Pas + UMNO = Bersatu = Hukum ISLAM Diterapkan?

Malaysia mudah amal dasar Islam jika Pas, UMNO bersatu (sila baca untuk berita penuh.)



Baru sekarang nak bersatu dan mengamalkan Islam? Bermakna sebelum ini Pas dan UMNO tidak mengamalkan dasar Islam? Inikah yang dikatakan negara Islam? 

Benarkan apabila Pas dan UMNO bersatu, hukum Islam akan diterapkan? Apakah hanya hudud di Kelantan yang akan dilaksanakan? Bagaimana dengan negeri-negeri lain di 1Malaysia ini? 


Saya memetik kenyataan Lokman dalam keratan akhbar Utusan Online. Lokman yang juga bekas ahli PKR berpendapat, Pas tidak mungkin dapat menubuhkan negara Islam seperti diharapkan kerana tidak mempunyai kuasa dua pertiga di Parlimen kecuali bersatu dengan UMNO yang mempunyai suara majoriti orang Melayu dan Islam.

Nampak sangat kenyataannya yang nak laksanakan dan menubuhkan negara Islam hanyalah Pas. Bagaimana kesatuan yang dicanangkan ini akan menyebabkan hukum Islam dilaksanakan sedangkan UMNO tidak berdecit pun untuk menerapkan Islam. Apalah yang para pemimpin ini fikirkan ye? Sungguh dangkal pemikiran mereka apabila kesatuan yang diwar-warkan ini masih bukan untuk kepentingan rakyat amnya dan umat Islam khususnya.

Sesungguhnya mereka takkan bersatu sehingga Islam menjadi perjuangan mereka. Ukhuwah Islamiyah wajib diwujudkan secara nyata. Syariat telah menjelaskan banyak sikap dan tingkahlaku sebagai kewujudannya. Contohnya, sikap saling mencintai sesama Muslim. Rasulullah SAW bersabda:

Kalian tidak masuk syurga hingga kalian beriman dan belum sempurna keimanan kalian hingga kalian saling mencintai … (HR Muslim).

Kaum Muslim juga harus saling bersikap dzillah yakni meliputi kasih-sayang, belas kasih, dan lemah lembut (QS al-Maidah [5]: 54); bersikap rahmah terhadap umat Islam (QS al-Fath [48]: 29); dan  rendah hati kepada kaum Mukmin (QS al-Hijr [15]: 88).

Mereka juga diperintahkan untuk tolong-menolong; membantu keperluan dan menghilangkan kesusahan saudaranya; melindungi kehormatan, harta, dan darahnya; menjaga rahsianya; menerima permintaan maafnya; dan saling memberikan nasihat. Masih sangat banyak manfestasi ukhuwah lainnya.

Wujud ukhuwah islamiyah tidak hanya bersifat individual, namun juga wajib diwujudkan dalam tatanan kehidupan yang dapat menjaga keberlangsungannya. Di sinilah Islam telah mewajibkan umatnya agar hanya memiliki satu negara dan satu kepemimpinan yang dipimpin oleh seorang khalifah. Rasulullah SAW bersabda:

Jika dibaiat dua orang khalifah, maka bunuhlah yang terakhir dari keduanya. 
(HR Muslim)

Islam juga melarang setiap usaha memisahkan diri dari Khilafah.  Allah SWT memerintahkan Khalifah untuk memerangi kaum bughat (pemberontak) hingga mereka mahu kembali ke pangkuan Khilafah (QS al-Hujurat [49]: 9). Nabi SAW pernah bersabda:

Siapa sahaja yang datang kepada kalian, sedangkan urusan kalian berada di tangan seseorang (Khalifah), lalu dia hendak memecah-belah ikatan kesatuan dan mencerai-beraikan jemaah kalian, maka bunuhlah dia. (HR Muslim dari Arfajah)

Islam menetapkan kesatuan umat dan negara merupakan salah satu qadhiyyah mashiriyyah (perkara utama). Sebabnya asy-Syari‘ telah menjadikan hidup dan mati untuk menyelesaikannya. Dengan kesatuan itu, kaum Mukmin menjadi kuat, sebagaimana sabda Rasul SAW:

Mukmin dengan Mukmin lainnya bagaikan satu bangunan; sebahagian menguatkan sebahagian lainnya. (HR. Bukhari, at-Tirmidzi, an-Nasa'i dan Ahmad) 

Ukhuwah umat Islam yang disita-siat saat ini wajib segera diakhiri. Caranya adalah Daulah Khilafah Islamiyah WAJIB segera ditegakkan, nescaya ukhuwah Islamiyah pun akan nyata kembali.

Wallahulam..

1 comment:

  1. pendapat yg bernas.. jadi bagaimana khilafah perlu ditegakkan.. bole ceritakan ke.. tq


    john

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat