidak pernah lihat ataupun berjumpa.. Namun saya yakin, aturan Allah pasti akan menemukan kami samada dirancang ataupun secara tidak sengaja.. Mereka-mereka adalah blogger-blogger di link blog saya ini.. Which one?? Not one, but more than one.. Should i tell who are them?? I think should not so, find out by yourself.. (^_^)

Mengenali dunia maya yang banyak fungsinya menyebabkan saya semakin banyak menimba ilmu dari mereka-mereka yang pakar lagi mahir.. Pakar dan mahir dari segi apa?? Dari segi membaca kod-kod HTML, especially.. Saya, dari zero kepada tahulah juga sikit-sikit.. Dari saya tidak tahu apa-apa, sehingga saya boleh juga mengajar orang tapi hanya di alam maya juga..

Dan dari situ, saya semakin mengenali dunia maya.. Jika dulu saya hanya tahu laman web sosial (friendster),membaca, menaip dan membalas emel tapi sekarang banyak yang saya telah 'study and explore'.. So, banyaklah yang saya telah ketahui.. Apa yang saya nak sampaikan di sini, kawan di alam maya ada baik dan juga buruknya.. Maka, pandai-pandailah memilih sahabat..

Cuba anda lihat ayat gerak-gerak di sebelah kanan blog saya ini.. Ada dua ayat gerak-gerak.. Anda rasa memang saya pandai ke menggerak-gerak ayat tersebut?? Tidak.. saya memang tidak tahu sehinggalah saya belajar dari seorang sahabat alam maya.. Dan saya juga telah mengajarkannya kepada sahabat alam maya yang lain.. Begitu juga 'seterusnya' yang ada di setiap entri saya.. kalau tidak sahabat saya yang ajarkan, saya tidak akan tahu.. Now, i knew many things.. Happy sebab sekarang sudah tahu.. Alhamdulillah.. Terima kasih kepada semua sahabat-sahabat alam maya yang sudi mengajar saya tentang membaca kod-kod HTML ini dan apa juga yang berkaitan dengannya..

Wallahua'lam..

2 comments:

  1. Salam juang,

    Sebenarnya sebelum orang lain mengenal 'blog'... orang jawa dah kenal dulu... sebab tu dalam bahasa jawa ada istilah 'goBlog'... hehehe! :)

    Tapi yang pastinya blog enti tak termasuk dalam kategori blog yang 'goblog' seperti yang dikenali oleh orang-orang jawa tu. Harap-harap blog ana dan kawan-kawan yang lain pun bergitu.

    Wasalam. :)

    ReplyDelete
  2. Salam juang kembali,

    Yeke orang jawa dah kenal dulu?? Saya ada family orang jawa tapi takde pula mereka bercakap pasal 'blog'..(just kidding)..hehe

    'goblog'?? macam saya pernah dengar orang jawa cakap.. Tapi saya lupa apakah maksudnya.. hee

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat