MEREKA bicara tentang IDEOLOGI (samb..)

PENYIMPANGAN DINASTI SHAH IRAN

Menurut Masih Muhajeri (1984), rakyat Iran selama lebih satu abad telah berusaha untuk menubuhkan sebuah kerajaan Islam bagi membebaskan diri daripada satu sistem yang begitu mengongkong dan menghina mereka.

Katanya, motif utama di belakang Revolusi Islam Iran adalah kebangkitan semula Islam, penubuhan sebuah kerajaan Islam dan penguatkuasaan hukum-hukum Allah yang telah digariskan al-Quran.

Dinasti Pahlavi pula dianggap mengkhianati bangsanya sendiri apabila bertindak sebagai agen kolonialisme Amerika di Timur Tengah, sehingga kehidupan rakyat Iran telah jauh terpesong dari ajaran Islam. Shah Iran juga didakwa terlibat dalam pakatan jahat Amerika-Israel.

Budaya lucah (misalnya, kegiatan seks dilakukan di hadapan umum atas tajaan isteri Shah), amalan rasuah (keluarga dan rakan-rakan rapat Shah memperolehi komisyen melangit), eksploitasi kekayaan negara (hasil minyak diguna untuk golongan istana bermewah-mewah), usaha memusnahkan pengaruh golongan agama (malah membunuh ulamak terkemuka)dan kezaliman polis perisik Savak (yang dilatih agen perisik Israel, Mossad dan CIA) meningkatkan lagi rasa marah rakyat terhadap pemerintah.

Rakyat yang kebanyakannya hidup dalam kemiskinan bertambah jelek melihat pembaziran Shah, misalnya untuk merayakan hari kemahkotaannya, berbilion rial dibazirkan (termasuk menghantar pesawat khas ke Belanda untuk membeli bunga dan membawa masuk wanita Paris dengan pesawat Concorde), selain pesta merangsang nafsu di istana dianjurkan dalam tempoh yang lama. Ramai kanak-kanak yang tidak berdosa mati berhampiran lokasi perayaan kerana tidak ada kemudahan perubatan, tidak cukup makan, malah dinafikan keperluan asas. Shah juga dituduh melindungi pengedar dadah kelas atasan.

Sebahagian besar hasil penjualan minyak digunakan untuk membeli senjata dari Amerika, Eropah dan Israel. Peruntukan besar buat penasihat tentera dari Amerika turut dibebankan kepada rakyat Iran. Iran juga dijadikan pangkalan tentera Amerika untuk menyerang Soviet. Dalam perang Arab-Israel tahun 1967 dan 1973, pesawat Israel menerima bahan bakar dan peralatan perang dari pangkalan udara Iran.

Walaupun institusi ketenteraan Iran berada dalam kekuatan yang hebat, namun ia sepenuhnya dikongkong Amerika, satu penghinaan yang tidak dapat diterima rakyat Iran dan anggota tenteranya sendiri. Ribuan agen Savak, yang dibayar gaji lumayan dan kemudahan istimewa, menangkap siapa saja yang disyaki menentang Shah. Memiliki buku dan gambar Khomeini merupakan satu kesalahan dan boleh dipenjarakan sehingga seumur hidup, malah ada yang dibunuh.

Ramai ulamak dan aktivis, termasuk mahasiswa, menjadi korban.

Savak yang melakukan pelbagai bentuk penyeksaan untuk memaksa para pejuang mendedahkan rahsia. Antaranya adalah merogol isteri, anak atau adik perempuan di hadapan aktivis berkenaan. Savak menyusup di kampus, kilang, pejabat, masjid, juga berkeliaran di jalan raya, sekolah, malah di kalangan golongan agama dan keluarga.

Dalam keadaan tertekan itulah rakyat Iran di bawah kepimpinan karismatik Khomeini bangun dan mengorbankan jiwa lebih daripada 60,000 syuhada dan 100,000 lagi menjadi cacat.

KEMURNIAN IDEOLOGI ISLAM

Seorang pengkaji yang begitu berminat dengan perkembangan Iran selepas revolusi, Kalim Siddiqui (1996) menegaskan, tidak ramai orang di luar Iran dan tidak juga ramai di dalam Iran yang memahami bahawa Revolusi Islam adalah berasal daripada revolusi intelektual dalam tradisi Syiah.

Pengaruh ulamak dan pusat-pusat keagamaan yang cukup besar dalam tradisi kehidupan masyarakat Syiah Iran juga memainkan peranan besar, khususnya selepas pintu ijtihad dibuka. (Sebelum itu, ulamak Syiah berpendirian tiada Negara Islam yang sah boleh didirikan sehingga datangnya Imam Mahdi).

Kesanggupan rakyat, biarpun yang tidak mendalami ilmu agama, untuk mati syahid dalam memperjuangkan kebenaran amat dikagumi. Kesedaran tentang politik Islam cepat tersebar, terutama pemahaman tentang konsep mustadhafiin dan mustakbirin, begitu juga slogan "Tidak Timur, Tidak Barat".

Imam Khomeini menekankan soal golongan yang menindas, seumpama Amerika Syarikat dan golongan yang tertindas, seperti rakyat Iran sendiri. Ia berupaya menyuntik kekuatan dalaman luar biasa terhadap pelbagai lapisan rakyat untuk berdada dengan muntahan peluru tentera yang mempertahankan Shah.

Malah, selepas kerajaan baru terbentuk, dan kemudiannya menghadapi pelbagai tentangan dari pihak luar, termasuk sehingga mencetuskan peperangan dengan Iraq (yang didokong Amerika), namun komitmen tinggi rakyatnya untuk mempertahankan revolusi tetap terserlah.

Semangat juang inilah juga yang mendorong penubuhan Jihad-e Sazindigi atau Jihad untuk Pembinaan Semula Kehidupan (Jihad). Sekumpulan siswazah muda yang bersemangat di kalangan jurutera, doctor, ahli sains menyertai Jihad untuk membangun prasarana terutama berkaitan perumahan dan pertanian di kawasan perkampungan, selama beberapa minggu, bagi membina keperluan asas dan memperkenalkan kaedah pertanian moden, tanpa sebarang perbelanjaan negara.

Apabila berlaku perang dengan Iraq, ramai anak-anak muda yang sedikit terlatih (dikenali sebagai Baseej atau kerahan) menawarkan diri untuk berjuang bersama-sama tentera mahir, dan mereka menunjukkan keberanian yang menimbulkan ketakutan di hati tentera Iraq yang asyik dengan majalah Playboy di katil-katil mereka, sehingga melenyapkan sebarang keinginan campur tangan oleh kuasa-kuasa besar dunia, Eropah dan juga negara Arab lainnya.

End of part 2..

No comments:

Post a Comment

Syukran for your nice comment. Please leave your comment again!!! (^_^)

 

Copyright © 2013 | Wanita Mustanir | by Cik Bulat