Berbezakah Hari Krismas Dgn Perayaan Agama Yg Lain ???

Assalamualaikum wbt sahabat2,

Sblm hari Krismas ni tiba iaitu hari ini, 25 Disember 2008, buletin friendster ana byk yg hntr mengenai "seorang bekas biarawati kristian yang masuk Islam memberitahu dalam ceramahnya haram bagi seseorang umat Islam ucap Selamat Hari Natal.. atau Merry Christ... dan sewaktu dengannya. Jika anda ucap Gong Xi Fa Chai, maksudnya Selamat Tahu Baru Cina (WALLAHUALAM). Happy Deepavali Selamat Menyambut Pesta Cahaya (WALLAHUALAM), tetapi maksud Selamat Hari Natal.. atau Merry Christ... dan sewaktu dengannya adalah Sejahtera Keatas Tuhan Jesus (NAUZUBILLAH). Dengan perkataan sahaja kita boleh rosak akidah, iaitu murtad. Kita umat Islam beriman LAILAHAILLALLAH iaitu TIADA TUHAN DISEMBAH SELAIN ALLAH, jadi ucap Sejahtera Keatas Tuhan Jesus untuk apa (NAUZUBILLAH)?" Yang ini ana copy & paste dari buletin friendster..

Ana juga terdetik utk menulis posting ini slps menonton rancangan Wanita Hari Ini (WHI), jam 12 tghari di TV3 hari ini.. Pada kebiasaannya, WHI akan memaparkan isu2 semasa yg berkaitan &isu hari ini adalah Hari Krismas.. Pengacara2nya mengucapkan Hari Krismas kpd seluruh org Kristian di seluruh dunia & tanpa rasa bersalah mereka juga gembira meraikannya bersama.. Ana terfikir, dia ni tahu ke tdk hukumnya?? (hehe. Mgkin pengacara2 ini tdk tahu..)

Jadi persoalannya, benarkah kalau kita wish akan rosak akidah kita?? Kalau benar, sejauh mana kebenarannya?? Bagaimana pula kalau kita sama2 meraikannya??

Link ini ana paste, agar sahabat2 dapat keterangan ttg persoalan2 yg ana utarakan.. Semoga keterangan2 tersebut membuka minda kita bersama utk memikirkannya..

http://hizbut-tahrir.or.id/2008/12/25/hukum-melibatkan-diri-dalam-perayaan-natal-dan-perayaan-agama-lainnya/


Kesimpulannya, jelaslah & nyata setelah antum membaca artikel yg telah di'paste'kan bahawa adalah haram bagi kita (umat Islam) mengucapkannya apalagi meraikannya bersama2..

Wallahu 'Alam..

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat