Madrasah Ujian

Bismillahirrahmanirrahim..

Sebagai seorang manusia, ujian dan cubaan yang menimpa adalah lumrah alam. Manusia manakah yang tidak pernah ditimpa ujian? Manusia manakah yang tidak ditimpa cubaan dan dugaan? Namun sebagai seorang Muslim, ujian dari Allah adalah untuk menguji para hambaNya agar sentiasa bersyukur dengan nikmat yang dikurniakan, agar umat Islam itu tidak lalai dan lupa akan hakikatnya dijadikan dan agar manusia sedar bahawa dunia ini adalah pinjaman dariNya.

لاَ يَزَالُ الْبَلاَءُ بِالْمُؤْمِنِ أَوِ الْمُؤْمِنَةِ فِى نَفْسِـهِ وَفِى مَالِهِ وَفِى وَلَدِهِ حَتَّى يَلْقَى اللهَ وَمَا عَلَيْهِ مِنْ خَطِيئَةٍ

Ujian akan terus menghampiri orang Mukmin dan Mukminah pada diri, anak dan hartanya hingga ia menjumpai Allah dan tidak ada kesalahan yang harus dia tanggung (HR Ahmad, Tirmidzi, Ibn Hibban, al-Hakim, al-Baihaqi, Abu Ya’la dan al-Bukhari dalam al-Adab al-Mufrad)

At-Tirmidzi berkata, “Ini adalah hadis hasan sahih.”

Al-Hakim berkata, “Ini adalah hadis sahih menurut syarat Muslim, tetapi tidak dikeluarkan oleh keduanya dan ia memiliki syahid sahih.”

Makna Hadis

Hadis ini menjelaskan bahwa ujian akan terus menghampiri seorang Mukmin—dalam riwayat lain seorang hamba—selama ia masih bernafas. Bahkan hidup dan mati itu sendiri merupakan ujian untuk mengetahui siapa hamba yang paling baik amalnya (TQS al-Mulk [67]: 2).


Bala’ secara bahasa ertinya imtihan wa al-ikhtibar (ujian dan cubaan). Menurut Ibn al-Atsir dan yang lainnya bala’ terjadi dalam kebaikan (khayr) dan keburukan (syarr). Makna hadis tersebut adalah bahwa ujian dan cubaan dalam bentuk kebaikan (khayr) dan keburukan (syarr) akan terus menimpa Mukmin dan Mukminah atau hamba pada umumnya (Lihat: QS al-Anbiya’ [21]- 35).

Umumnya, orang menilai ujian dan cubaan itu berupa keburukan atau musibah. Jarang sekali kenikmatan dan sesuatu yang baik dinilai sebagai ujian. Namun, nash-nash syariah menjelaskan bahawa semuanya merupakan ujian untuk menguji: apakah kita boleh bersabar ketika menghadapi musibah dan bersyukur ketika mendapat kenikmatan dan kebaikan; apakah kita tetap istiqamah di jalanNya dalam dua keadaan itu.

Tidak jarang orang lulus ketika diuji dengan musibah dan kesusahan, namun ia gagal ketika diuji dengan kenikmatan dan kesenangan. Kesedaran bahawa kesenangan itu merupakan ujian akan menuntun kita untuk tetap terjaga dan tidak terlena dengan kenikmatan itu lantas kehilangan keistiqamahan dan terjebak dalam menikmati kesenangan itu.

Musibah atau keburukan menimpa juga merupakan ujian apakah kita bersabar menghadapinya dan redha menerimanya ataukah tidak. Jika kita mampu bersabar maka itu adalah kebaikan yang luas. Sebab, setiap musibah, sekecil apapun, jika kita hadapi dengan kesabaran, boleh menggugurkan dosa dan menaikkan darjat kita di hadapan Allah. Rasulullah SAW pernah bersabda:

لاَ يُصِيبُ الْمُؤْمِنَ شَوْكَةٌ فَمَا فَوْقَهَا إِلاَّ رَفَعَهُ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ بِهَا دَرَجَةً وَحَطَّ عَنْهُ بِهَا خَطِيئَةً

Tidaklah sebuah duri mengenai seorang Muslim atau lebih dari itu kecuali dengannya Allah mengangkatnya satu darjat dan menghapus darinya satu kesalahan (HR Tirmidzi, Muslim, Ahmad, Ibn Hibban dan al-Baihaqi).

Dalam riwayat lainnya dikatakan: nescaya dengan musibah itu Allah mencatat satu kebaikan baginya. Ertinya, ia diberi pahala atas keredhaannya terhadap qadha’, kesabarannya; ia bersyukur dan hanya mengadukan musibahnya kepada Allah SWT.

Kerananya, bagi orang Mukmin semua perkara akan menjadi kebaikan. Rasul SAW bersabda:

عَجَبًا لأَمْرِ الْمُؤْمِنِ إِنَّ أَمْرَهُ كُلَّهُ خَيْرٌ وَلَيْسَ ذَاكَ لأَحَدٍ إِلاَّ لِلْمُؤْمِنِ إِنْ أَصَابَتْهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ وَإِنْ أَصَابَتْهُ ضَرَّاءُ صَبَرَ فَكَانَ خَيْرًا لَهُ

Menakjubkan perkara seorang Mukmin itu kerana sesungguhnya semua urusannya merupakan kebaikan. Hal itu tidak menjadi milik seorangpun kecuali orang Mukmin. Jika mendapat kesenangan ia bersyukur. Itulah kebaikan baginya. Jika ditimpa kesusahan ia bersabar. Itu pun merupakan kebaikan baginya (HR Ahmad, Muslim, ad-Darimi, Ibn Hibban dan al-Baihaqi).

Hendaklah kita sedar sepenuhnya, bahawa kedudukan, kecukupan harta, dan berbagai kesenangan lainnya adalah ujian. Semoga kita tak lupa bersyukur dan tetap istiqamah di jalan Allah, tidak terlena dengan kesenangan itu. Hendaknya kita juga selalu sedar bahawa kesusahan, musibah dan berbagai ketidaksenangan yang menimpa merupakan ujian. Hendaknya kita berusaha untuk sabar kerana Rasul pernah bersabda:

…وَمَنْ يَتَصَبَّرْ يُصَبِّرْهُ اللهُ، وَمَا أُعْطِىَ أَحَدٌ عَطَاءً خَيْرًا وَأَوْسَعَ مِنَ الصَّبْرِ

Siapa saja yang berusaha untuk sabar nescaya Allah akan menjadikannya mampu bersabar. Tidaklah seorang pun diberi suatu pemberian yang lebih baik dan lebih luas daripada kesabaran (HR Bukhari, Muslim, Ahmad, Abu Dawud, an-Nasai, at-Tirmidzi dan ad-Darimi).

Allahumma ij’alna min asy-syakirin wa ash-shabirin. Wallhua'lam..

2 comments:

  1. salam...ujian ada 2 bntk..pertma,bilamana sesorg itu diuji,maka bertambahnya keimanan n ketaatannya pd Allah..maka itu dinamakan ujian yg sebenar.Ya ke-2,jika sesuatu ujian dikenakan kpdnya menyebabkan ia terus menerus melakukan maksiat dan dosa,maka itu dinamakan Bala'..wallahua'lam..sama2 kita periksa diri.

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat