Power of Humality (Special to my YOUNGEST sis)

Mulakan harimu dengan senyuman. Hee =)

Nota : Kita perlu mulakan setiap hari dengan bismillah.

After sesi mengemas rumah dan menyidai kain serta menyelesaikan segala tugasan rumah, saya berehat sebentar untuk menghilangkan peluh di badan. Sambil mata tertumpu kepada siaran langsung Malaysia Hari INI (MHI) di tv3 dan juga sembang pagi di RTM2.

Apa yang menarik adalah tajuk yang diperbincangkan oleh seorang Prof Dr. Maaf ye, saat ini saya dah terlupa akan namanya. Power of Humality. Saya tertarik bukanlah sebab tajuknya sangat tapi lebih kepada cara penyampaian Prof Dr itu sendiri. Very confident. And so motivated. Mungkin sebab saya memang ingin sangat memberi motivasi kepada orang lain.

Saya cari-cari juga artikel-artikel yang berkaitan power of humality ni. Google search. Then, keluarlah all the lists about power of humanity. Tapi saya tetap nak cari power of humality. I know the different between the words but i don't know the meaning of humality. Saya search sekali lagi, adalah beberapa yang berkaitan yang ada word humality. Skrol ke bawah sikit untuk other links, saya ternampak wikipedia, easy web to know about something. But this (wikipedia) is just to know brief about something not the real one or authentic one okay. So that i can get some idea what is humality.

Actually, after read the wiki, not humality but HUMILITY. So for the full translation because i still blur, it's about 'kerendahan hati' or dalam bahsa biasanya adalah tawaduk atau khusyuk. Everything is easy with 'dunia di hujung jari anda', mem'promote' kepada anyone yang mencari apa-apa sahaja maklumat tetapi susah nak jumpa, hee. Tiba-tiba pula entri ini menjadi bahasa rojak. But doesn't matter, still can understand right?

Why humility?

"Dan demi sesungguhnya Kami telah utuskan Rasul-rasul kepada umat-umat yang dahulu daripadamu (lalu mereka mendustakannya), maka Kami seksakan mereka dengan kemelaratan dan kesengsaraan, supaya mereka berdoa (kepada Kami) dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat). Tetapi mengapa mereka tidak berdoa kepada Kami dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat) ketika mereka ditimpa azab Kami? Bahkan yang sebenarnya hati mereka telah menjadi keras (tidak mahu menerima kebenaran) dan Syaitan pula memperelokkan pada (pandangan) mereka apa yang mereka telah lakukan." 
(Surah Al-an'am ayat 42-43)

"Belum tibakah masanya bagi orang-orang yang beriman, untuk khusyuk hati mereka mematuhi peringatan dan pengajaran Allah serta mematuhi kebenaran (Al-Quran) yang diturunkan (kepada mereka)? Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras dan banyak di antaranya orang-orang yang fasiq (derhaka)." 
(Surah Al-Hadid ayat 16)

Many great philosophers have spoken of the importance of exercising both humility and confidence. Some people can attracted to other people just being themselves.

So,just be yourself. And don't be too shy. =)

Entri ini dah terlalu lama.
Sejak bulan 6 yang lalu.
Tapi saya siarkan juga.
Selamat beramal. =)

2 comments:

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat