Mari Membuat Penulisan Gaya SPM =D

Tajuk yang diberikan oleh saya adalah 'Bincangkan keburukan-keburukan Globalisasi.' Sila baca soalan dengan teliti dan jawab dengan penuh yakin. Kegagalan anda untuk menulis dengan baik mengikut kefahaman anda akan menyebabkan markah anda ditolak. Anda siberi masa 1 jam untuk menyiapkan penulisan anda. Selamat menjawab. Hee.

Okay, sekadar intro untuk mengimbau kembali soalan-soalan SPM yang pernah dijawab. Tapi insyaAllah, setakat ini anda takkan jumpa soalan SPM yang begini kan? Sebabnya soalan yang akan diberikan oleh badan peperiksaan adalah 'Nyatakan kebaikan-kebaikan Globalisasi.' Mustahil untuk mereka memberi soalan tentang keburukan Globalisasi memandangkan negara 1Malaysia adalah negara pendukung globalisasi. Hee.

Ini entri berat lagi intelektual. Saya dah maklumkan kepada anda pada entri semalam. Sila baca ini untuk lebih jelas. InsyaAllah. Perbincangan saya bersama sahabat-sahabat mencambahkan lagi politik globalisasi saya. Maka, ini jawapan yang dibincangkan tempoh hari.

"Keburukan-keburukan Globalisasi."

Saya bahagikan keburukan-keburukan globalisasi kepada 3 skop; sosial, politik dan ekonomi.

Dari segi sosial. Globalisasi memberikan akses internet yang sangat meluas sehingga ada yang mengatakan, 'dunia di hujung jari.' Memang benar internet memberi kemudahan kepada pengguna dengan sangat meluas. Tetapi kebaikan Globalisasi sentiasa datang dengan keburukan yang amat banyak lagi melimpah ruah. Akses laman web lucah sangat mudah diperolehi. Kita hanya perlu menaip apa yang kita nak, maka kita akan dibawa oleh arus internet yang sangat hebat ke laman web lucah yang diingini. Fenomena ini bukan sahaja melibatkan pengguna dewasa malah melibatkan kanak-kanak yang sangat celik IT walaupun akalnya masih belum sempurna untuk berkembang.

Perkembangan teknologi terkini dan terhebat, memberikan 1001 keburukan kepada globalisasi. Laman-laman sosial yang disediakan, memberikan ruang yang terbuka buat muda-mudi serta tua bangka untuk bergaul mesra tanpa batasan dengan insan ajnabi. Perkenalan yang singkat dalam sesaat, membuka pintu pertemuan buat 2 insan yang tidak pernah mengenali di alam realiti. Akibat realiti 'aksi-aksi tidak sihat' yang disajikan di depan mata setiap hari, lantas pertemuan itu menjadi saksi dosa zina. Nauzubillah min zalik!

Dari segi ekonomi. Globalisasi hanya memberi keuntungan kepada negara-negara besar yang mempunyai para pemodal yang kaya raya. (Baca: Kapitalis) Globalisasi tidak melihat atau menghiraukan kesengsaraan buat rakyat negara-negara dunia ketiga bukan para pemimpin seperti di Malaysia ini. Pelaburan dan pasaran bebas merupakan salah satu cabang globalisasi. Perdana Menteri Malaysia yang ke-6 Najib Tun razak, mendukung aspirasi pasaran bebas. Dengan sokongan yang diberikan beliau, maka banyaklah syarikat-syarikat luar negara yang melabur di Malaysia.

Saya beri contoh yang sangat mudah. Pasar raya besar Tesco, Carefour, dan sebagainya merupakan pelaburan warga asing. Akibat berkembang pesat pasar raya ini di ibu kota dan di beberapa tempat yang strategik, maka ramai peniaga-peniaga kecil gulung tikar. Siapakah peniaga-peniaga kecil ini? Merekalah insan-insan yang tak mampu bersaing dengan pasar raya Gergasi ini. Kerana apa? Kerana mereka tidak mampu memberikan modal yang sangat besar berbanding hypermarket ini. Mereka membeli dengan harga runcit dan menjual kembali dengan untung yang tak seberapa.

Berbanding dengan hypermarket, mereka mampu menyediakan modal yang banyak. Apabila membeli sesuatu barangan dengan harga pukal, kita boleh mendapat keuntungan yang berkali ganda. Jadi kalau nak dibandingkan dengan peruncit-peruncit biasa, layakkah kita nak bersaing di era globalisasi ini?

Sedangkan Rsulullah bersabda :

"Rasulullah bertanya mengenai usaha yang paling baik sebagai sumber pendapatan atau rezeki. Baginda menjawab: Pekerjaan yang paling baik hasil usahanya sendiri dan setiap perniagaan yang baik serta halal." (Riwayat Bazzar dan Sohehahu al-Hakim)

Konsep perniagaan dalam Islam berasaskan apa yang ditegaskan oleh Allah S.W.T melalui al-Quran yang bermaksud:

"Urus niaga dan jualbeli yang dilakukan secara suka sama suka iaitu berpuas hati antara penjual dan pengguna." (Surah an-Nisa':29)

Konsep yang terkandung di dalam ayat ini amat penting didalam sistem ekonomi Islam yang memberi maksud kedua-dua pihak penjual dan pengguna atau pembeli sama-sama merasa rela dan berpaus hati tanpa terdapat penindasan dan penipuan satu sama lain.

Justeru, Islam melarang keras urusan muamalah berunsur riba kerana riba semata-mata memberi keuntungan kepada satu pihak sahaja dan menganiayai kepada pihak penerima. Hal ini Allah Taala berfirman didalam al-Quran yang bermaksud: "Allah menghalalkan jualbeli dan mengharamkan riba." (Surah al-Baqarah : 275) dan sabda Baginda SAW, "Rasulullah mengutuk pemakan riba, wakilnya, keraninya dan kedua-dua saksinya dan semua mereka yang terlibat dengan riba." (Riwayat Muslim)

Jadi, apakah dapat direalisasikan dalil-dalil di atas andai globalisasi diambil dan mencengkam umat terutamanya umat Islam?

Dari segi politik. Amerika merupakan negara kuasa besar yang sangat berpengaruh ketika ini. Opss.. Politic view sangatlah kompleks untuk dibincangkan di bawah tajuk ini. Sebab kepala saya pun dah pening-pening lalat nak menulis supaya anda faham. Hee. Makanya, saya perlu study sikit lagi dan fahamkan betul-betul. InsyaAllah, saya akan menulis lagi untuk sambungan penulisan ini. Hee.

2 comments:

  1. background biru, font merah, ADALAH SANGAT SAKIT MATA OKEK.

    ReplyDelete
  2. @l0veyd0veyd00,
    terima kasih di atas ingatan saudari.. =)

    ReplyDelete

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat