Hidup Berjiran

Guruh di langit sudah bertasbih memuji Allah Yang Maha Besar. Redup awan kian menggelap. Kesejukan aroma hujan mulai menusuk seluruh urat badan. Subhanallah. Sungguh tiada tandingan makhluk dalam penciptaan langit dan bumi serta fenomena alam.

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda-tanda (ayat) bagi orang yang berakal” (TQS. Ali ‘Imran [3]: 190).

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi. Silih bergantinya malam dan siang. Berlayarnya bahtera di laut yang membawa apa yang berguna bagi manusia. Dan apa yang Allah turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu Ia hidupkan bumi sesudah matinya (kering). Dan Ia sebarkan di bumi itu segala jenis hewan. Dan pengisaran air dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi. Sesungguhnya (semua itu) terdapat tanda-tanda (Keesaan dan Kebesaran Allah) bagi kaum yang memikirkan” (TQS. Al-Baqarah [2]: 164).

Gambar tiada kaitan dengan entri. Gambar hiasan.

Jika sebelum bunyi guruh berdentum, bunyi jeritan dan teriakan jiran menjadi halwa telinga. Sabar jelah saya bersama teman serumah. Kata teman saya, "Apalah diorang nih, pagi bising, petang bising, malam pun bising jugak." Apakah jiran itu tidak tahu hidup berjiran? Adakah menganggu ketenteraman jiran adalah perkara remeh? Tidak sama sekali.  

Rasulullah SAW bersabda, “Demi Allah, tidak beriman; demi Allah, tidak beriman; demi Allah, tidak beriman. Nabi SAW ditanya, “Siapa, wahai Rasulullah? Nabi SAW menjawab, “iaitu orang yang tetangganya tidak merasa aman kerana perbuatannya.” (Muttafaq ’alaih).

Makanya, kita janganlah membuat pergaduhan yang akan atau boleh mengganggu ketenteraman jiran seperti bunyi suara TV, radio yang terlalu kuat, atau hilai ketawa dan gelak besar sehingga membuat jiran rasa tidak selesa lebih-lebih lagi apabila kejiranan tersebut adalah rumah bertingkat. (baca: flat dan apartmen)


21-1 yang terganggu.

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat